Partnerzy portalu

Litwa chce włączenia Portu Kłajpeda do sieci TEN-T

Litwa chce włączenia Portu Kłajpeda do sieci TEN-T. Budowa szybkiej magistrali kolejowej o rozstawie europejskim spełniającym standardy transeuropejskich magistral byłaby znaczącym impulsem dla rozwoju tego portu. Taki postulat przyjęto w propozycji rewizji dyrektywy TEN-T zaproponowanej w grudniu ubr. przez Komisję Europejską.

fot. Wikimedia Commons

Uznanie Portu Kłajpeda za węzeł sieci TEN-T i doprowadzenie do niego magistrali, która byłaby połączona z Rail Baltica zaproponował Marius Skuodis, minister transportu Republiki Litewskiej podczas posiedzenia Komitetu Transportu, Telekomunikacji i Energii Rady Unii Europejskiej. Znacznie Kłajpedy wzrosło po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, gdyż jest to obecnie jeden z portów obsługujących ukraiński eksport.

— Aby połączyć koleją wszystkie porty wschodniego wybrzeża Bałtyku UE oraz umożliwić mieszkańcom i ładunkom szybsze dotarcie do reszty Europy, szczególnie ważne jest uwzględnienie europejskiego toru kolejowego do Kłajpedy w planach rozwoju Trans-Europejska Sieć Transportowa TEN-T. W dzisiejszym kontekście geopolitycznym integracja państw bałtyckich, a także Ukrainy z systemem transportowym UE jest jednym z priorytetowych celów — powiedział Marius Skuodis.

W poprzednich latach Port Kłajpeda nie rozwijał się tak dynamicznie jak Gdańsk. Litewski port nie posiada dobrze rozwiniętych połączeń z różnymi regionami Unii Europejskiej. Odgrywał natomiast istotną rolę w obsłudze handlu zagranicznego Białorusi i częściowo Rosji. Ten rynek został jednak zamknięty po wybuchu konfliktu dyplomatycznego między Unią Europejską a tymi krajami w ubiegłym roku, kiedy wstrzymano wysyłkę białoruskich towarów przez terytorium UE. Dla Portu Kłajpeda oznaczało to konieczność znalezienia nowych rynków. 

Nowa sytuacja

Inwazja Rosji na Ukrainę i blokada sprawiła, ze ukraińscy eksporterzy poszukują nowych dróg dla wywozu ładunków w tym zwłaszcza zbóż, produktów rolnych rud metali i produktów stalowych. Ze względu na ogromny wolumen ukraińskiego eksportu wykorzystywane są obecnie wszystkie możliwe drogi w tym także litewski port. 

Czytaj też: Tank kontenery niezawodną opcją transportu oleju z Ukrainy

Jednakże brak połączenia z siecią kolejową o rozstawie 1435 mm jest obecnie poważnym hamulcem w rozwoju Portu Kłajpeda. Obecnie transport ładunków z Ukrainy do Kłajpedy  musi przejeżdżać przez terytorium Polski, a to oznacza konieczność dwukrotnego przeładunku między składami o różnym rozstawie szyn. Z powodu ograniczeń infrastrukturalnych przez Port Kłajpeda można wywieźć tylko 1,12 mln ton ukraińskiego zboża rocznie. 

Litewski postulat włączenia Kłajpedy do sieci TEN-T ma szansę na wejście w życie, gdyż popiera go także Komisja Europejska, która uwzględniła go w propozycji legislacyjnej przedstawionej w grudniu 2021 r. Do sieci TEN-T przyłączona ma być także linia E-30 łącząca Niemcy, Wrocław, Śląsk z Ukrainą, której znacznie również wzrosło w ostatnich miesiącach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close