Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ministrowie UE zgodzili się na europejski standard torów na całej sieci TEN-T

Ministrowie transportu państw Unii Europejskiej przyjeli propozycje zmian w Dyrektywie TEN-T, których celem ma być osiągnięcie neutralności klimatycznej w transporcie w 2050 r. Zgodnie z propozycją Komisji Europejskie do sieci TEN-T włączone zostaną Ukraina i Mołdawia, które planują zmianę rozstawu szyn na standard europejski. 

źródło: KE

5 grudnia Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny ws. dalszego rozwoju sieci TEN-T. Ministrowie zgodzili się na propozycje zgłoszone latem przez Komisję Europejską, która chce dostosować sieć transeuropejskich magistrali z jednej strony do celów klimatycznych przyjętych w pakiecie Fit for 55, z drugiej do nowej sytuacji geopolitycznej po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. 

Do najważniejszych zmian oprócz rozbudowy sieci i zwiększenia jej przepustowości należą: włączenie niektórych magistrali kolejowych Ukrainy i Mołdawii do systemu TEN-T, zmniejszenie znaczenia linii prowadzących do Rosji i Białorusi, które zostaną przeniesione z sieci bazowej do uzupełniającej i wprowadzenie zasady, że wszystkie nowe odcinki linii kolejowych w ramach sieci TEN-T mają mieć rozstaw 1435 mm. Te dwie ostatnie propozycje zostały oprotestowane przez Finlandię, która obawiała się marginalizacji jej kluczowych magistral kolejowych i dużego wzrostu kosztów w związku z wprowadzeniem europejskiego standardu na jej terytorium.

Czytaj też: Ukraina chce kolei o rozstawie europejskim. Finlandia nie.

Ostatecznie ministrowie zgodzili się na stopniowe wprowadzenie europejskiego rozstawu szyn na całej sieci TEN-T. Będzie to wymagało budowy nowych lub przebudowy niektórych linii w Finlandii, krajach bałtyckich, Hiszpanii i Portugalii, a także w Mołdawii i Ukrainie, co zapowiedziały już tamtejsze władze. Sieć bazowa TEN-T ma być gotowa do 2030 r. rozszerzona do 2040, a uzupełniająca do 2050 r. 

Jednolity standard

Nowa regulacja w większym niż dotychczas stopniu kładzie nacisk na multimodalność. Inwestycje na sieci TEN-T mają zwiększyć konkurencyjność intermodalnego transportu towarowego w stosunku do transportu samochodowego. Przyjęto również zasadę, że transport kolejowy ma być podstawą zrównoważonych przewozów towarów i osób. Ministrowie zgodzili się także na propozycje KE dotyczące rozbudowy sieci dróg wodnych śródlądowych w ramach sieci TEN-T. Ustalono także nowe cele dla zmiany modalności w transporcie towarowym. Kolej ma zwiększyć swój udział w przewozach cargo o 50% do 2030 r. i o 100% do 2050 r., a transport o 25% do 2030 r. i 50% w 2050 r. W 2030 r. po europejskich drogach ma jeździć 80 tys. bezemisyjnych ciężarówek. 

— Kluczowe znaczenie ma rozwój dobrej sieci transportowej w całej Europie. Nie tylko po to, by nasi obywatele mogli przemieszczać się szybko i niezawodnie, ale także po to, by nasze przedsiębiorstwa mogły się dalej rozwijać i w pełni wykorzystywać potencjał rynku wewnętrznego — skomentował Marin Kupka, minister transportu Republiki Czeskiej. 

Oprócz reformy TEN-T Rada UE przyjęła też nowe regulacje dot. Korytarzy Solidarności, uruchomionych dla zapewnienia transportu produktów rolnych z Ukrainy, które obejmują m.in. liberalizację zasad prowadzenia przewozów samochodowych. Propozycje Rady UE będą następnie negocjowane z Parlamentem Europejskim. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close