Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Łączność 5G usprawni pracę terminali kontenerowych

Duże morskie terminale kontenerowe są kluczowymi ogniwami światowych łańcuchów dostaw, których niezawodność i przepustowość są szczególnie ważne w okresach wzmożonego ruchu na szlakach morskich. Jedna z największych międzynarodowych grup portowych Hutchison Ports inwestuje w nowoczesne technologie obejmujące łączność 5G, Internet Rzeczy (IoT) i  sztuczną inteligencję (AI), by usprawnić pracę swoich portów. Pilotowy projekt jest realizowany w Port of Felixstowe, największym porcie kontenerowym Wielkiej Brytanii. Port ten jest członkiem konsorcjum uczestniczącego  w postępowaniu przetargowym na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni.  

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na możliwości przeładunkowe terminali morskich jest optymalne wykorzystanie urządzeń. Chodzi o to, by urządzenia przeładunkowe nie stały bezczynnie z powodu awarii lub nieoptymalnie zaplanowanych operacji portowych. Rozwiązaniem na jakie zdecydowali się w ostatnich latach operatorzy terminali jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do optymalizacji pracy urządzeń. Do nadzorowania stanu sprzętu wykorzystuje się Internet Rzeczy, czyli liczne czujniki łączące się z systemem nadzorującym pracę portu przez łączność 5G.

Pionierem takiego innowacyjnego podejścia do zarządzania pracą terminali w Europie jest Hutchison Ports Port of Felixstowe. Spółka ta w ramach konsorcjum z firmami Three UK, Blue Mesh Solutions i Uniwersytetem Cambridge instaluje nowoczesny system do nadzorowania i sterowania w największym porcie Wielkiej Brytanii. Ten nowatorski projekt otrzymał dofinansowanie w ramach programu „5G Testbeds and Trials” brytyjskiego Ministerstwa Technologii Cyfrowych, Mediów, Kultury i Sportu.

Projekt obejmuje wyposażenie suwnic w czujniki oraz kamery, dzięki którym możliwe będzie zdalne nadzorowanie pracy urządzeń ze wsparciem algorytmu AI optymalizującego procesy. W efekcie możliwe będzie zapobieganie potencjalnym awariom, skrócenie czasu serwisowania sprzętu oraz zwiększenie liczby wykonywanych przeładunków. 

— W ramach projektu 5G sześć suwnic nabrzeżnych jest wyposażonych w czujniki IoT, aby nadzorować naprężenia i obciążenia wywierane na nie podczas codziennej eksploatacji. Wykorzystanie sieci 5G do przesyłania danych umożliwia tym systemom działanie w czasie rzeczywistym, co może umożliwić „w tej chwili” działania o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Korzystając z danych generowanych przez czujniki IoT i łącząc je z rzeczywistą aktywnością żurawia wraz z wcześniejszymi zapisami konserwacji, specjaliści z Uniwersytetu Cambridge opracowują algorytm do przewidywania awarii sprzętu i sugerowania optymalnego czasu konserwacji sprzętu — komentuje Karen Poulter, kierownik ds. usług informacyjnych w porcie Felixstowe i kierownik projektu 5G.

Oprócz czujników każda z suwnic wyposażona jest w 20 kamer monitorujących ruchy urządzeń podczas przeładunków kontenerów. Kamery te zostaną podłączone do nowego systemu przesyłu informacji. Technologia 5G pozwala znacząco zredukować czas latencji związany z przesyłaniem obrazu z kamer do pokoju kontrolnego. Opóźnienie będzie wynosić zaledwie 15 milisekund co jest wartością niewykrywalną dla człowieka. Oznacza to, że operator będzie mógł sterować pracą suwnic zdalnie w czasie rzeczywistym. 

— Port Felixstowe już wykorzystuje zdalnie sterowane suwnice nabrzeżowe i stoczniowe. Tradycyjne metody komunikowania się z kamerami CCTV wykorzystywane do zdalnego sterowania mają ograniczenia w zakresie przepustowości i elastyczności. Technologia 5G i jej wyjątkowo niskie opóźnienia oraz wysoka przepustowość  transferu informacji sprawiają, że jest to optymalna technologia do zdalnego sterowania i wspierania długoterminowych celów rozwoju portu — komentuje Richard Brooks, dyrektor zarządzający Blue Mesh Solutions.

Projekt o wartości 200 mln funtów brytyjskich będzie ukończony we wrześniu 2022 r. Obecnie realizowane są testy łączności 5G. W związku z rosnącym ruchem w największym brytyjskim porcie Hutchison Ports będzie mieć dobrą okazję do sprawdzenia tego innowacyjnego rozwiązania.

Należący do Grupy Hutchison Ports terminal GCT również przygotowuje się do wdrożenia w porcie gdyńskim tych samych narzędzi umożliwiających usprawnienie zarządzania sprzętem terminalowym (projekt Ultimo) i zamierza sukcesywnie inwestować w sprzęt terminalowy wyposażony w nowoczesne technologie wdrażane obecnie na innych terminalach Grupy. –Analizujemy również możliwość i efektywność wdrożenia łączności 5G, co umożliwiłoby znacznie lepszy standard łączności ze sprzętem terminalowym oraz pozwoliłoby na eksploatację zdalnie sterowanych urządzeń zapewniających większe bezpieczeństwo i komfort pracy operatorów – komentuje Jan Jarmakowski, dyrektor zarządzający Gdynia Container Terminal Sp. z o.o. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close