Partnerzy portalu

Drony mogą już więcej, niż powszechnie się ocenia

Tagi: drony,

Indywidualne systemy doręczania paczek z wykorzystaniem dronów są już rzeczywistością. Jednak by ta forma usług logistycznych była bardziej powszechna i tańsza, nadal trzeba rozwiązać wiele problemów.

fot. Pixabay

Są one natury technicznej, organizacyjnej i prawnej (np. w kwestii podziału przestrzeni powietrznej z samolotami). Brakuje przede wszystkim nadrzędnego systemu, w którym transport dronami będzie mógł istnieć swobodnie. Istnieją przeszkody we wdrażaniu dronów na dużą skalę. Pomimo tego oraz zważywszy na relatywnie krótki okres rozwoju tego transportu, przyszłość dronów w logistyce wygląda optymistycznie. Dostrzegane są też takie zalety dronów, jak ich wysoka elastyczność działania, bo mogą pracować bez ustalonych harmonogramów, co jest obciążeniem transportu kolejowego i częściowo drogowe. Poniżej omawiamy analizę opublikowaną w portalu American Journal of Transportation.

Miejsce w szeregu

Branża logistyczna jest liderem korzystania z dronów. Chociaż nadal usługi tego typu nie są w pełni rozwinięte, istnieje już wiele przykładów i potencjalnych, testowanych rozwiązań użycia towarowych UAV (bezzałogowych statków powietrznych). 

O ile projekty latających taksówek są frapujące, nadal nie jest to sprawdzona technologia. Tego samego nie można powiedzieć o dronach towarowych. Dostarczane są nimi przesyłki i leki, w miastach o gęstej zabudowie i na wielokilometrowe odległości poza nim, w trudno dostępne miejsca. Wdrożono pierwsze systemy z UAV transportującymi części z jednej strony magazynu na drugą lub z magazynu do hal produkcyjnych. Drony stały się rzeczywistością w branży budowlanej, trwają próby ich wykorzystania w obsłudze ostatniej mili. Najlepsze jest to, że można je stosować w wielu branżach, a przyszłość może przynieść wiele dalszych rozwiązań.

Rynek dronów cywilnych

Większość ludzi nadal nie zdaje sobie sprawy z szerokiej gamy zastosowań, jakie mogą mieć drony niewojskowe. To się jednak musi się zmienić i z pewnością tak się stanie. Już za kilka lat będziemy przyzwyczajeni do tego, że furgonetki dostawcze i taksówki oparte na dronach będą miały własną rozbudowaną infrastrukturę i środowisko. Na podkreślenie zasługuje to, że niektóre aplikacje są już dobrze rozwinięte. I dzięki nim rośnie wiele nowych podbranż. Np. drony są wykorzystywane w usługach… przeprowadzek. Dlatego, jak można się spodziewać, rynek dronów cywilnych jest na szybkiej ścieżce. Eksperci sugerują, że w ciągu najbliższych pięciu do sześciu lat odnotuje wzrost o ok. 11 proc.

Drony w logistyce

Władze w wielu krajach dostrzegły potencjał logistyki dronowej. Wydają więc pozwolenia, które pozwalają firmom testować komercyjne UAV. Oznacza to, że firmy obsługują płatne usługi dronów w określonych godzinach, a później badają opinie klientów. Na tym etapie rozwoju logistykę UAV można podzielić na trzy kategorie. Oferuje ona: 

  • drony towarowe. Systemy z ich użyciem obejmują wszelkiego rodzaju czynności związane z ładunkami i dostawami. Mówimy więc np. o dystrybucji paczek w przeludnionych obszarach i leków do odległych miejsc;
  • UAV Express. To usługa, która oferuje transport lekkiego ładunku w krótkim czasie. Istnieje szereg potencjalnych zastosowań, ale obecnie jest świadczona do dostarczania produktów w trybie awaryjnym;
  • operacje magazynowe. Używając drony bardziej efektywne staje się automatyzowanie magazynów. Mogą one zrobić prawie wszystko, od zarządzania zapasami po zapewnienie bezpieczeństwa i nadzór. 

W tej kategorii mieści się też wykorzystanie dronów do dostaw materiałów z magazynów (własnych, zewnętrznych) na hale produkcyjne w systemie Just-in-time. Takie rozwiązanie wykorzystuje już koncern Audi w jednej z fabryk (nie podano jej miejsca). Dron porusza się za pomocą czujników i przenosi części samochodowe bezpośrednio na wymagany etap procesu. 

Kluczowe przykłady

Każdy logistyk powie, że pierwsza i ostatnia mila są najdroższymi i najmniej wydajnymi częściami dostaw towarów. Wymagają dużo siły roboczej, pojazdów i czasu. To dlatego są to idealni kandydaci do automatyzacji. Tylko w USA wiele firm jest na dobrej drodze do opracowania takiego systemu. Już w 2019 r. Google uzyskał licencję FAA (Federalna Administracja Lotnictwa) na taką usługę. Amazon chwali się sukcesem usługi Prime Air z wykorzystaniem drognów w Wielkiej Brytanii. UPS ma zezwolenie na dostarczanie materiałów medycznych do szpitali. Takie firmy kurierskie i szybkich dostaw, jak DHL i Zipline, testują usługi logistyki w obszarach wiejskich i trudno dostępnych. Sprawdziły się całkiem nieźle i są używane np. w Tanzanii, Rwandzie i Ghanie.  To ciągle niewiele, ale możemy być pewni, że jest to coś, co zobaczymy o wiele więcej w przyszłości. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close