Port Kłajpeda zmodernizuje infrastrukturę i wybuduje terminal kontenerowy dzięki pożyczce z EBI
Europejski Bank Inwestycyjny udzieli 65 mln euro pożyczki Zarządowi Państwowego Portu Kłajpeda na realizację projektu rozbudowy infrastruktury, który umożliwi przyjmowanie większych statków. W litewskim porcie powstanie nowy terminal kontenerowy.

Kłajpeda jest jednym z największych portów na Bałtyku, a w ciągu ostatnich 12 lat zanotowała duży wzrost przeładunków towarów z 27,9 mln ton w 2009 r. do 45,6 mln t w 2021. 2022 rok był jednak dla tego portu trudny, gdyż po wprowadzeniu przez Unię Europejska sankcji na Rosję i Białoruś stracił część zleceń na obsługę ładunków z tych krajów np. eksport nawozów Belaruskaliy został przeniesiony do portów rosyjskich.
Dalsze szanse rozwoju swojego największego portu Litwini upatrują w rozwoju przewozów intermodalnych na korytarzu Bałtyk — Morze Północne i połączeniu z Rail Baltica. Wymaga to jednak modernizacji infrastruktury portu, w tym przede wszystkim pogłębienia toru wodnego i basenów portowych do poziomu 17 m. Zarząd portu chce też wybudować nowy terminal kontenerowy o powierzchnii 100 ha oraz terminal instalacyjny farm wiatrowych. Wszystkie te projekty realizowane będą w ramach dostosowania infrastruktury portowej do wymogów sieci TEN-T. Rząd Litwy złożył w ubr. wniosek do KE o włączenie portu Kłajpeda do sieci transeuropejskich korytarzy transportowych.
Czytaj też: Litwa chce włączenia Portu Kłajpeda do sieci TEN-T
Zarząd Państwowego Portu Kłajpeda pozyskał już dofinansowanie z funduszy UE (77 mln euro) i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego (68 mln euro). 19 grudnia ubr. zawarł natomiast trzecią umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, dzięki której otrzyma 65 mln euro pożyczki. — Podpisana dzisiaj umowa finansowa pozwoli nam kontynuować realizację naszej ambitnej wizji nowoczesnego i zrównoważonego portu, świadczącego usługi najwyższej jakości. Naszym celem jest powitanie największych statków, które mogą wpłynąć na Bałtyk. Warunkiem urzeczywistnienia tej wizji jest odpowiednia infrastruktura — głębokość portu, nowoczesne ściany nabrzeży, dogodna portowa sieć kolejowa. Bardzo się cieszymy, że Zarząd Portu jest w stanie konsekwentnie zaciągać pożyczki na dobrych warunkach i że ta umowa z EBI nie jest wyjątkiem — skomentował Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Państwowego Portu Kłajpeda.