Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewozy towarowe Kolei Ukraińskich spadły o połowę w 2022 r.

Skutki militarnej agresji na Ukrainę spowodowały, że Ukrzaliznytsia przewiozła w ubr. o 52% mniej towarów niż w 2020 r. W obliczu ogromnych zniszczeń infrastruktury, okupacji znacznej części terytorium Ukrainy i blokady portów czarnomorskich Koleje Ukraińskie uważają to za dobry wynik. 

fot.  igorь, Wikimedia Commons

Kolej odgrywa kluczową rolę w wsparciu logistycznym ukraińskiej armii, zapewnieniu dostaw pomocy humanitarnej i ewakuacji uchodźców. Dużym wyzwaniem było też przekierowanie transportu ukraińskich produktów rolnych na alternatywne szlaki po rosyjskiej blokadzie portów czarnomorskich. Ukraińskim kolejarzom udało się zwiększyć ilość zboża transportowaną przez granice z Polską i Rumunią, a przewozy produktów rolnych spadły w mniejszym stopniu niż innych kategorii towarów.  Koleje dostarczają także materiały potrzebne do odbudowy miast i infrastruktury krytycznej.

Zapewnione przewozy zbóż

Ogółem w 2022 roku Ukrzaliznytsia przewiozła 150 mln 582 tys. ton towarów. W samym grudniu przewozy te wyniosły 10,1 mln ton, o 0,4 t mniej niż w listopadzie. Jedną z przyczyn spadu były rosyjskie ataki rakietowe na infrastrukturę energetyczną Ukrainy i związane z nimi planowe wyłączenia prądu. Równocześnie jednak UZ zwiększyły w grudniu przewozy kilku kategorii ładunków: nawozów, chemikaliów, soli, maszyn, olejów i zbóż. Ta ostatnia kategoria wzrosła w poprzednim miesiącu o 18,8% w porównaniu z listopadem. 

— Transport ładunków zmniejszył się prawie o połowę w 2022 roku. Jednocześnie wszystkie ładunki, bez wyjątku, zmniejszyły wielkość transportu. Jest to jednak bardzo dobry wskaźnik, że przewozy zboża spadły najmniej. Według wyników z 2022 r. Ukrzaliznycja przetransportowała 28 mln 871 tys. 300 ton zboża. To tylko o 14,2 proc. mniej niż w 2021 r. Rynek spożywczy pokazał, że jest odporny na stres, przyjmuje wyzwania i wytrzymuje cios – powiedział Walerij Tkaczew, wicedyrektor działu handlowego Kolei Ukraińskich. 

W 2022 spadła też znacznie prędkość pociągów, co wynika z niszczenia infrastruktury przez Rosję, które powodują opóźnienia. UZ przewidują że w 2023 przewozy towarowe utrzymają się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku. 

Czytaj też: Koleje Ukraińskie potrzebują nowego „planu Marshalla”

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close