KE przedstawiła wytyczne dla szerszego stosowania dronów w transporcie i logistyce
Komisja Europejska przedstawiła instrukcje dla krajowych instytucji zarządzających ruchem lotniczym ws. wprowadzenia zasad poruszania się dronów w szerszym niż dotychczas zakresie. Wprowadzenie tzw. przestrzeni powietrznej „U” pozwoli na wykorzystanie dronów do zadań takich jak dostawy ładunków czy inspekcje infrastruktury.

KE pracuje nad Strategią Dronów 2.0, która umożliwić ma stosowanie bezzałogowych statków powietrznych do realizacji różnych zadań w obszarach transportu i logistyki. Obecnie poza zastosowaniami amatorskimi, czy militarnymi drony wykorzystywane są w dość wąskim zakresie w zastosowaniach cywilnych takich jak patrolowanie obszarów portów morskich i linii kolejowych, czy dokumentowanie realizacji inwestycji. I choć obecnie mie ma technologicznych przeszkód by drony wykorzystywać do transportu towarów, a autonomiczne pojazdy i urządzenia coraz częściej stosowane są w wielu obszarach logistyki to w przypadku dronów problemem pozostają kwestie regulacji bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
Wychodząc na przeciw oczekiwaniom świata biznesu KE przedstawiła 26 stycznia wytyczne dla organów zarządzających ruchem lotniczym ws. wprowadzenia tzw. przestrzeni powietrznych „U” w których mogłyby poruszać się zarówno drony jak i statki załogowe. Zasady te umożliwią wykorzystywanie dronów na znacznie większych odległościach niż jest to obecnie dopuszczalne, szczególnie w niskiej przestrzeni powietrznej (poniżej 120 m). Drony będę mogły być wykorzystywane do dostarczania o odbierania ładunków w ramach usług pierwszej i ostatniej mili w intermodalnych sieciach transportowych. Będą mogły być wykorzystywane przez służby ratunkowe, czy też przez zarządców infrastruktury do inspekcji odległych mostów, czy innych obiektów.
— Jak pokazano w naszej niedawno przyjętej Strategii Drony 2.0, bezzałogowe statki powietrzne są wyraźną częścią przyszłego krajobrazu transportowego i logistycznego. Istnieje ogromny potencjał, jeśli chodzi o przyszłe usługi cargo i dostawcze, a także inne innowacyjne zastosowania, w tym loty dronami z pasażerami na pokładzie. Rozpoczęcie wdrażania przestrzeni „U” jest ważnym krokiem w kierunku stworzenia funkcjonalnego, zaufanego i bezpiecznego środowiska sprzyjającego rozwojowi konkurencyjnego unijnego rynku usług dronowych i cieszę się, że kilka państw członkowskich już rozpoczyna projekty i wdrażanie — skomentowała Adina Vălean europejska komisarz dw. transportu.
Unia Europejska chce być liderem w rozwoju nowych usług opartych na zastosowaniu dronów. Wdrożenie przestrzeni „U” w państwach członkowskich powinno zakończyć do 2030 r.
Czytaj też: Drony mogą już więcej, niż powszechnie się ocenia