Partnerzy portalu

Ukraińskie wagony ze zbożem mogą dotrzeć do czterech europejskich portów

Wagony zbożowe Kolei Ukraińskich mają techniczne parametry pozwalające na przewożenie ich, po zmianie rozstawu kół liniami kolejowymi do czterech europejskich portów, w tym Gdańska — wynika z analizy wykonanej przez DB Engineering & Consulting.

Ewentualne trasy transportu zboża z Ukrainy, źródło: DB Engineering & Consulting

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę zablokowane zostały porty czarnomorskie, co uniemożliwiło przez pewien czas eksport ukraińskiego zboża. W obliczu grożącej klęski głodu w wielu krajach świata poszukiwano różnych alternatywnych możliwości wywozu płodów rolnych z Ukrainy. Obecnie w tym celu wykorzystuje się transport samochodowy oraz kontenery. Uruchomiono nowe miejsca przeładunku produktów rolnych, m.in. w Sławkowie. 

Czytaj też: Euroterminal Sławków obsługuje eksport zboża z Ukrainy

Chociaż latem Rosja, Turcja i Ukraina zawarły porozumienie, dzięki czemu przywrócono eksport zbóż przez port Odessa, to jednak nie osiągnięto takiej wielkości eksportu jaki był wysłany przed wojną, ponadto ciągle istnieje zagrożenie, że Rosja ponownie zablokuje szlak morski (groźby takie wygłaszał kilka razy Władimir Putin). Z tego powodu konieczne jest kontynuowanie przygotowania alternatywnych możliwości.

Wywóz produktów rolnych z Ukrainy przez Unię Europejską jest trudny z powodu wielu barier technicznych. Po pierwsze zbyt małe możliwości przeładunkowe terminali na granicy UE — Ukraina, po drugie wąskie gardła na sieci kolejowej, po trzecie ograniczone możliwości przeładunkowe w europejskich portach. Czwartym ograniczeniem jest zbyt mała liczba taboru do przewozu ziaren jakim dysponują europejscy przewoźnicy.

Koleje Ukraińskie z kolei dysponują ogromną liczbą wagonów samowyładowczych, które obecnie nie mogą być wykorzystane, gdyż część portów i linii kolejowych objętych jest działaniami wojennymi. Z tego powodu Ukrzaliznytsia zleciła firmie DB Engineering & Consulting przeprowadzenie analizy możliwości wykorzystania ukraińskiego taboru do przewozu ładunków sypkich do europejskich portów po wymianie wózków szerokotorowych na wózki z rozstawem 1435 mm. 

Analiza skrajni

Sama zmiana wózków nie gwarantuje jeszcze że ukraińskie wagony będą dopuszczone do ruchu na europejskiej sieci kolejowej. Konieczne było jeszcze wyznaczenie tras, w których skrajnia pomieści szerokie wagony typu 19-752, którymi dysponują koleje Ukraińskie. Niemiecka firma inżynieryjna po przeprowadzonej wyznaczyła 10 możliwych tras, którymi wagony UZ mogą być przewożone do portów: Gdańsk, Rostock, Hamburg i Konstanca. Oznacza to zatem, że po dopuszczeniu tabor ten zwiększyć może możliwości przewozu zboża przez teren UE. 

W październiku przeprowadzono testowy przejazd pociągu transportującego zboże z Ukrainy, przez terminal w Chełmie do Hiszpanii. Jak się okazało, kontenery można wykorzystywać w tym celu, jednak nie jest to optymalny środek transportu, gdyż jednostki te mają mniejszą pojemności niż wagony specjalistyczne, ponadto proces załadunku i rozładunku zboża w przypadku kontenerów jest czasochłonny. Z tego powodu możliwość wykorzystania ukraińskich wagonów samowyładowczych może być sporym ułatwieniem dla eksporterów. 

Czytaj też: Pilotażowy intermodalny transport zboża z Ukrainy dotarł do Hiszpanii

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close