Partnerzy portalu

Do PE wpłynęła petycja ws. uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T

Tagi: Bydgoszcz, TEN-T,

Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak 29 marca skierowało do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego  petycję w sprawie uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T. 14 grudnia 2021 roku Komisja Europejska przedstawiła wstępny projekt rewizji sieci TEN-T, ten projekt nadal utrzymuje Bydgoszcz jako element sieci kompleksowej TEN-T.Co jest istotne – w tej propozycji Komisja Europejska zdecydowała się zaproponować podniesienie rangi linii kolejowej pomiędzy Bydgoszczą i portem w Gdyni do rangi sieci bazowej. Stowarzyszenie uważa, że jest to argumentem, za zwiększeniem rangi również bydgoskiego węzła.

fot. Pixabay

– Być może Komisja Europejska nie ma pełnej wiedzy o potencjale Węzła Logistycznego Bydgoszcz, dlatego tą petycją chcemy go przedstawić – wyjaśnia Łukasz Religa, prezes Nowego Bursztynowego Szlaku.

W opracowanej pod koniec stycznia na zlecenie spółki budującej terminale w Bydgoszcz Emilianowo przewiduje się na 2030 rok przeładunki na poziomie 93,6 tys. TEU, z perspektywą dużych wzrostów w latach kolejnych. Przyjmując przelicznik zalecany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) 1 TEU = 12 ton, to mamy ostrożnościowe szacunki mówiące o ponad 1,1 mln ton przeładunków na 2030 rok, gdy w rozporządzeniu 1315/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady o TEN-T minimum dla węzłów tej sieci to 800 tys. ton. W uzasadnieniu do petycji wskazuje się też zapisy projektu ,,Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030”, w którym węzeł bydgoski przedstawia się jako o znaczeniu strategicznym ,,charakteryzuje się strategicznym położeniem, zapewniającym obsługę ładunków w relacjach pomiędzy portami morskimi w Gdańsku i Gdyni, a głównymi aglomeracjami kraju –Łódź, Warszawa, Poznań, przy wykorzystaniu wszystkich gałęzi transportu –drogowego, kolejowego i wodnego śródlądowego”.

– Zintensyfikowanie starań o sieć bazową to szansa rozwoju i województwa i miasta Bydgoszczy. To szansa na przyśpieszenie naszego rozwoju o 20 lat – mówi radny województwa kujawsko-pomorskiego Roman Jasiakiewicz.

Petycję poparły m.in.: Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Miejska w Solcu Kujawskim, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Propozycja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 roku przejdzie teraz procedurę tzw. trilogu, czyli będzie uzgadniania z Parlamentem Europejskim. Komisja Petycji będzie mogła zaproponować korektę tego dokumentu o status węzła bydgoskiego.

Czytaj też: Korytarz Bursztynowy szansą dla Bydgoszczy i Portu Gdynia

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close