Wielton zaprezentował innowacyjne naczepy dla transportu intermodalnego
W bieżącym roku firmy transportowe coraz częściej poszukują naczep przystosowanych do transportu intermodalnego. Jest to spowodowane przede wszystkim chęcią redukcji kosztów przewozów oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego przez finalnych klientów. Podczas konferencji Intermodal In Poland North — South Wielton, lider rynku naczep w Polsce, zaprezentował dwa ciekawe rozwiązania dla transportu intermodalnego.
Podczas spotkania branży intermodalnej w Szczecinie wieluński producent zaprezentował swoją najnowszą naczepę podkontenerową Container Master SL w wersji koncepcyjnej z zamkami elektrycznymi. Model ten jest przeznaczony do przewozu kontenerów morskich 20-stopowych, a kolejne wersje obejmą również transport większych kontenerów 40-stopowych.
Pojazd wyposażony jest w nowoczesne automatyczne, sterowane elektrycznie zamki umożliwiające szybkie zapięcie kontenera bez konieczności opuszczania ciągnika siodłowego przez kierowcę. Zamki mogą być sterowane za pomocą pilota albo panelu umieszonego na ramie. Główne korzyści z tego rozwiązania to poprawa bezpieczeństwa i ergonomii pracy kierowcy oraz oszczędność czasu. Czas potrzebny do zaryglowania zamków wynosi zaledwie 20 sekund, podczas gdy zapięcie standardowych zamków kontenerowych zajmuje ponad pięć minut. Z myślą o przyszłych potrzebach rynku, system będzie umożliwiał obsługę zamków (otwieranie, ryglowanie) za pomocą systemu telematycznego. Dodatkowo naczepa posiada elektryczne podpory Jost Modul E-Drive, które przyśpieszają operacje opuszczania i podnoszenia stóp oraz system Optilink, zapewniający komunikację z pojazdem za pomocą urządzenia mobilnego oraz zwiększające jego funkcjonalność i bezpieczeństwo.
— Naczepa cechuje się lekką, a jednocześnie mocną i trwałą konstrukcją – rama została wykonana ze stali S700 i jest dostępna w dwóch konfiguracjach. Pojazd wyróżnia się zwiększoną ładownością, do 35 ton, pozwalającą na redukcję ilości przejazdów. Container Master SL posiada większy rozstaw między osiami (rozstaw osi 2×1410 mm) przekładający się na zwiększenie dopuszczalnego nacisku na zespół osi aż do 27 ton. Dzięki temu może być wykorzystywany do transportu ciężkich kontenerów. Ponadto, niska wysokość platformy ułatwia załadunek i rozładunek oraz zapewnia większą stabilność podczas przewozu kontenerów — powiedział Marcin Pawlaczyk dyrektor ds. rozwoju produktu Wielton SA.
Naczepa typu huckepack
Podczas konferencji Wielton zaprezentował także naczepę kurtynową Curtain Master Intermodal (typu huckepack). To pojazd dedykowany do transportu intermodalnego, dzięki wzmocnionej ramie i zawieszeniu pneumatycznemu, a także zastosowaniu unikalnych rozwiązań, jak składany zderzak. Produkt posiada odpowiednie wzmocnienia w podwoziu, umożliwiające przeładunek pionowy, tj. zawieszenie rozłączne, 4 punkty chwytania „grab handles” rozmieszczenie zgodnie z normą UIC 596-5 i wzmocnioną tablicę przyłączeniową, która jest chroniona dodatkowymi odbojami gumowymi. Tego typu naczepa może być również wykorzystywana do transportu promem po jej wyposażeniu w uchwyty promowe umożliwiające właściwe zabezpieczenie naczepy.
Rozwój transportu intermodalnego idzie w parze z ekologicznymi celami stawianymi przez Unię Europejską. Przeniesienie przewozu towarów z dróg na tory może przyczynić się do redukcji śladu węglowego, a także zmniejszenia towarzyszących całemu procesowi kosztów zewnętrznych. Zatem, w określonych okolicznościach, transport ten może być nie tylko bardziej przyjazny środowisku, ale również bardziej efektywny i opłacalny.