Partnerzy portalu

Skromne tempo wzrostu transportu intermodalnego w Europie w trzecim kwartale br.

W trzecim kwartale 2022 r. transport intermodalny w Europie wzrósł o 2,64% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo Kolejowego (UIRR). Prognozy na kolejne miesiące są „umiarkowanie negatywne”.

fot. Pixabay

Skromne tempo wzrostu przewozów intermodalnych było wynikiem ograniczeń w ruchu pociągów spowodowanych nałożeniem się w tym czasie wielu prac remontowych na europejskiej sieci kolejowej. Szczególnie uciążliwy zdaniem UIRR jest remont magistrali kolejowej prowadzącej z portów na Morzem Północnym przez dolinę Renu w kierunku Szwajcarii i Włoch. Jest to jedna z najważniejszych trans przewozów kombinowanych w Europie. Oprócz zamknięć torowych i odwołań pociągów dużym utrudnieniem były też problemy w terminalach kontenerowych spowodowane przez strajki w portach i opóźnienia w transporcie oceanicznym. Pomimo to, jak wskazuje organizacja branżowa, przewoźnicy intermodalny wykorzystali w 100% dostępną w tym czasie przepustowość pociągów dopuszczonych do ruchu. 

Równocześnie UIRR skorygowała swój indeks nastrojów branży na najbliższe 12 miesięcy. Obecnie jest on „nieznacznie ujemny”, co wynika z ogólnej sytuacji makroekonomicznej i gwałtownego wzrostu cen paliw i energii elektrycznej. Szczególnie ten ostatni czynnik może spowodować spadek konkurencyjności transportu intermodalnego względem drogowego, przed czym od kilku tygodni ostrzegają różne organizacje branżowe.

Czytaj też: Organizacje branży intermodalnej ostrzegają przed wzrostem cen przewozu

— Warunki na rok 2023 są niepewne z powodu gwałtownego wzrostu cen energii elektrycznej trakcyjnej. Podczas gdy cena oleju napędowego, który napędza ciężarówki dalekobieżne, wzrosła od lutego o 70%, prąd trakcyjny podrożał o 300-1000% – w zależności od państwa członkowskiego. Dodatkowymi utrudnieniami będą nieprzewidziane sytuacje spowodowane pracami infrastrukturalnymi, które pozostają zagrożeniem. Nie wszystkie trasy pociągów potrzebne intermodalnym pociągom towarowym w 2023 r. zostały jeszcze zagwarantowane przez zarządców infrastruktury — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close