Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej realizuje programy rozwojowe z pracodawcami
Politechnika Warszawska zbudowała swoją markę rękami swoich absolwentów. Uczelnia utrzymuje stałe kontakty z pracodawcami realizując różne projekty rozwojowe, inwestycyjne, a także badawcze – mówi prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Czytaj też: Kuźnia elitarnych kadr – Politechnika Warszawska nr 1 w rankingu studiów na kierunku transport
Jakie są główne kierunki specjalizacji Wydziału Transportu PW, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem?
– Na studiach pierwszego stopnia jest dwanaście specjalizacji pokrywających różne obszary transportu i logistyki. Aktualnie największą popularnością cieszą się specjalizacje związane z inżynierią logistyczną. Przygotowują one studentów do samodzielnego projektowania rozwiązań i zabezpieczenia logistycznego, a w szczególności kształtowania łańcuchów dostaw i systemów dystrybucji, w tym tzw. logistyki miejskiej, projektowania systemów transportu drogowego i kolejowego, a także systemów intralogistycznych i magazynowych.
Druga grupa specjalności, ciesząca się dużym zainteresowaniem, to te związane z organizacją ruchu kolejowego i jego sterowaniem, zarządzaniem przewozami intermodalnymi, a także sterowaniem ruchem lotniczym. Specjalności te mają duże znacznie w świetle potrzeb i perspektyw rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego, choć nie tylko. Kolej i transport intermodalny są aktualnie w trwałym trendzie rosnącym i potrzebują kadr.
Natomiast na studiach drugiego stopnia od początku utworzenia dużą popularnością cieszą się: audyt logistyczny, technologia transportu samochodowego, ale także inżynieria ruchu lotniczego i sterowanie ruchem kolejowym, czyli praktycznie wszystkie obszary transportu, poza transportem morskim.
Popularność specjalizacji a możliwość kształcenia się to dwie różne sprawy. Jak uczelnia steruje tymi procesami?
– Staramy się regularnie dostosowywać nasz program. W tym roku także dostosowaliśmy go do potrzeb rynkowych i potrzeb absolwentów restrukturyzowanych szkół średnich. W ostatnich latach maleje liczba kandydatów, którzy ukończyli specjalizowane szkoły średnie – zwłaszcza o profilach kolejowych, samochodowych i logistycznych, którzy od początku byli jasno ukierunkowani. Obecnie liczba takich szkół zmalała, a studenci decydują o swojej ścieżce rozwoju w trakcie studiów, w czym staramy się im pomóc najlepiej jak potrafimy.
Nasze programy ukierunkowane są na potrzeby rynku, a my inwestujemy w te, które cieszą się szczególną popularnością; wiemy, że to jest wynik analizy rynku wykonywanej przez naszych studentów. Najbardziej oblegane specjalności zawsze wymagają zastosowania rankingu ocen.
Czy Wydział śledzi losy absolwentów i ich karier?
– W Politechnice Warszawskiej odpowiada za to Biuro Karier. Wiemy, że nasi absolwenci nie mają żadnego problemu ze znalezieniem zatrudnienia w swojej specjalności. A ponieważ transport to ze wszech miar nauka praktyczna, staramy się ułatwiać naszym studentom uzyskiwanie pracy już w trakcie studiów. W tym celu wychodzimy naprzeciw prośbom studentów i organizujemy zajęcia tak, by jak najlepiej godzili studia z pracą.
Szacujemy, że po ok. 30 proc. naszych absolwentów trafia do urzędów i administracji państwowej oraz zatrudnionych jest w dużych firmach rynku TSL. Wielu z nich bardzo szybko awansuje. Zawsze miłym zaskoczeniem jest dla mnie wizyta absolwenta, który po 3 – 4 latach pracy zawodowej informuje nas, że został kierownikiem lub managerem wyższego szczebla. Pozostali absolwenci znajdują pracę w biznesie, w tym pracując na własny rachunek – np. otwierając samodzielnie firmy różnego typu.
W czym przejawia się elitarność Politechniki Warszawskiej?
– Politechnika Warszawska zbudowała swoją markę rękami swoich absolwentów. Podobnie jak nasz Wydział. Utrzymujemy stałe kontakty z pracodawcami realizując różne projekty rozwojowe, inwestycyjne, a także badawcze. Przedstawiciele pracodawców zatrudniają inżynierów z różnych uczelni i mają dobry przegląd ich przygotowania zawodowego, ale nie tylko, a my wiemy, że cenią sobie naszych absolwentów.
Miło nam słyszeć, że absolwent Wydziału Transportu PW jest szczególnie kreatywny, potrafi patrzeć otwarcie na różne problemy, bardzo szybko potrafi samodzielnie pracować i podejmować decyzje w zakresie powierzonych mu obowiązków.
Rozmawiał: Piotr Stefaniak