Litwa chce włączenia Portu Kłajpeda do sieci TEN-T
Litwa chce włączenia Portu Kłajpeda do sieci TEN-T. Budowa szybkiej magistrali kolejowej o rozstawie europejskim spełniającym standardy transeuropejskich magistral byłaby znaczącym impulsem dla rozwoju tego portu. Taki postulat przyjęto w propozycji rewizji dyrektywy TEN-T zaproponowanej w grudniu ubr. przez Komisję Europejską.

Uznanie Portu Kłajpeda za węzeł sieci TEN-T i doprowadzenie do niego magistrali, która byłaby połączona z Rail Baltica zaproponował Marius Skuodis, minister transportu Republiki Litewskiej podczas posiedzenia Komitetu Transportu, Telekomunikacji i Energii Rady Unii Europejskiej. Znacznie Kłajpedy wzrosło po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, gdyż jest to obecnie jeden z portów obsługujących ukraiński eksport.
— Aby połączyć koleją wszystkie porty wschodniego wybrzeża Bałtyku UE oraz umożliwić mieszkańcom i ładunkom szybsze dotarcie do reszty Europy, szczególnie ważne jest uwzględnienie europejskiego toru kolejowego do Kłajpedy w planach rozwoju Trans-Europejska Sieć Transportowa TEN-T. W dzisiejszym kontekście geopolitycznym integracja państw bałtyckich, a także Ukrainy z systemem transportowym UE jest jednym z priorytetowych celów — powiedział Marius Skuodis.
W poprzednich latach Port Kłajpeda nie rozwijał się tak dynamicznie jak Gdańsk. Litewski port nie posiada dobrze rozwiniętych połączeń z różnymi regionami Unii Europejskiej. Odgrywał natomiast istotną rolę w obsłudze handlu zagranicznego Białorusi i częściowo Rosji. Ten rynek został jednak zamknięty po wybuchu konfliktu dyplomatycznego między Unią Europejską a tymi krajami w ubiegłym roku, kiedy wstrzymano wysyłkę białoruskich towarów przez terytorium UE. Dla Portu Kłajpeda oznaczało to konieczność znalezienia nowych rynków.
Nowa sytuacja
Inwazja Rosji na Ukrainę i blokada sprawiła, ze ukraińscy eksporterzy poszukują nowych dróg dla wywozu ładunków w tym zwłaszcza zbóż, produktów rolnych rud metali i produktów stalowych. Ze względu na ogromny wolumen ukraińskiego eksportu wykorzystywane są obecnie wszystkie możliwe drogi w tym także litewski port.
Czytaj też: Tank kontenery niezawodną opcją transportu oleju z Ukrainy
Jednakże brak połączenia z siecią kolejową o rozstawie 1435 mm jest obecnie poważnym hamulcem w rozwoju Portu Kłajpeda. Obecnie transport ładunków z Ukrainy do Kłajpedy musi przejeżdżać przez terytorium Polski, a to oznacza konieczność dwukrotnego przeładunku między składami o różnym rozstawie szyn. Z powodu ograniczeń infrastrukturalnych przez Port Kłajpeda można wywieźć tylko 1,12 mln ton ukraińskiego zboża rocznie.
Litewski postulat włączenia Kłajpedy do sieci TEN-T ma szansę na wejście w życie, gdyż popiera go także Komisja Europejska, która uwzględniła go w propozycji legislacyjnej przedstawionej w grudniu 2021 r. Do sieci TEN-T przyłączona ma być także linia E-30 łącząca Niemcy, Wrocław, Śląsk z Ukrainą, której znacznie również wzrosło w ostatnich miesiącach.