Łączność 5G usprawni pracę terminali kontenerowych
Duże morskie terminale kontenerowe są kluczowymi ogniwami światowych łańcuchów dostaw, których niezawodność i przepustowość są szczególnie ważne w okresach wzmożonego ruchu na szlakach morskich. Jedna z największych międzynarodowych grup portowych Hutchison Ports inwestuje w nowoczesne technologie obejmujące łączność 5G, Internet Rzeczy (IoT) i sztuczną inteligencję (AI), by usprawnić pracę swoich portów. Pilotowy projekt jest realizowany w Port of Felixstowe, największym porcie kontenerowym Wielkiej Brytanii. Port ten jest członkiem konsorcjum uczestniczącego w postępowaniu przetargowym na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na możliwości przeładunkowe terminali morskich jest optymalne wykorzystanie urządzeń. Chodzi o to, by urządzenia przeładunkowe nie stały bezczynnie z powodu awarii lub nieoptymalnie zaplanowanych operacji portowych. Rozwiązaniem na jakie zdecydowali się w ostatnich latach operatorzy terminali jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do optymalizacji pracy urządzeń. Do nadzorowania stanu sprzętu wykorzystuje się Internet Rzeczy, czyli liczne czujniki łączące się z systemem nadzorującym pracę portu przez łączność 5G.
Pionierem takiego innowacyjnego podejścia do zarządzania pracą terminali w Europie jest Hutchison Ports Port of Felixstowe. Spółka ta w ramach konsorcjum z firmami Three UK, Blue Mesh Solutions i Uniwersytetem Cambridge instaluje nowoczesny system do nadzorowania i sterowania w największym porcie Wielkiej Brytanii. Ten nowatorski projekt otrzymał dofinansowanie w ramach programu „5G Testbeds and Trials” brytyjskiego Ministerstwa Technologii Cyfrowych, Mediów, Kultury i Sportu.
Projekt obejmuje wyposażenie suwnic w czujniki oraz kamery, dzięki którym możliwe będzie zdalne nadzorowanie pracy urządzeń ze wsparciem algorytmu AI optymalizującego procesy. W efekcie możliwe będzie zapobieganie potencjalnym awariom, skrócenie czasu serwisowania sprzętu oraz zwiększenie liczby wykonywanych przeładunków.
— W ramach projektu 5G sześć suwnic nabrzeżnych jest wyposażonych w czujniki IoT, aby nadzorować naprężenia i obciążenia wywierane na nie podczas codziennej eksploatacji. Wykorzystanie sieci 5G do przesyłania danych umożliwia tym systemom działanie w czasie rzeczywistym, co może umożliwić „w tej chwili” działania o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Korzystając z danych generowanych przez czujniki IoT i łącząc je z rzeczywistą aktywnością żurawia wraz z wcześniejszymi zapisami konserwacji, specjaliści z Uniwersytetu Cambridge opracowują algorytm do przewidywania awarii sprzętu i sugerowania optymalnego czasu konserwacji sprzętu — komentuje Karen Poulter, kierownik ds. usług informacyjnych w porcie Felixstowe i kierownik projektu 5G.
Oprócz czujników każda z suwnic wyposażona jest w 20 kamer monitorujących ruchy urządzeń podczas przeładunków kontenerów. Kamery te zostaną podłączone do nowego systemu przesyłu informacji. Technologia 5G pozwala znacząco zredukować czas latencji związany z przesyłaniem obrazu z kamer do pokoju kontrolnego. Opóźnienie będzie wynosić zaledwie 15 milisekund co jest wartością niewykrywalną dla człowieka. Oznacza to, że operator będzie mógł sterować pracą suwnic zdalnie w czasie rzeczywistym.
— Port Felixstowe już wykorzystuje zdalnie sterowane suwnice nabrzeżowe i stoczniowe. Tradycyjne metody komunikowania się z kamerami CCTV wykorzystywane do zdalnego sterowania mają ograniczenia w zakresie przepustowości i elastyczności. Technologia 5G i jej wyjątkowo niskie opóźnienia oraz wysoka przepustowość transferu informacji sprawiają, że jest to optymalna technologia do zdalnego sterowania i wspierania długoterminowych celów rozwoju portu — komentuje Richard Brooks, dyrektor zarządzający Blue Mesh Solutions.
Projekt o wartości 200 mln funtów brytyjskich będzie ukończony we wrześniu 2022 r. Obecnie realizowane są testy łączności 5G. W związku z rosnącym ruchem w największym brytyjskim porcie Hutchison Ports będzie mieć dobrą okazję do sprawdzenia tego innowacyjnego rozwiązania.
Należący do Grupy Hutchison Ports terminal GCT również przygotowuje się do wdrożenia w porcie gdyńskim tych samych narzędzi umożliwiających usprawnienie zarządzania sprzętem terminalowym (projekt Ultimo) i zamierza sukcesywnie inwestować w sprzęt terminalowy wyposażony w nowoczesne technologie wdrażane obecnie na innych terminalach Grupy. –Analizujemy również możliwość i efektywność wdrożenia łączności 5G, co umożliwiłoby znacznie lepszy standard łączności ze sprzętem terminalowym oraz pozwoliłoby na eksploatację zdalnie sterowanych urządzeń zapewniających większe bezpieczeństwo i komfort pracy operatorów – komentuje Jan Jarmakowski, dyrektor zarządzający Gdynia Container Terminal Sp. z o.o.