Organizacje branży intermodalnej ostrzegają przed wzrostem cen przewozu
Funkcjonowanie łańcuchów dostaw w Europie jest zagrożone z powodu rosnących cen energii. Koleje towarowe stoją przed ryzykiem utraty rynków. Organizacje przedsiębiorców działających w tej branży wystąpiły z wspólnym apelem do ministrów transportu UE po podjęcie pilnych działań w z związku z wysokimi cenami energii. Jeśli nie dojdzie do działań interwencyjnych to koszty kolejowego przewozu towarów wkrótce znacząco wzrosną.

Rada UE przyjęła regulację (EU) 2022/1854 która zakłada nałożenie hamulca na rosnące ceny energii elektrycznej. Nadzwyczajne przychody uzyskiwane przez producentów prądu, których koszty nie wzrosły znacząco zostaną objęte opłatami, a zyskane w ten sposób środki posłużyć mają do zrekompensowania wysokich cen odbiorcom wrażliwym
Jak wskazują Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA), Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych (UIRR) oraz Międzynarodowa Unia Właścicieli Wagonów (UIP) obecna sytuacja powoduje, że koleje towarowe, a zwłaszcza intermodalne znalazły się w trudnej sytuacji. Kolej konkuruje bezpośrednio z długodystansowymi przewozami samochodowymi, które nie zanotowały tak dużych wzrostów kosztów operacyjnych. Ceny paliwa dieslowskiego w ostatnich miesiącach wzrosły o 70% podczas gdy ceny energii od 300 do 1000%. Oznacza to ryzyko „odwrotnej zmiany modalności” z kolei z powrotem na drogi, co jest sprzeczne z założeniami polityki zrównoważonego transportu, która zakłada wspieranie zeroemisyjnych form przewozu towarów.
Ceny przewozu mogą wzrosnąć
— Należy uznać, że transport kolejowy jest jednym z największych odbiorców energii elektrycznej w Europie. Transport kolejowy jest szczególnie narażony na wzrost cen energii elektrycznej w porównaniu z innymi środkami transportu, a obecny kryzys energetyczny zagraża istnieniu sektora kolejowego i jego klientów. Oczekuje się, że bez dalszych działań ze strony instytucji europejskich i państw członkowskich w nadchodzących tygodniach ceny za przewóz towarów koleją odnotują znaczący dwucyfrowy wzrost. Podważy to europejskie cele związane z przesunięciem modalnym i zaszkodzi funkcjonowaniu krytycznych łańcuchów dostaw kolejowych przewozów towarowych, które są uzależnione od stabilnej ceny i dostaw energii elektrycznej — napisano w stanowisku trzech organizacji.
Przedsiębiorcy apelują także o wydłużenie okresu obowiązywania wprowadzonych w czasie pandemii covid regulacji pozwalających państwom członkowskim na zmniejszenie lub zawieszenie pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Taka możliwość powinna być dostępna po 2024 r.
Czytaj też: CER: Koleje potrzebują wsparcia publicznego z powodu kosztów energii