W Szczecinie rozwija się sektor usług biznesowych i logistycznych
Szczecin w ostatniej dekadzie rozwinął się jako silny ośrodek branży TSL, offshore, e-coomerce i usług biznesowych. Przełomowe znaczenie dla gospodarki miasta i regionu mają inwestycje infrastrukturalne takie jak modernizacja toru wodnego do szczecińskiego portu czy budowa dróg ekspresowych, które połączyły Pomorze Zachodnie z innymi częściami Polski — wynika z debaty, która odbyła się w trakcie konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH — SOUTH.

— W Szczecinie rozwinął się w ostatnich latach sektor usług dla biznesu. Obecnie działa tu 50 takich centrów, w których zatrudnionych jest ponad 8 tys. osób. Dobrze rozwiją się też branża energetyki wiatrowej, TSL i e-commerce. Widzimy, że inwestorzy uwierzyli w tę lokalizację. Dużym atutem Szczecina jest port morski, dostęp kolejowy i silny ośrodek akademicki — powiedział Marek Kubik, prezes zarządu Agencji Rozwoju Metropolii Szczecińskiej.
Duże znaczenie dla przyciągania inwestorów i tworzenia nowych miejsc pracy w wielu polskich regionach w ostatnich dekadach miały specjalne strefy ekonomiczne. Dotyczy to także Pomorza Zachodniego. — Nasza aktywność obejmuje obecnie obszar całego dawnego województwa szczecińskiego, gdyż we wschodniej części regionu działa Słupska SSE. Obecnie można stwierdzić, że tereny na północ od Szczecina są niedoinwestowane. Cieszymy się natomiast, że zwiększa się aktywność inwestycyjna, ale dziś inwestorzy mogą mieć problem z znalezieniem terenów do realizacji swoich projektów. Takich miejsc brakuję. Liczę, że szybko powstanie północna obwodnica Szczecina, która otworzy nowe możliwości inwestycyjne — powiedział Krzysztof Kielec, prezes zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomiczna
Rozwój Szczecina przez wiele lat po wojnie hamowała słaba dostępność komunikacyjna z reszty kraju. Miasto to miało połączenie autostradowe z Berlinem, ale dojazd do i z innych miast Polski był uciążliwy. Sytuacja ta poprawiła się w ostatnich latach po wybudowaniu dróg ekspresowych S3 i S6, które znacznie zwiększyły dostępność komunikacyjną i atrakcyjność inwestycyjną miasta. — Nowe drogi ekspresowe sprawiły, że Szczecin dostał dobre połączenie komunikacyjne z resztą kraju, ale sprawiły też, że z Gorzowa Wielkopolskiego i Koszalina można szybko dojechać do stolicy regionu, dzięki czemu możemy dziś mówić że Szczecin tworzy obszar metropolitalny zamieszkały przez ok. 1 mln ludzi — zauważył Krzysztof Kielec.
Okno na świat
Jednym z największych atutów Szczecina jest port morski, który nie tylko przyczynia się do rozwoju branży TSL, ale też jest jednym z największych inwestorów i tworzy przestrzenie dla inwestycji. — Jako region i port możemy pochwalić się dziś dostępem do toru wodnego o głębokości 12,5 m. Osiągnięcie tego parametru, co nastąpiło po wielu latach starań otworzyło nam nowe okno na świat. Dzięki pogłębieniu toru wodnego i basenów portowych będziemy mogli przyjąć ok. 70% obecnej światowej floty statków. Obecnie realizujemy inwestycje, które będą znaczącym impulsem dla rozwoju sektora TSL w regionie: w Kanale Dębickim powstanie 1300 m nowych linii nabrzeży dostosowanych do nowej głębokości, a na Ostrowie Grabowskim przygotujemy tereny pod dalsze inwestycje. Powstaje też bocznica, która będzie obsługiwała pociągi blokowe — powiedział Piotr Krahel, szef Biura Strategii i Rozwoju Portów Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
W światowej gospodarce, w tym zwłaszcza w branży logistycznej w ostatnich latach było wiele zawirowań, które mają wpływ na decyzje inwestorów. — Sektor TSL musi być przygotowany do powtarzających się nieciągłości w łańcuchach dostaw. Przedsiębiorcy już to rozumieją, w efekcie rośnie szybko zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe. Priorytet dostawy na rynek, który zastąpił system „just in time” powoduje, że logistyka magazynowa będzie w następnych latach odgrywać coraz większą rolę. Miejscem magazynowania coraz częściej stają się tereny w pobliżu portów morskich. Liczę na to, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zareaguje na te tendencje rynkowe w swoich planach długoterminowych — skomentował dr inż. Andrzej Montwiłł z Politechniki Morskiej w Szczecinie.