Przewoźnikom morskim udaje się hamować spadek cen frachtu
Główne indeksy notujące stawki morskiego frachtu kontenerowego w umowach spot notują rozbieżne zjawiska. Ale niektóre z nich wskazują, że w minionym tygodniu stawki te na najważniejszych trasach dalekomorskich zaczęły rosnąć. Stało się to po niemal nieprzerwanym ich spadku od połowy stycznia br.

Sugeruje to, że podjęte przez przewoźników kroki w celu hamowania dalszego spadku stawek frachtu, w tym przez ograniczanie zdolności przewozowych, osiągnęły w znacznym stopniu założenia. Sprzyja temu jednak głównie słaby popyt na transport towarów.
Gdzie stawki rosną?
Wzrost stawek frachtu odnotowuje indeks Freightos FBX w przewozach między Azją a portami zachodniego wybrzeża USA. W minionym tygodniu indeks ten wzrósł o 11 proc. tydzień do tygodnia – do 2 763 USD za kontener 40-sto stopowy (FEU). Był on zarazem o ok. 80 proc. mniejszy niż w tym samym czasie w ubiegłym roku.
– Stawki frachtu oceanicznego z Azji były ogólnie stabilne w minionym tygodniu, chociaż koszty transportu z Azji do zachodniego wybrzeża USA wzrosły i są teraz na poziomie z początku października – skomentował główny analityk Freightos Judah Levine. – Sugeruje to, że gwałtowny spadek, który rozpoczął się w tym roku, może się stabilizować, ponieważ ograniczane są zdolności produkcyjne.
Wskazują na to z kolei dane firmy Sea-Intelligence. Tylko na trasie z Azji do zachodnich portów USA zanotowała 34 dodatkowe puste rejsy, a do portów wschodniego wybrzeża – 16. „Zasadniczo widzimy, że liczba pustych rejsów została drastycznie zwiększona na szlaku transpacyficznym, ale nie tak bardzo jak na linii Azja-Europa „- powiedział Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence. Według Freightos, stawki frachtu spot z Azji do Europy Północnej wzrosły w ub. tygodniu o 3 proc. – do 4 959 USD/FEU.
Inne notowania
Natomiast dalszy trend spadku stawek frachtu notuje kilka innych firm. Np. złożony indeks Drewry WCI zmalał w ub. tygodniu o 9 proc. – 37-my tydzień z rzędu, do 2 773 USD/ FEU. Był zatem o 73 proc. niższy od szczytu osiągniętego we wrześniu 2021 r. (10 377 USD). Był zarazem o 26 proc. niższy niż średni WDCI w okresie pięcioletnim (3 759 USD/TEU). W opinii Drewry, wskazuje to „na powrót do bardziej normalnych cen, choć ostatni poziom frachtu pozostawał o 115 proc. wyższy niż średnie stawki z 2019 r., wynoszące 1 420 USD”.
Zarazem niektóre cząstkowe indeksy Drewry pokazały wzrost stawek frachtu w minionym tygodniu. Na trasie Rotterdam – Nowy Jork były one wyższe o 11 proc. tydzień/tygodnia, w drugą stronę o 11 proc., a na trasie Los Angeles – Szanghaj o 2 proc. Także według Shanghai Containerized Freight Index usługa przewozów towarów w kontenerach nadal malała w ub. tygodniu – ogólny wskaźnik (dla 13 tras) zmalał o 8,6 proc. tydzień/tygodnia, a z Szanghaju do portów Morza Północnego aż o 16,2 proc., do 1 478 USD/TEU. Przypomnijmy, że ogólny SCFI w notowaniach z 12 listopada 2021 r. miał wartość 4554 USD/TEU, a z Szanghaju do portów Morza Północnego – 7560 dol.
Prognozy
Najnowsze dane National Retail Federation dotyczące importu kontenerów w USA szacują, że w październiku ich wolumen był mniej więcej podobny jak we wrześniu, choć o 9 proc. niższy niż w październiku ub. roku, NRF przewiduje, że wolumeny w listopadzie i grudniu spadną o 5 proc. rdr – i do najniższego poziomu od lutego 2021 r. (ale nadal będą wyższe niż w podobnych miesiącach w 2019 r., czyli przed pandemią covid). To skłania do ocen, podobnie jak prognozowany na te miesiące mniejszy popyt konsumpcyjny rdr w Europie, że wysiłki przewoźników w celu zahamowania stawek frachtu mogą się okazać niewystarczające do zatrzymania spadkowego trendu.
Nadal wielką niewiadomą jest początek 2023 r., kiedy to floty przewoźników zaczną zasilać nowe kontenerowce, zwiększające moce przewozowe. Przy braku ożywienia popytu konsumpcyjnego, nastąpi prawdopodobnie trwałe odwrócenie trendu nadwyżki podaży usług przewozowych nad popytem, co oznaczać będzie dalszy spadek stawek frachtu.
Patrz też: Przewoźnicy sięgają po „zawory upustowe”