Koleje Ukraińskie potrzebują nowego „planu Marshalla”
Ukraińskie koleje powinny być jednym z najważniejszych beneficjentów przygotowywanego przez kraje zachodnie „planu Marshalla” dla powojennej odbudowy Ukrainy. Jednym z elementów odbudowy może być zmiana rozstawu szyn na ukraińskiej sieci kolejowej z szerokotorowego na europejski — uważają eksperci z branży.

Pod koniec października w Berlinie spotkali się przywódcy państw zachodnich oraz przedstawiciele sektora finansowego na dyskusji o powojennej odbudowie Ukrainy. Powołano międzynarodową grupę ekspertów, która ma opracować „plan Marshalla” dla kraju broniącego się przed rosyjską agresją. Plan jest wzorowany dla pomocy, która udzieliły USA krajom europejskim po II Wojnie Światowej.
Jednym z sektorów, których wsparcie jest obecnie priorytetem jest kolej. Blokada portów morskich i zamknięcie przestrzeni powietrznej sprawiły, że to koleje odgrywają od początku rosyjskiej inwazji kluczową rolę w wsparciu obronności Ukrainy, zapewnieniu dostaw pomocy humanitarnej, utrzymaniu łańcuchów logistycznych i ewakuacji uchodźców. Rola kolei w tym trudnym czasie jest tak istotna, że została nazwana „drugą armią” Ukrainy. Z tego powodu prezes Kolei Ukraińskich Oleksandr Kamyshin zaapelował o objęcie transportu szynowego wsparciem w ramach planu Marshalla. Z podobny apelem wystąpiła Globalna Ukraińska Grupa Zadaniowa ds. Kolei, która skupia ekspertów i przedstawicieli europejskich przedsiębiorstw kolejowych.
— Nowy plan Marshalla odda sprawiedliwość dla wielkiego poświęcenia Ukrainie i tych co wspierają ten kraj poprzez zapewnienie, że jest realny plan odbudowy tego kraju, jego miast, infrastruktury drogowej i kolejowej i wszystkiego, co czyni Ukrainę wyjątkowym krajem, dzięki czemu może pełnić szczególną rolę wraz z innymi demokracjami dla wsparcia wolności w przyszłości — powiedziała Jolene Molitoris, była federalna administrator linii kolejowych USA i przewodnicząca Globalnej Ukraińskiej Grupy Zadaniowej ds. Kolei.
Bank Światowy szacuje, że obecnie w wyniku rosyjskiej inwazji Ukraina poniosła straty wynoszące co najmniej 350 mld dol. — Skala zniszczeń jest oszałamiająca. Potrzebujemy wszystkich rąk na pokładzie – G7, Unii Europejskiej, Europy; silni partnerzy, tacy jak Stany Zjednoczone, Kanada, Japonia, Wielka Brytania, Korea Południowa, Australia, Nowa Zelandia i wielu, wiele innych — powiedziała podczas szczytu w Berlinie Ursula von der Leyen przewodnicząca Komisji Europejskiej.
Jednym z zagadnień, które obecnie są analizowane przez Grupę Zadaniową jest planowana przebudowa ukraińskiej sieci kolejowej na rozstaw szyn 1435 mm co pozwoli lepiej zintegrować gospodarkę Ukrainy z UE i usprawni eksport zbóż i innych towarów. Wstępne studium takiej inwestycji przygotowują obecnie Komisja Europejska i Europejski Bank Inwestycyjny.
Czytaj też: Koleje europejskie gotowe do wsparcia Kolei Ukraińskich