Pilotażowy intermodalny transport zboża z Ukrainy dotarł do Hiszpanii
Pilotażowy transport zboża z Ukrainy pociągiem w kontenerach załadowanych w ETC Terminal w Chełmie dotarł 6 października do Barcelony. Intermodalny przewóz kukurydzy zorganizowano dzięki inicjatywie hiszpańskiego Ministerstwa Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej (Mitma).

Po wybuchu wojny w Ukrainie zablokowaniu przez Rosję portów czarnomorskich świat stanął w obliczu zagrożenia kryzysem humanitarnym. Z tego powodu pilnym zadaniem było uruchomienie alternatywnych tras dla wywozy ukraińskiego zboża do odbiorców w różnych krajach. Pod koniec lipca Rosja zgodziła się na odblokowania ukraińskich portów dla uchu statków transportujących ziarna. Mimo to hiszpańskie ministerstwo zdecydowało się zorganizować pilotażowy transport, którego celem jest analiza przepustowości i opłacalności korytarza kolejowego jako alternatywy dla transportu morskiego.
Ziarno zostało przewiezione z Ukrainy do terminalu w Chełmie ciężarówkami. Następnie zostało załadowane do standardowych 40-stopiowych kontenerów należących do hiszpańskiego, państwowego przewoźnika kolejowego Renfe Mercancías. Łącznie 25 kontenerów wyposażonych w specjalne worki tzw. „linery” pomieściło 600 ton kukurydzy. Renfe zorganizowało pociąg we współpracy z DB Cargo Poland i Kombiverkehr.
Pociąg miał zaplanowane postoje w Łodzi i Duisburgu. Do terminalu Can-Tunis w Barcelonie dotarł 6 października. Tam ponownie zboże przeładowano na ciężarówki, które dowiozły ładunek do klientów na Półwyspie Iberyjskim. Kontenery Renfe pokonały trasę 2400 kilometrów.
Cenne doświadczenie
Projekt MITMA pokazał, że przewożenie zboża z Ukrainy do Hiszpanii z wykorzystaniem transportu intermodalnego jest możliwy, choć nie odbyło się to bez utrudnień. W Duisburgu pociąg musiał stać kilka dodatkowych dni, gdyż we Francji odbył się strajk, który sparaliżował ruch kolejowy. Sam załadunek i rozładunek ziarna z kontenerów również wymagał zorganizowania odpowiedniego rozwiązania technicznego, co udało się wykonać. W ten sposób przewoźnicy, administracja publiczna i operatorzy terminali nabyli cenne doświadczenie, które pozwoli szybko zorganizować korytarz humanitarny jeśli ponownie dojdzie do blokady ukraińskich portów.
— Projekt pilotażowy służy analizie przepustowości i opłacalności kolejowego transportu towarowego jako uzupełnienia transportu morskiego surowców z wykorzystaniem kolejowych autostrad na terenie Unii Europejskiej (UE). Jeśli więc w Europie ponownie wystąpi sytuacja zamykania portów i blokady eksportu zbóż drogą morską, jak to miało miejsce po inwazji Rosji na Ukrainę, to doświadczenie to pozwala nam mieć wiedzę do rozwijania tego typu transportu towarowego na dużą skalę i pomóc w zapewnieniu dostaw surowców — skomentowało hiszpańskie ministerstwo transportu MITMA.
Czytaj też: ETC Terminal rozbudowuje możliwości przeładunkowe suchego portu w Chełmie