Przewozy towarowe Kolei Ukraińskich spadły o połowę w 2022 r.
Skutki militarnej agresji na Ukrainę spowodowały, że Ukrzaliznytsia przewiozła w ubr. o 52% mniej towarów niż w 2020 r. W obliczu ogromnych zniszczeń infrastruktury, okupacji znacznej części terytorium Ukrainy i blokady portów czarnomorskich Koleje Ukraińskie uważają to za dobry wynik.

Kolej odgrywa kluczową rolę w wsparciu logistycznym ukraińskiej armii, zapewnieniu dostaw pomocy humanitarnej i ewakuacji uchodźców. Dużym wyzwaniem było też przekierowanie transportu ukraińskich produktów rolnych na alternatywne szlaki po rosyjskiej blokadzie portów czarnomorskich. Ukraińskim kolejarzom udało się zwiększyć ilość zboża transportowaną przez granice z Polską i Rumunią, a przewozy produktów rolnych spadły w mniejszym stopniu niż innych kategorii towarów. Koleje dostarczają także materiały potrzebne do odbudowy miast i infrastruktury krytycznej.
Zapewnione przewozy zbóż
Ogółem w 2022 roku Ukrzaliznytsia przewiozła 150 mln 582 tys. ton towarów. W samym grudniu przewozy te wyniosły 10,1 mln ton, o 0,4 t mniej niż w listopadzie. Jedną z przyczyn spadu były rosyjskie ataki rakietowe na infrastrukturę energetyczną Ukrainy i związane z nimi planowe wyłączenia prądu. Równocześnie jednak UZ zwiększyły w grudniu przewozy kilku kategorii ładunków: nawozów, chemikaliów, soli, maszyn, olejów i zbóż. Ta ostatnia kategoria wzrosła w poprzednim miesiącu o 18,8% w porównaniu z listopadem.
— Transport ładunków zmniejszył się prawie o połowę w 2022 roku. Jednocześnie wszystkie ładunki, bez wyjątku, zmniejszyły wielkość transportu. Jest to jednak bardzo dobry wskaźnik, że przewozy zboża spadły najmniej. Według wyników z 2022 r. Ukrzaliznycja przetransportowała 28 mln 871 tys. 300 ton zboża. To tylko o 14,2 proc. mniej niż w 2021 r. Rynek spożywczy pokazał, że jest odporny na stres, przyjmuje wyzwania i wytrzymuje cios – powiedział Walerij Tkaczew, wicedyrektor działu handlowego Kolei Ukraińskich.
W 2022 spadła też znacznie prędkość pociągów, co wynika z niszczenia infrastruktury przez Rosję, które powodują opóźnienia. UZ przewidują że w 2023 przewozy towarowe utrzymają się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku.
Czytaj też: Koleje Ukraińskie potrzebują nowego „planu Marshalla”