Duńska grupa Ørsted testuje popyt żeglugi na e-metanol
Duńska grupa Ørsted rozpocznie projekt zakładający produkcję niskoemisyjnego paliwa żeglugowego e-metanolu. Określane jest ono też jako paliwo ekologiczne, do zastosowania szczególnie w transporcie morskim.
Projekt nie bez kozery nosi nazwę FlagshipONE. Wytwarzający na skalę komercyjną e-metanol zakład w Szwecji będzie pierwszym tego typu w Europie. Ma być swoistym poligonem do sprawdzenia różnych aspektów produkcji i popytu na nowe paliwo, na rodzącym się rynku. FlagshipONE „jest ważnym krokiem w kierunku ambicji Ørsted, aby zająć pozycję lidera w dziedzinie odnawialnego wodoru i paliw ekologicznych”, stwierdza zarząd duńskiej firmy energetycznej. Realizację projektu Ørsted rozpoczął od nabycia od start-upu Liquid Wind AB pozostałych 55 proc. udziałów w prawie do własności do projektu FlagshipONE.
Założenia techniczne
Ørsted rozpocznie budowę zakładu produkcyjnego wiosną 2023 r. Zostanie on zlokalizowany w Örnsköldsvik w północnej Szwecji, na terenie elektrociepłowni Hörneborgsverket opalanej biomasą, a eksploatowanej przez Övik Energi. E-metanol zasługuje w pełni na to miano (ekologiczny metanol). Do jego produkcji zakład wykorzysta elektrolizery o mocy 70 MW do produkcji wodoru ze szwedzkiej sieci elektrycznej, który w ponad 90 proc. pochodzi ze źródeł odnawialnych. Maszyny wyprodukowane przez start-up Carbon Clean będą wychwytywać CO2, który jest uwalniany z elektrociepłowni Hörneborgsverket. Ponadto FlagshipONE będzie korzystać z pary, wody technologicznej i wody chłodzącej z Hörneborgsverket. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do Övik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej. Według planu, zakład rozpocznie działalność operacyjną w 2025 roku i będzie produkować ok. 50 000 ton e-metanolu rocznie. Zostanie największym w Europie zakładem wytwarzającym tego typu paliwo.
Rodzący się rynek
Projekt jest skalowalny, tj. w miarę rosnącego popyt na e-metanol produkcja spółki FlagshipONE może wzrosnąć. Wolumen 50 000 ton paliwa wystarczy na razie, aby zasilić pojedynczy statek do odbycia podróży transatlantyckiej.Ale może być również wykorzystywany lokalnie do zasilania promów w Europie, zamiast paliw kopalnych. Obecnie ekologiczne paliwa dla żeglugi są droższe niż te oparte na paliwach kopalnych. Przemysł „potrzebuje wspierających regulacji, które stymulują popyt i przyspieszają dojrzewanie branży paliw ekologicznych na dużą skalę”, zaznacza zarząd Ørsted. Zakłada się, że wraz ze wzrostem skali produkcji, spadną ceny nowego paliwa.
„E-metanol jest najlepszym dostępnym obecnie rozwiązaniem umożliwiającym dekarbonizację trudnych do elektryfikacji sektorów, takich jak globalna żegluga. Dzięki temu pierwszemu projektowi na skalę komercyjną położymy kamień węgielny w rozwoju naszej wiodącej w branży linii projektów związanych z e-metanolem” – skomentował Mads Nipper, prezes grupy i dyrektor generalny Ørsted.
Pierwsze zamówienia
Podczas gdy Ørsted nie ma jeszcze żadnych klientów w kolejce, duński gigant żeglugowy A.P. Moeller-Maersk już ogłosił, że kosztem 2,1 miliarda dolarów zamówił budowę tuzina statków z napędem na metanol, informuje agencja Bloomberg. Mają one być sukcesywnie dostarczone począwszy od 2024 roku. Ørsted zakłada, że uzyska dotacje rządowe, aby pomóc w pokryciu kosztów działalności FlagshipONE. Zarząd grupy zakłada też, że nowe przepisy UE dotyczące emisji dwutlenku węgla pobudzą przemysł żeglugowy do ograniczenia emisji, m.in. przez sięganie po alternatywne napędy, pod groźbą płacenia kar.
„Tak, e-metanol jest paliwem znacznie droższym. Ale ważne jest, aby widzieć je nie tyle w kontekście tego, że jest to rodzaj ekonomicznej alternatywy dla paliw kopalnych, co tego, co będzie wymagane, aby w nadchodzącej dekadzie mieć licencję na działalność w Europie” – powiedziała agencji Olivia Breese, dyrektor generalna jednostki Power-to-X firmy Orsted.
FlagshipONE jest pierwszym projektem dotyczącym e-metanolu w planach ekologicznych paliw Ørsted. Ale grupa ta rozwija „Project Star”, budowy w rejonie amerykańskiego wybrzeża Zatoki Meksykańskiej instalacji produkującej 300 000 ton nowego paliwa oraz projekt „Green Fuels for Denmark” w Kopenhadze, gdzie będą produkowane „znaczne ilości e-metanolu”.