Partnerzy portalu

Nearshoring i zmiana modalna w transporcie będą kształtować branżę TSL – wynika z debaty INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH

Zmniejszenie ilości ładunków transportowanych statkami oceanicznymi spowodowało normalizację sytuacji w portach morskich i usprawniło ich pracę. Czynnikami, które w następnych latach będą wpływać na rozwój przewozów intermodalnych będzie zmiana modalna w transporcie i nearshoring — wynika z debaty INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbyła się w Szczecinie.

W Europie widoczny jest spadek wydatków konsumpcyjnych, co przekłada się na wyniki przewozowe i przeładunki w branży TSL. — Naszym core business jest transport śródlądowy na Korytarzu Reńskim. Rocznie barkami przewozimy na tym szlaku ok. 2,5 mln TEU. W 2022 roku widoczny jest spadek wielkości przewozów ok 8% a bez uwzględnienia okresu niskiego stanu wód na Renie spadek ten wyniósł 5%. Również na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku widoczne jest zmniejszenie liczby pociągów, które docierają ze wschodu do terminalu w Duisburgu. Natomiast przewidujemy, że przyszły rok przyniesie poprawę koniunktury i prognozujemy rozwój m.in. na polskim rynku —  powiedział Marcin Czachorowski, dyrektor zarządzający Contargo Intermodal Poland.

Port w Świnoujściu w najbliższych latach włączony zostanie w europejską sieć połączeń intermodalnych. — Obecnie w łańcuchach logistycznych zachodzą dynamiczne zmiany. Polska jest jednym z najsilniejszych graczy w Europie jeśli chodzi o transport drogowy i to determinuje rozwój transportu intermodalnego. Natomiast realizowane obecnie inwestycje w Terminalu Promowym i Euro Terminalu w Świnoujściu pozwolą na optymalizację kosztową przewoźników i stworzą nowe możliwości wykorzystania przewozów intermodalnych. Zespól portów Szczecin — Świnoujście może stać się ogniwem w łańcuchu logistycznym łączącym Skandynawię z Polską, Czechami, Węgrami i południową Europą — zauważył Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju CSL.

Kombinowane przewozy naczep i nadwozi wymiennych mogą zmienić polski sektor TSL. — Impulsem dla rozwoju transportu intermodalnego na Pomorzu Zachodnim może być przebudowa Terminalu Promowego w Świnoujściu. Jeśli będą tam docierać pociągi z wagonami kieszeniowymi to będzie zachęta dla operatorów. Korytarz północ — południe przez Świnoujście jest naturalnym wyborem dla przewozów miedzy Skandynawią a środkową Europą. Duży potencjał rozwoju mają przewozy kombinowane z wykorzystaniem nadwozi wymiennych ale wymaga to przebudowy logistyki łańcuchów dostaw — uważa dr inż. Bogusz Wiśnicki naukowiec z Politechniki Morskiej.

Normalizacja sytuacji

Od stycznia obserwowane są spadki cen przewozu kontenerów z Azji oraz zmniejszenie wielkości przeładunków w portach. Jest to jednak efekt nie tylko dekoniunktury, ale też normalizacji sytuacji w transporcie morskim. — Na głównym szlaku handlowym Europa — Azja stawki frachtu spadają, a statki są wyłączane z serwisów. Prawdopodobnie również do Polski dotrze trend spadku przewozów kontenerowych, co jednak niekoniecznie będzie widoczne w przewozach intermodalnych, gdyż ciągle widoczne jest przenoszenie ładunków z dróg na kolej. Dlatego na przyszłość przewozów kombinowanych można patrzeć z optymizmem. Natomiast jeszcze do niedawna w portach mieliśmy ogromne problemy z kongestią, a rynek był przegrzany. W pewnym momencie musiała nastąpić korekta i dziś następuje normalizacja sytuacji w transporcie oceanicznym — powiedział Tomasz Mioduszewski, dyrektor zarządzający Metrans.

W światowych łańcuchach dostaw zachodzą istotne zmiany strukturalne. W najbliższych latach mogą pojawić się nowe ośrodki produkcji przemysłowej — Przez ostatnie 2 lata w portach trwała permanentna kongestia. Na szczęście dziś tego już nie ma, dzięki czemu terminale mogą lepiej pracować. Statki zaczynają wracać do rozkładów jazdy. Porty odnotowują wzrost przeładunków w br. Nie wiemy jednak jak będziemy budżetować przyszły rok bo już widoczne są spadki w wymianie handlowej. Natomiast nowe możliwości rozwoju usług przewozowych i logistycznych otwiera nearshoring. Obecnie jako lokalizacja inwestycji przemysłowych wskazuje się Niemcy, Polskę, Turcję, Afrykę i Indie. Dla nowych inwestycji przemysłowych w tym regionie ułatwieniem może być fakt, że Może Śródziemne ma bardzo rozbudowaną siec połączeń short sea, dotyczy to także portów nad północnym Adriatykiem  — powiedział Dariusz Mierkiewicz, przedstawiciel Portu Koper. 

Czytaj też: W trudnych czasach branża TSL wykazuje się dużą elastycznością – uważają uczestnicy INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close