Port w Göteborgu przygotowuje się do uruchomienia bunkrowania metanolem ze statku na statek
Zarząd portu w Göteborgu, który zarządza największym portem w Szwecji, przygotowuje się do wdrożenia bunkrowania metanolem między statkami. Planuje się, że nowy rodzaj paliwa będzie stosowany na szeroką skalę w ciągu najbliższych dwóch lat. Ponadto władze portu są zainteresowane wprowadzeniem eMetanolu, który produkuje przy pomocy odnawialnych źródeł energii.
Metanol jest używany w porcie w Göteborgu od 2015 roku, kiedy Stena Line, duży szwedzki operator promowy, zaczął bunkrować swoje statki z autocystern. Teraz zarząd portu zamierza wdrożyć kolejną technologię związaną z metanolem, a mianowicie bunkrowanie ze statku na statek. Jest to część jej strategii dekarbonizacji, której celem jest zmniejszenie śladu węglowego sektora żeglugi morskiej w obszarze portowym o 70 procent do 2030 roku.
X-Press Feeders, największy na świecie niezależny przewoźnik feederowy, wprowadzi na większą skalę metanol jako paliwo żeglugowe już w 2023 roku, uruchamiając osiem kontenerowców napędzanych metanolem o ładowności 1170 TEU na każdy. „Teraz mamy nadzieję, że Maersk, X-press Feeders i wiele innych linii żeglugowych skieruje swoje nowe statki z metanolem na północ Europy i z przyjemnością powitamy ich z otwartymi ramionami w największym porcie w Skandynawii” – powiedział Elvir Dzanic, prezes zarządu Portu w Göteborgu.
W drodze do eMetanolu
Kolejnym etapem wdrażania bunkrowania metanolu między statkami będzie wdrożenie eMetanolu, które zaplanowano na 2024 r. „Planujemy również magazynowanie metanolu na dużą skalę z operatorami magazynów w porcie, gdy pojawi się zapotrzebowanie. Zachęcamy producentów metanolu i interesariuszy z branży do nawiązania kontaktu i rozpoczęcia dialogu z portem w Göteborgu, ponieważ postawiliśmy sobie za cel stać się bunkrem i hubem magazynowym dla metanolu/eMetanolu” – powiedział Christoffer Lillhage, starszy menedżer ds. rozwoju biznesu energetyki w Zarządzie Portu w Göteborgu. Ponieważ do produkcji eMetanolu wykorzystywana jest energia elektryczna ze źródeł odnawialnych, nowe paliwo odegra znaczącą rolę w dekarbonizacji działalności szwedzkiego portu.