Partnerzy portalu

Litwa realizuje przyspieszą reorientację tranzytu przez Polskę

– W 2023 r. spodziewam się dalszego i znacznego zwiększenia wolumenu transportu towarów koleją w obu kierunkach między Litwą a Polską. Nie brakuje ograniczeń, w tym w przepustowości infrastruktury kolejowej. Zarówno na poziomie rządowym, jak i biznesowym współpraca transportowa układa się bardzo pomyślnie – powiedział portalowi IntermodalNews Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Litwy.

Wraz z agresją w ub.r. Rosji na Ukrainę i przyjętymi przez UE i USA sankcjami gospodarczymi wobec Rosji (i Białorusi), dla Litwy zamknęły się tradycyjne trasy przewozów towarów na wschód. Dla tego kraju zostały tylko dwa wyjścia dla międzynarodowego transportu towarów: w połączeniach morskich oraz przez Polskę. Zdaniem ministra Skuodisa szczególnie szybkie przestawienie kierunków tranzytu, a szerzej – integracja z zachodnimi systemami kolejowymi, zaczęła być realizowana na szerszą skalę w ub.r. To wielkie wyzwanie dla Kolei Litewskich i jej przewoźnika towarowego LTG Cargo, który w 2019 r. przewiozł ponad 55 mln ton ładunków, z czego większość na trasach do i z Białorusi i Rosji.

Tranzyt przez Polskę

Proces dywersyfikacji przewozów postępuje z sukcesem. – W kwietniu ub.r. po raz pierwszy w historii niepodległej Litwy wystartowaliśmy z przewozami towarów w kontenerach i naczepach samochodowych przez Polskę na zachód, między Kownem a Duisburgiem – podkreślił minister Skuodis. – Po raz pierwszy też pomagamy w transporcie zboża z Ukrainy, ale z pominięciem Białorusi, czyli przez Polskę. 

Patrz: LTG Cargo uruchomi połączenie Kowno – Duisburg

W ub.r. Litwa zwiększyła wolumen towarów wożonych koleją do Polski. Transportowane są przede wszystkim produkty z petrochemii Orlen Możejki. Od „całkiem niedawna” koleją do Polski przewożony jest węgiel w kontenerach, przeładowywany wcześniej w porcie w Kłajpedzie. – Strumienie ładunków rosną niemal w postępie geometrycznym – powiedział minister Skuodis. – Ale chciałbym zaznaczyć, że są one nadal wielokrotnie niższe, niż wolumeny przewożone przed wojną w kierunku wschodnim. 

Według ministra, przyczyna jest „dosyć trywialna”.  – Z tą infrastrukturą, którą dysponujemy, nie możemy zaspokoić wszystkich potrzeb przewozowych w kierunku zachodnim – stwierdza minister. – Jest to skutek tego, że przed wybuchem wojny wiele spółek litewskich współpracowało i było nakierowanych na obsługę logistyczną kierunku wschodniego. Dopiero całkiem niedawno rozpoczęła się obsługa tras w kierunku zachodnim. W całości wykorzystany jest też potencjał portu w Kłajpedzie i kolejowego terminala naftowego w Mockawie. Czas transportu limituje też wymiana wózków w wagonach, gdy pociąg zmienia tory o różnym rozstawie szyn.

Zapytaliśmy, jakie są szanse na zwiększenie liczby pociągów intermodalnych z Litwy tranzytem przez Polskę do innych krajów środkowej i zachodniej Europy. Obok połączenia LTG Cargo z Kowna do Duisburga, od 2021 r. funkcjonuje też połączenie z Kowna do Holandii, a od niedawna z Kowna do Małaszewicz. Ocena ministra nie jest jednoznaczna. – Realizując politykę UE w sprawie dekarbonizacji transportu, uważamy, że towary przewożone na odległość ponad 300 km powinny trafiać na kolej. Takie jest stanowisko ministerstwa i w tym kierunku chcemy działać – stwierdził minister Skuodis. – Nie widzę zresztą szczególnej konkurencji między litewskim transportem drogowym a kolejowym, a odwrotnie, widzę możliwości współpracy. 

Według niego, powód jest też taki, że na Litwie występuje ogromny deficyt kierowców zawodowych. – Pomimo rosnących wolumenów towarów w tranzycie intermodalnym od przewoźników dochodzą nas informacje, że nie jest on prosty w realizacji. Jest np. problem, że często nie jest znany czas przybycia pociągu na miejsce – powiedział minister. Dodał zarazem, że „czas dotarcia towarów do stacji ostatecznych wykazuje poprawę”.

Integracja transportu

– Wstępując do UE i NATO, Litwa rozpoczęła integrację polityczną z Europą Zachodnią, zmieniając kierunki współpracy i priorytety – powiedział Marius Skuodis. – Zakończyliśmy ten etap, podobnie jak integrację finansową, wprowadzając euro. Wkrótce zrealizujemy integrację energetyczną. Ostatnim elementem jest system transportu, który nadal jest zwrócony w kierunku wschodnim.

Ministerstwo Transportu Litwy w pełni opowiada się m.in. za planami Komisji Europejskiej, by we wszystkich krajach UE ujednolicić rozstaw szyn. – To jednak ogromne przedsięwzięcie zarówno w skali Unii, jak i takich krajów, jak Litwa. Jego koszt liczony jest w setkach miliardów euro – dodał minister Skuodis. Ale integracja systemów transportowych Litwy i np. Polski postępuje. – W średnim terminie sytuację zmieni uruchomienie Rail Baltica – powiedział minister. – Nasza strona zrobi wszystko, aby połączyć nasze tory o „europejskim” rozstawie z polską siecią kolejową w tym samym czasie, kiedy inwestycje zakończy strona polska, czyli w 2028 roku. 

Litewski polityk powiedział, że ministrowie ds. transportu Polski i Litwy dobrze współpracują, by rozszerzyć sieć transportową łączącą oba kraje. Ważna jest trasa Via Baltica, dzięki której z Warszawy można dojechać nad granicę z Litwą niemal na całym odcinku drogą ekspresową. Jej przedłużeniem jest rozpoczęta niedawno po stronie litewskiej budowa 12 km autostrady w kierunku Kowna, w pierwszym półroczu br. ruszy budowa dalszych 15 km. Celem jest zbudowanie do końca 2024 r. całego odcinka od granicy z Polską do Kowna. Zmodernizowana zostanie trasa i przejście graniczne Łoździeje – Ogrodniki, a także co najmniej dwa lokalne połączenia, ważne dla mieszkańców regionów przygranicznych. – Rozbudowa sieci transportowej to nie tylko sprawa gospodarcza, ale i geopolityczna, ważna dla poprawy mobilności wojskowej, bezpieczeństwa i niezależności ekonomicznej jako całości – podkreślił minister.

Z danych radcy ds. transportu ambasady Republiki Litwy w RP, Stanislava Vidtmanna wynika, że w 2022 r. Koleje Litewskie wykonały 868 tys. t pracy przewozowej, w tym 726 tys. przypadło na przewozy z Litwy.  W 2021 r. było to odpowiednio: 498 tys. t i 435 tys. t.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close