Partnerzy portalu

Koleje europejskie gotowe do wsparcia Kolei Ukraińskich

Podczas odbywającego się w Wiedniu Szczytu prezesów kolei europejskich przedstawiona została wspólna deklaracja dotyczącą Ukrainy. To wyraźny sygnał, że kolej w Europie solidaryzuje się z Kolejami Ukraińskimi i jest gotowa do udzielenia im wsparcia.

fot. Ukrzalinytsia

W dniach 8-9 lipca w Wiedniu, z inicjatywy Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), został zorganizowany coroczny Szczyt prezesów kolei europejskich (CEO Summit 2022). W wydarzeniu wzięli udział także Krzysztof Mamiński – prezes zarządu  PKP S.A. i Andrzej Olszewski – członek zarządu PKP S.A. W dorocznym Szczycie organizowanym przez CER wzięło udział około 30 szefów kolei europejskich. Głównymi tematami poruszanymi podczas różnego rodzaju spotkań odbywających się w ramach wydarzenia (posiedzeń, konferencji) były wojna w Ukrainie i cyfryzacja. We wspólnym oświadczeniu prezesi kolei zadeklarowali solidarność z Kolejami Ukraińskimi i gotowość do udzielenia im wsparcia po wojnie. Deklarację solidarności z Ukrainą i wsparcia Kolei Ukraińskich przedstawili: Andreas Matthä – dyrektor generalny Austriackich Kolei Związkowych (ÖBB) i prezes CER, Krzysztof Mamiński – prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. oraz przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) i wiceprezes CER oraz Richard Lutz – dyrektor generalny Kolei Niemieckich (DB) i wiceprezes CER. Ukrainę reprezentował Wasyl Chymynec – ambasador Ukrainy w Austrii.

We wspólnym oświadczeniu podkreślono solidarność kolei w Europie i odniesiono się do wspólnych wartości europejskich. Ponadto prezesi kolei wyraźnie wskazali, że ukraińska infrastruktura kolejowa jest podstawą korytarza humanitarnego dla przesiedleńców i dostaw pomocy, takiej jak żywność czy leki. To jeden z powodów, dla których koleje europejskie chcą nadal solidarnie wspierać Koleje Ukraińskie.

– Nasi koledzy z Kolei Ukraińskich każdego dnia pracują w niewyobrażalnych warunkach i ryzykują życiem. Potrzebują naszego wsparcia, aby utrzymać ruch pociągów. Stąd logicznym i słusznym jest, abyśmy jako koleje europejskie wysłali widoczny sygnał i zobowiązali się, niezależnie od granic państwowych i szerokości torów, do udzielenia im pomocy – powiedział Andreas Matthä – dyrektor generalny ÖBB i prezes CER.

– Polska kolej jako pierwsza w Europie odczuła skutki sytuacji w Ukrainie. Już w pierwszych dniach po ataku ze strony Rosji z naszych pociągów, w tym wielu dodatkowych, zaczęli korzystać Ukraińcy uciekający przed wojną. Przed długi czas umożliwialiśmy uchodźcom bezpłatne podróżowanie po kraju i do państw sąsiedzkich. Na naszych dworcach, zwłaszcza przy granicy oraz w największych miastach, utworzono punkty recepcyjne, które były pierwszymi przystankami w drodze do bezpiecznego świata. Dziś czekają nas nowe wyzwania – związane z pomocą w transporcie towarów z Ukrainy i odbudową Ukrainy po wojnie – powiedział Krzysztof Mamiński – prezes zarządu PKP S.A., przewodniczący UIC i wiceprezes CER.

Koleje europejskie już wcześniej aktywnie zaangażowały się w przewozy przesiedleńców i zaopatrzenia dla nich, a kilka wspólnych inicjatyw zostało z powodzeniem wdrożonych w celu dostarczenia ładunków z pomocą humanitarną. W związku ze zmianami w ruchu kolejowym koleje stoją dziś przed szczególnym wyzwaniem, również w zakresie transportu towarów, a zwłaszcza przewozów surowców i zboża. To obszar, w którym również konieczna jest dalsza, bliska współpraca ze wszystkimi kolejami europejskimi.

Szefowie kolei europejskich są zgodni, że muszą współpracować, aby po wojnie odbudować kolej w Ukrainie i jej infrastrukturę. Europejskie koleje mogą się do tego przyczynić, dostarczając potrzebne materiały oraz wiedzę techniczną. 

– Kolejarze wykonują obecnie bardzo imponującą pracę, dzięki której transport w kraju nadal funkcjonuje. Pomimo wielokrotnych ataków na linie i stacje kolejowe ruch pociągów nadal się odbywa. To właśnie sprawnie działająca sieć kolejowa będzie kluczem do rozwoju kraju. Ukraina potrzebuje odpowiednich środków finansowych, a wraz z procesem przyjmowania jej do UE – integracji z transeuropejską siecią transportową – podkreślił Richard Lutz, dyrektor generalny DB i wiceprezes CER.

Dodatkowo koleje europejskie zjednoczyły się w apelu do Unii Europejskiej o ustanowienie funduszu „Odbuduj Ukrainę”. Specjalne środki dla kolei i infrastruktury kolejowej w Ukrainie powinny być udostępniane szybko i bez zbędnej biurokracji. Dobrze funkcjonująca europejska sieć kolejowa ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania gospodarki europejskiej.

Wdzięczność za zaangażowanie kolei europejskich w pomoc wyraził Wasyl Chymynec – ambasador Ukrainy w Austrii. – Jako infrastruktura krytyczna, sieć kolejowa stanowi „kręgosłup” Ukrainy. Kolej służy do przewozu pasażerów i towarów, co jest dziś tak ważne dla naszego kraju. Jestem więc bardzo wdzięczny, że Koleje Ukraińskie, od początku tej straszliwej wojny, otrzymały od innych kolei europejskich kompleksowe wsparcie i że jest dalsze wspólne zobowiązanie do tego ze strony CER – powiedział.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close