Partnerzy portalu

Organizacje branżowe wskazały konieczne zmiany wytycznych wsparcia dla sektora kolejowego w UE

Komisja Europejska zakończyła konsultacje publiczne nowelizacji wytycznych dotyczących pomocy państwowej dla przedsiębiorstw kolejowych. KE chce żeby pomoc publiczna przyspieszyła modernizację europejskiej sieci kolejowej w kierunku interoperacyjności oraz była impulsem dla przeniesienia ładunków z dróg na kolej. Organizacje zrzeszające przewoźników towarowych popierają ten pomysł ale mają zastrzeżenia.

wytycznych
fot. Pixabay

KE przeprowadziła w ubiegłym roku ewaluacją obowiązujących zasad pomocy publicznej dla przedsiębiorstw kolejowych. Z analizy Komisji wynika, że niedostatecznie wspierają procesy budowy inteoperacyjności, cyfryzacji i poprawy konkurencyjności międzygałęziowej kolei towarowej. KE zaproponowała rewizję wytycznych, która obejmuje: uproszczenie zasad wsparcia dla zmiany modalności w kierunku zrównoważonego transportu, objęcie zasadami kolejowymi wszystkich form transportu w ramach usług intermodalnych, likwidację barier wejścia na rynek, modernizację taboru, unikanie subsydiowania skośnego firm. — Chcemy ułatwić państwom członkowskim wspieranie mniej zanieczyszczających i bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych niż transport drogowy, taki jak transport kolejowy, wodny śródlądowy i transport intermodalny — zapowiedziała Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji. 

Opinia branży

Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowej (ERFA) popiera wprowadzenie wytycznych dla wsparcia przenoszenia ładunków z dróg i innych nieekologicznych gałęzi transportu na kolej. Zdaniem organizacji jest to niezbędne by osiągnąć 50% wzrost pracy przewozowej kolei do 2030 r. Zasady wsparcia powinny być jednak jasne i sprawiedliwe dla wszystkich uczestników rynku.

— ERFA uważa, że połączenie sektorowych środków wsparcia i bezpośredniego wsparcia dla zmiany modalnej jest właściwe, o ile są dostępne dla wszystkich operatorów. Chociaż systemy oparte na programach są zwykle najodpowiedniejszym narzędziem do minimalizowania zakłóceń konkurencji, pomoc bezpośrednia może również odgrywać pewną rolę w ograniczonych okolicznościach. Istotne jest, aby takie wsparcie nie tworzyło sztucznych barier wejścia, takich jak wysoki poziom obciążeń administracyjnych, w celu skorzystania z legalnej pomocy państwa — napisano w stanowisku zgłoszonym w konsultacjach publicznych.

Czytaj też: ERFA opublikowała raport o barierach rozwoju kolei towarowej

Wątpliwości budzi natomiast wsparcie dla zakupu taboru. Zdaniem EFRA nie ma dowodów na to, że obecnie przedsiębiorstwa kolejowej mają utrudniony dostęp do taboru. Organizacja ta nie sprzeciwia się dotacjom na zakup taboru, ale radzi ostrożność. — Chociaż mogą wystąpić przypadki problemów z dostępem do taboru w niektórych odizolowanych sieciach, kluczowe jest, aby potencjalne wsparcie dla takich sieci nie podważało istniejącego prywatnego rynku dostaw kolejowych przewozów towarowych, który jest powszechny w większości krajów Unii Europejskiej. Pomoc państwa na zakup taboru powinna zatem być dozwolona tylko w przypadku wyraźnej i udowodnionej niedoskonałości rynku — napisano w opinii.

Nowe zasady

Natomiast jeśli chodzi o dotacje na restrukturyzację przedsiębiorstw to zdaniem organizacji kolej powinna być traktowana tak jak inne branże. Należy przede wszystkim unikać subsydiowania skośnego, kiedy np. dotacje do przewozów pasażerskich pokrywają koszty przewoźnika towarowego należącego do tej samej grupy kapitałowej lub vice versa. 

Z kolei Wspólnota Europejski Kolei (CER) wyraziła wcześniej poparcie dla objęcie kolejowymi zasadami wsparcia wszystkich form transportu tworzących przewozy intermodalne, jednak z zastrzeżeniem, że pomoc ta nie może być skierowania dla firm, które korzystają wyłącznie z elektrycznych samochodów. — Chociaż sektor kolejowy popiera nakreślone rozszerzenie zakresu wytycznych, chcielibyśmy podkreślić, że ważne jest, aby zaktualizowane wytyczne ściśle skupiały się na wspieraniu przejścia z transportu drogowego na mniej zanieczyszczające i bardziej zrównoważone rodzaje transportu, a zatem nie obejmują pomocy dla zelektryfikowanych pojazdów drogowych, która nie przyczynia się do zmiany modalnej — napisano w stanowisku CER.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close