Partnerzy portalu

Norwedzy zbudują pierwszy statek ro-ro z napędem wiatrowym

Norweska firma Wallenius Wilhelmsen wraz z partnerami otrzymają blisko 9 mln euro grantu z programu Horyzont Europa na prace badawczo rozwojowe  nad pierwszym na świecie statkiem ro-ro z napędem wiatrowym wspomagającym klasyczny silnik spalinowy. Budowa statku wg nowego konceptu ruszyć ma w przyszłym roku

Pomysł powrotu do napędu wiatrowego w statkach handlowych jest jednym z pomysłów na ograniczenie zużycia paliw kopalnych i emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Od kilka lat trwają prace badawcze nad nowymi projektami wspomagania napędów statków żaglami. 

Czytaj też: Kontenerowiec z napędem wspomaganym wiatrem otrzymał zgodę Bureau Veritas

Kolejny ciekawy projekt „Orcelle Wind” dotyczy budowy pierwszego na świecie statku ro-ro z napędem wspomaganym wiatrem. Nad projektem będzie pracować zespół 11 firm koordynowany przez norweskiego operatora logistycznego Wallenius Wilhelmsen. W ramach grantu z funduszy unijnych sfinansowane zostaną prace nie tylko nad projektem nowej jednostki wyposażonej w żagle, ale też badania nad opracowaniem tras dostosowanych do warunków pogodowych oraz przygotowaniem łańcuchów logistycznych do nowe koncepcji napędu statków. 

Orcelle Wind będzie samochodowcem o długości 220 m, który będzie mógł transportować 7000 statków. Projekt jednostki bazuje na koncepcji Oceanbird. Wiatr ma być głównym źródłem napędu, a zastosowanie rotorów Flettnera i innych innowacyjnych rozwiązań ma obniżyć emisje CO2 aż o 90%. 

— Koncepcja Oceanbird została opracowana na zasadzie partnerstwa. Widzieliśmy siłę zgromadzenia ludzi z różnych sektorów i firm, aby przedstawić wszystkie perspektywy. Pracując razem, ożywimy projekt Orcelle Wind, a tym samym zrobimy ogromny krok w kierunku prawdziwie zrównoważonej żeglugi – mówi Niclas Dahl, dyrektor zarządzający w Oceanbird.

Statek ro-ro Orcelle Wind ma być wprowadzony do żeglugi w sieci połączeń Wallenius Wilhelmsen pod koniec 2026 lub na początku 2027 r. Dzięki funduszom unijnym opracowany zostanie model i narzędzia do planowania zachowania statku w różnych warunkach pogodowych, które posłużą do zaprojektowania pierwszej demonstracyjnej jednostki ro-ro z napędem wiatrowym. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close