Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UNCTAD: Rok 2023 dziedziczy główne problemy gospodarcze poprzedniego roku

Problemy gospodarcze i wojna w Ukrainie (o ile nie zostanie zakończona) spowoduje spowolnienie wzrostu globalnego PKB w 2023 r. Także światowy handel towarami i usługami, po rekordowym 2022 r., rysuje się w ciemniejszych barwach. Oczekuje się, że napięcia geopolityczne, wysokie ceny energii, rosnące stopy procentowe i utrzymująca się inflacja ograniczą światowy handel towarowy.  

UNCTAD

Rok 2023 będzie prawdopodobnie kolejnym trudnym okresem dla światowej gospodarki. Na międzynarodowe rynki biznesowe nadal będą wpływać występujące z różnym natężeniem problemy z 2022 r., jak: wysoka stopa inflacji, niższe dostawy ropy i gazu, zakłócenia w łańcuchach dostaw, strajki pracownicze i podnoszenie stóp procentowych przez banki centralne. Na tempo globalnego PKB wpływać będzie nadal wojna ukraińsko – rosyjska. W obliczu tych wyzwań szanse na nieoczekiwane globalne odbicie gospodarcze wydają się maleć. Zarazem świat przechodzi dramatyczną transformację, w tym szczególnie technologii służących ochronie klimatu.

Dla zakończonego 2022 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje 3,2 proc. wzrost globalnego produktu krajowego brutto, po wzroście o 6 proc. w 2021 r. Natomiast na 2023 r. MFW szacuje, że jego tempo wzrostu zwolni do 2,7 proc. Według MFW, zarazem istnieje 25-procentowe prawdopodobieństwo, że globalny PKB wzrośnie w br. o mniej niż 2 proc. Co równie istotne, ponad jedna krajów doświadczy spadku rozwoju gospodarczego.

Wyzwania

Bardziej odporne na problemy są gospodarki krajów Europy i USA,  bowiem notują niską stopę bezrobocia, „niewidzianą od dziesięcioleci”. Zarazem rosnące ceny zawężają marże zysku dla firm, ponieważ muszą kupować drożej produkty, podczas gdy banki centralne zwiększają koszty finansowania zewnętrznego, podnosząc stopy procentowe. Np. Amerykańska Rezerwa Federalna (Fed) podniosła od grudnia 2022 r. referencyjną stopę procentową do 4,5 proc. zapowiadając, że będzie kontynuowała te podwyżki w 2023 r. Niektórzy decydenci Fed zasygnalizowali, że stopa ta osiągnie do końca 2023 r. szczyt na poziomie 5,25 proc.

W odpowiedzi na wysoką inflację rosnąć będą roszczenia pracownicze podwyżek płac. Jeśli firmy zgodzą się na te podwyżki, zwiększy to ich koszty operacyjne, powodując dalszą inflację z ujemnymi skutkami dla konsumentów. Błędne koło wyższej inflacji i wyższych płac zaszkodzi szczególnie pracownikom najemnym i klasie średniej.

Prognozy handlu zagranicznego 

Wydarzenia te będą w oczywisty sposób rzutować na światowy handel towarowy i usługami. Konferencja Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju (UNCTAD) oceniała na początku grudnia ub.r., że w 2022 r. ten handel może osiągnąć rekordowy poziom, ok. 32 bln USD. Na handel towarami przypaść miało prawie 25 bln USD, co będzie oznaczać wzrost o ok. 10 proc. w porównaniu z 2021 r., a na handel usługami 7 bln USD (+ 15 proc. rdr). 

Patrz: Wymiana towarowa w 2023 roku zmaleje

Nowy raport UNCTAD ostrzega jednak, że spowolnienie w drugiej połowie 2022 r. wskazuje na trudniejsze warunki w 2023 r. „Prognozy wzrostu gospodarczego na 2023 r. są korygowane w dół ze względu na wysokie ceny energii, rosnące stopy procentowe, trwałą inflację w wielu gospodarkach i negatywne globalne skutki gospodarcze wojny na Ukrainie.” UNCTAD przypomina też, że statkami przewożonych jest ponad 80 proc. towarów sprzedawanych na całym świecie, przy czym odsetek ten jest jeszcze wyższy w przypadku większości krajów rozwijających się. 

W 2021 r. międzynarodowy handel morski znacznie odbił się i wzrósł o 3,2 proc. w porównaniu z 2020 r. (okresem jego spadku o 3,8 proc.). Na 2022 r. UNCTAD prognozował spowolnienie wzrostu wolumenu towarów przewożonych drogą morską do 1,4 proc., a na okres 2023 – 2027 wzrost średnio o 2,1 proc. rocznie. Oznacza to, że jego tempo będzie  wolniejsze niż średnia z poprzednich trzech dekad wynosząca 3,3 proc. 

Przez wiele lat najszybciej rozwijającym się segmentem transportu morskiego był handel kontenerowy. Jego tempo zwolniło jednak w 2022 r. prawdopodobnie do 1,9 proc., zarówno z powodu utrzymujących się zakłóceń jak i malejącego w drugiej połowie roku popytu na przewozy towarów skonteneryzowanych. W 2023 r. możliwy jest wzrost światowych przewozów kontenerowych do 1,9 proc.

Ugruntowanie nowych tendencji

Dwa inne czynniki, które mogą wpłynąć na wzorce handlowe w 2023 r., to: ewolucja globalnych łańcuchów dostaw i przejście na bardziej ekologiczną gospodarkę światową, ocenia UNCTAD. Chodzi o strategie firm i krajów zakładające zmniejszanie ich wpływu na zmiany klimatu, w tym: przez dywersyfikację dostawców, reshoring, near-shoring i friend-shoring. Zarazem oczekuje się, że „wysiłki na rzecz budowy bardziej ekologicznej gospodarki światowej pobudzą popyt na produkty zrównoważone środowiskowo, jednocześnie zmniejszając popyt na towary o wysokiej zawartości węgla i na paliwa kopalne”, podkreśla się w raporcie UNCTAD.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close