Skromne tempo wzrostu transportu intermodalnego w Europie w trzecim kwartale br.
W trzecim kwartale 2022 r. transport intermodalny w Europie wzrósł o 2,64% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo Kolejowego (UIRR). Prognozy na kolejne miesiące są „umiarkowanie negatywne”.

Skromne tempo wzrostu przewozów intermodalnych było wynikiem ograniczeń w ruchu pociągów spowodowanych nałożeniem się w tym czasie wielu prac remontowych na europejskiej sieci kolejowej. Szczególnie uciążliwy zdaniem UIRR jest remont magistrali kolejowej prowadzącej z portów na Morzem Północnym przez dolinę Renu w kierunku Szwajcarii i Włoch. Jest to jedna z najważniejszych trans przewozów kombinowanych w Europie. Oprócz zamknięć torowych i odwołań pociągów dużym utrudnieniem były też problemy w terminalach kontenerowych spowodowane przez strajki w portach i opóźnienia w transporcie oceanicznym. Pomimo to, jak wskazuje organizacja branżowa, przewoźnicy intermodalny wykorzystali w 100% dostępną w tym czasie przepustowość pociągów dopuszczonych do ruchu.
Równocześnie UIRR skorygowała swój indeks nastrojów branży na najbliższe 12 miesięcy. Obecnie jest on „nieznacznie ujemny”, co wynika z ogólnej sytuacji makroekonomicznej i gwałtownego wzrostu cen paliw i energii elektrycznej. Szczególnie ten ostatni czynnik może spowodować spadek konkurencyjności transportu intermodalnego względem drogowego, przed czym od kilku tygodni ostrzegają różne organizacje branżowe.
Czytaj też: Organizacje branży intermodalnej ostrzegają przed wzrostem cen przewozu
— Warunki na rok 2023 są niepewne z powodu gwałtownego wzrostu cen energii elektrycznej trakcyjnej. Podczas gdy cena oleju napędowego, który napędza ciężarówki dalekobieżne, wzrosła od lutego o 70%, prąd trakcyjny podrożał o 300-1000% – w zależności od państwa członkowskiego. Dodatkowymi utrudnieniami będą nieprzewidziane sytuacje spowodowane pracami infrastrukturalnymi, które pozostają zagrożeniem. Nie wszystkie trasy pociągów potrzebne intermodalnym pociągom towarowym w 2023 r. zostały jeszcze zagwarantowane przez zarządców infrastruktury — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.