W porcie Felixstowe rozpoczęły pracę autonomiczne ciągniki terminalowe
Na terminalu Hutchison Ports Port of Felixstowe rozpoczeły pracę autonomiczne ciągniki. To pierwszy port w Europie, który korzysta z tego typu urządzeń.

Dwa pierwsze zasilane bateriami autonomiczne ciągniki terminale dostarczone przez Westwell rozpoczęły pracę na w porcie Felixstowe. Urządzenia pracują w operacjach z ruchem mieszanym obejmującym też urządzenia sterowane przez ludzi. Do nadzorowania pracy jednostek wykorzystywana jest łączność 5G oraz Internet Rzeczy.
Autonomiczne ciągniki korzystają z mapy cyfrowej, będącej częścią systemu zarządzania flotą, która kontroluje poruszanie się urządzeń po terminalu. Dodatkowo jednostki wyposażono w systemy GPS by śledzić ich pozycję w czasie rzeczywistym. Dzięki systemowi precyzyjnego pozycjonowania można określić lokalizację ciągnika z dokładnością do 2 cm i kąt skrętu z dokładnością 0,5 stopnia.
— Port Felixstowe ma długą historię innowacji i jesteśmy bardzo podekscytowani najnowszym osiągnięciem. Autonomiczne ciągniki wykorzystują LiDAR – technologię wykrywania światła, która tworzy trójwymiarową mapę otoczenia pojazdów za pomocą lasera i odbiornika, które w połączeniu z pokładowymi kamerami 360 stopni zapewniają wszechstronną „widzenie” w czasie rzeczywistym. Umożliwia to natychmiastowe „zobaczenie” wszystkiego w pobliżu, co umożliwia bezpieczną i dokładną nawigację — powiedział Karen Poulter kierownik ds. usług informacyjnych w porcie Felixstowe i kierownik projektu 5G.
Po fazie testów autonomiczne ciągniki będą wykorzystywane do przewożenia kontenerów między terminalami Trinity a North Rail. Pojazdy wyposażone w szereg systemów zapewniających ich bezpieczną eksploatację. Zakup autonomicznych jednostek jest częścią projektu cyfryzacji pracy terminali w Felixstowe.
Czytaj też: Łączność 5G usprawni pracę terminali kontenerowych
— Te nowe autonomiczne pojazdy stanowią znaczący postęp technologiczny dla portu Felixstowe. Narzędzia leżące u podstaw operacji portowych stale ewoluują i mamy już na miejscu szereg bardzo zaawansowanych systemów i urządzeń, ale po raz pierwszy będziemy mieć pojazdy całkowicie bezzałogowe — skomentował Clemence Cheng, dyrektor zarządzający Hucthison Ports.