Partnerzy portalu

Port Kłajpeda zmodernizuje infrastrukturę i wybuduje terminal kontenerowy dzięki pożyczce z EBI

Europejski Bank Inwestycyjny udzieli 65 mln euro pożyczki Zarządowi Państwowego Portu Kłajpeda na realizację projektu rozbudowy infrastruktury, który umożliwi przyjmowanie większych statków. W litewskim porcie powstanie nowy terminal kontenerowy. 

Kłajpeda jest jednym z największych portów na Bałtyku, a w ciągu ostatnich 12 lat zanotowała duży wzrost przeładunków towarów z 27,9 mln ton w 2009 r. do 45,6 mln t w 2021. 2022 rok był jednak dla tego portu trudny, gdyż po wprowadzeniu przez Unię Europejska sankcji na Rosję i Białoruś stracił część zleceń na obsługę ładunków z tych krajów np. eksport nawozów Belaruskaliy został przeniesiony do portów rosyjskich. 

Dalsze szanse rozwoju swojego największego portu Litwini upatrują w rozwoju przewozów intermodalnych na korytarzu Bałtyk — Morze Północne i połączeniu z Rail Baltica. Wymaga to jednak modernizacji infrastruktury portu, w tym przede wszystkim pogłębienia toru wodnego i basenów portowych do poziomu 17 m. Zarząd portu chce też wybudować nowy terminal kontenerowy o powierzchnii 100 ha oraz terminal instalacyjny farm wiatrowych. Wszystkie te projekty realizowane będą w ramach dostosowania infrastruktury portowej do wymogów sieci TEN-T. Rząd Litwy złożył w ubr. wniosek do KE o włączenie portu Kłajpeda do sieci transeuropejskich korytarzy transportowych.

Czytaj też: Litwa chce włączenia Portu Kłajpeda do sieci TEN-T

Zarząd Państwowego Portu Kłajpeda pozyskał już dofinansowanie z funduszy UE (77 mln euro) i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego (68 mln euro). 19 grudnia ubr. zawarł natomiast trzecią umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, dzięki której otrzyma 65 mln euro pożyczki. — Podpisana dzisiaj umowa finansowa pozwoli nam kontynuować realizację naszej ambitnej wizji nowoczesnego i zrównoważonego portu, świadczącego usługi najwyższej jakości. Naszym celem jest powitanie największych statków, które mogą wpłynąć na Bałtyk. Warunkiem urzeczywistnienia tej wizji jest odpowiednia infrastruktura — głębokość portu, nowoczesne ściany nabrzeży, dogodna portowa sieć kolejowa. Bardzo się cieszymy, że Zarząd Portu jest w stanie konsekwentnie zaciągać pożyczki na dobrych warunkach i że ta umowa z EBI nie jest wyjątkiem — skomentował Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Państwowego Portu Kłajpeda.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close