Korea Południowa wprowadziła nowy indeks stawek frachtu kontenerowego
Państwowa koreańska spółka Korea Ocean Business Corporation opublikowała nowy wskaźnik stawek frachtu oceanicznego KOBC Container Composite Index (KCC), który ma „lepiej odzwierciedlać sytuację” na rynku transportu kontenerowego w żegludze na trasach azjatyckich.

Nowy wskaźnik wprowadzono z inicjatywy koreańskiego Ministerstwa Oceanów i Rybołówstwa. Obejmuje on stawki frachtu na 13 popularnych trasach z i do największego koreańskiego portu Busan w kierunku Europy, Ameryki Północnej i państw azjatyckich. Wskaźnik obliczany jest przez KOBC na podstawie danych dostarczanych przez firmy żeglugowe zarejestrowane przez ministerstwo oraz przez firmy logistyczne. Publikacja indeksu odbywać się będzie w każdy poniedziałek. 7 listopada KCC wyniósł 2,892 punktów.
Dotychczas koreańscy eksporterzy i importerzy opierali się na wskaźniku SCFI liczonego na podstawie stawek dla przewozów na szlakach z i do portu Szanghaj. Koreańskie ministerstwo przekonuje, że wprowadzenie nowego wskaźnika wesprze spedytorów i przewoźników w obliczaniu dokładnego kosztu przewozu.
Sytuację w morskim transporcie kontenerowym obrazuje wiele wskaźników obliczanych i publikowanych m.in. przez firmy takie jak Drewry, Xeneta, czy Freightos oraz Szanghajską Giełdę Żeglugi. W czerwcu amerykańska platforma spedycyjna Shifl rozpoczęła publikację indeksu SHIFEX, liczącego średnie stawki frachtu spot w transporcie trans pacyficznym.
Czytaj też: Nowy indeks mierzący stawki spot przewozu kontenerów