Norwedzy zbudują pierwszy statek ro-ro z napędem wiatrowym
Norweska firma Wallenius Wilhelmsen wraz z partnerami otrzymają blisko 9 mln euro grantu z programu Horyzont Europa na prace badawczo rozwojowe nad pierwszym na świecie statkiem ro-ro z napędem wiatrowym wspomagającym klasyczny silnik spalinowy. Budowa statku wg nowego konceptu ruszyć ma w przyszłym roku

Pomysł powrotu do napędu wiatrowego w statkach handlowych jest jednym z pomysłów na ograniczenie zużycia paliw kopalnych i emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Od kilka lat trwają prace badawcze nad nowymi projektami wspomagania napędów statków żaglami.
Czytaj też: Kontenerowiec z napędem wspomaganym wiatrem otrzymał zgodę Bureau Veritas
Kolejny ciekawy projekt „Orcelle Wind” dotyczy budowy pierwszego na świecie statku ro-ro z napędem wspomaganym wiatrem. Nad projektem będzie pracować zespół 11 firm koordynowany przez norweskiego operatora logistycznego Wallenius Wilhelmsen. W ramach grantu z funduszy unijnych sfinansowane zostaną prace nie tylko nad projektem nowej jednostki wyposażonej w żagle, ale też badania nad opracowaniem tras dostosowanych do warunków pogodowych oraz przygotowaniem łańcuchów logistycznych do nowe koncepcji napędu statków.
Orcelle Wind będzie samochodowcem o długości 220 m, który będzie mógł transportować 7000 statków. Projekt jednostki bazuje na koncepcji Oceanbird. Wiatr ma być głównym źródłem napędu, a zastosowanie rotorów Flettnera i innych innowacyjnych rozwiązań ma obniżyć emisje CO2 aż o 90%.
— Koncepcja Oceanbird została opracowana na zasadzie partnerstwa. Widzieliśmy siłę zgromadzenia ludzi z różnych sektorów i firm, aby przedstawić wszystkie perspektywy. Pracując razem, ożywimy projekt Orcelle Wind, a tym samym zrobimy ogromny krok w kierunku prawdziwie zrównoważonej żeglugi – mówi Niclas Dahl, dyrektor zarządzający w Oceanbird.
Statek ro-ro Orcelle Wind ma być wprowadzony do żeglugi w sieci połączeń Wallenius Wilhelmsen pod koniec 2026 lub na początku 2027 r. Dzięki funduszom unijnym opracowany zostanie model i narzędzia do planowania zachowania statku w różnych warunkach pogodowych, które posłużą do zaprojektowania pierwszej demonstracyjnej jednostki ro-ro z napędem wiatrowym.