KE wszczęła dochodzenie ws. pomocy publicznej dla Fret SNCF
Komisja Europejska wszczęła śledztwo ws. wsparcia finansowego jakie otrzymywał w ostatnich latach przewoźnik towarowy Fret SNCF należący do grupy państwowych kolei francuskich SNCF. Komisja sprawdzi, czy firma ta korzystała z subsydiowania, które jest niezgodne z zasadami pomocy państwowej obowiązującymi w Unii Europejskiej.
Fret SNCF ponosi straty finansowe od 2007 roku z wyjątkiem 2021 r. kiedy spółka ta wypracowała zysk. W latach 2007 — 2019 ten przewoźnik otrzymywał wsparcie finansowe z grupy SNCF, którego łączna kwota szacowana jest na 4 — 4,3 mld euro. W 2019 r. Fret SNCF został przekształcony w spółkę prawa handlowego. W ramach tej restrukturyzacji na podstawie specjalnej ustawy anulowano jego zadłużenie wynoszące 5,3 mld euro oraz dokapitalizowano nową spółkę kwotą 170 mln euro.
Wszystkie te wyżej wspomniane formy wsparcia działalności Fret SNCF wzbudziły wątpliwości Komisji Europejskiej. Na ten moment jednak KE nie wskazuje jakie będą wyniki śledztwa. Rząd Francji i inne zainteresowane strony mają prawo do odpowiedzi na pytania KE.
— Na tym etapie, w oparciu o wstępne badanie, Komisja obawia się, że niektóre środki na rzecz Fret SNCF, które zostały podjęte w latach 2007–2019, nie są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. W związku z tym Komisja wszczęła dogłębne dochodzenie w sprawie istnienia pomocy państwa oraz, jeśli zostanie to udowodnione, jej zgodności z wyżej wymienionymi zasadami pomocy państwa — napisano w komunikacie KE.
Praktyka dofinansowania działalności przewoźników towarowych należących do grup państwowych kolei jest krytykowana przez organizacje branżowe. W niektórych przypadkach występować może zjawisko tzw. „subsydiowania skośnego”, gdy przynosząca straty działalność przewoźnika towarowego jest dofinansowana z zysków, które wypracowuje przewoźnik pasażerski korzystający z publicznej dotacji na prowadzenie przewozów osób. CER i ERFA od lat domagają się nowelizacji prawa o pomocy państwowej w UE, aby tego rodzaju praktyki, dające przewagę konkurencyjną niektórym przewoźnikom towarowym zostały zakazane.
Czytaj też: Organizacje branżowe wskazały konieczne zmiany wytycznych wsparcia dla sektora kolejowego w UE