Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej realizuje programy rozwojowe z pracodawcami

Politechnika Warszawska zbudowała swoją markę rękami swoich absolwentów. Uczelnia utrzymuje stałe kontakty z pracodawcami realizując różne projekty rozwojowe, inwestycyjne, a także badawcze – mówi prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Czytaj też: Kuźnia elitarnych kadr – Politechnika Warszawska nr 1 w rankingu studiów na kierunku transport

Jakie są główne kierunki specjalizacji Wydziału Transportu PW, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem?

– Na studiach pierwszego stopnia jest dwanaście specjalizacji pokrywających różne obszary transportu i logistyki. Aktualnie największą popularnością cieszą się specjalizacje związane z inżynierią logistyczną. Przygotowują one studentów do samodzielnego projektowania rozwiązań i zabezpieczenia logistycznego, a w szczególności kształtowania łańcuchów dostaw i systemów dystrybucji, w tym tzw. logistyki miejskiej, projektowania systemów transportu drogowego i kolejowego, a także systemów intralogistycznych i magazynowych.

Druga grupa specjalności, ciesząca się dużym zainteresowaniem, to te związane z organizacją ruchu kolejowego i jego sterowaniem, zarządzaniem przewozami intermodalnymi, a także sterowaniem ruchem lotniczym. Specjalności te mają duże znacznie w świetle potrzeb i perspektyw rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego, choć nie tylko. Kolej i transport intermodalny są aktualnie w trwałym trendzie rosnącym i potrzebują kadr. 

Natomiast na studiach drugiego stopnia od początku utworzenia dużą popularnością cieszą się: audyt logistyczny, technologia transportu samochodowego, ale także inżynieria ruchu lotniczego i sterowanie ruchem kolejowym, czyli praktycznie wszystkie obszary transportu, poza transportem morskim.

Popularność specjalizacji a możliwość kształcenia się to dwie różne sprawy. Jak uczelnia steruje tymi procesami?

– Staramy się regularnie dostosowywać nasz program. W tym roku także dostosowaliśmy go do potrzeb rynkowych i potrzeb absolwentów restrukturyzowanych szkół średnich. W ostatnich latach maleje liczba kandydatów, którzy ukończyli specjalizowane szkoły średnie – zwłaszcza o profilach kolejowych, samochodowych i logistycznych, którzy od początku byli jasno ukierunkowani. Obecnie liczba takich szkół zmalała, a studenci decydują o swojej ścieżce rozwoju w trakcie studiów, w czym staramy się im pomóc najlepiej jak potrafimy.

Nasze programy ukierunkowane są na potrzeby rynku, a my inwestujemy w te, które cieszą się szczególną popularnością; wiemy, że to jest wynik analizy rynku wykonywanej przez naszych studentów. Najbardziej oblegane specjalności zawsze wymagają zastosowania rankingu ocen.

Czy Wydział śledzi losy absolwentów i ich karier?

– W Politechnice Warszawskiej odpowiada za to Biuro Karier. Wiemy, że nasi absolwenci nie mają żadnego problemu ze znalezieniem zatrudnienia w swojej specjalności. A ponieważ transport to ze wszech miar nauka praktyczna, staramy się ułatwiać naszym studentom uzyskiwanie pracy już w trakcie studiów. W tym celu wychodzimy naprzeciw prośbom studentów i organizujemy zajęcia tak, by jak najlepiej godzili studia z pracą.

Szacujemy, że po ok. 30 proc. naszych absolwentów trafia do urzędów i administracji państwowej oraz zatrudnionych jest w dużych firmach rynku TSL. Wielu z nich bardzo szybko awansuje. Zawsze miłym zaskoczeniem jest dla mnie wizyta absolwenta, który po 3 – 4 latach pracy zawodowej informuje nas, że został kierownikiem lub managerem wyższego szczebla. Pozostali absolwenci znajdują pracę w biznesie, w tym pracując na własny rachunek – np. otwierając samodzielnie firmy różnego typu.

W czym przejawia się elitarność Politechniki Warszawskiej?

– Politechnika Warszawska zbudowała swoją markę rękami swoich absolwentów. Podobnie jak nasz Wydział. Utrzymujemy stałe kontakty z pracodawcami realizując różne projekty rozwojowe, inwestycyjne, a także badawcze. Przedstawiciele pracodawców zatrudniają inżynierów z różnych uczelni i mają dobry przegląd ich przygotowania zawodowego, ale nie tylko, a my wiemy, że cenią sobie naszych absolwentów.

Miło nam słyszeć, że absolwent Wydziału Transportu PW jest szczególnie kreatywny, potrafi patrzeć otwarcie na różne problemy, bardzo szybko potrafi samodzielnie pracować i podejmować decyzje w zakresie powierzonych mu obowiązków. 

Rozmawiał: Piotr Stefaniak

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close