Kuźnia elitarnych kadr – Politechnika Warszawska nr 1 w rankingu studiów na kierunku transport
Przedstawiciele pracodawców zatrudniają inżynierów z różnych uczelni i mają dobry przegląd ich przygotowania zawodowego i nie tylko. Miło nam słyszeć, że absolwent naszego Wydziału jest szczególnie kreatywny, potrafi patrzeć otwarcie na różne problemy, bardzo szybko potrafi samodzielnie pracować i podejmować decyzje w zakresie powierzonych mu obowiązków – mówi prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

W grudniu tego roku mija 30 lat od podjęcia uchwały przez Senat Politechniki Warszawskiej o przekształceniu Instytutu Transportu w Wydział Transportu. Jakie nowe impulsy nadała ta zmiana?
– Przekształcenie Instytutu w Wydział, poza usankcjonowaniem jego właściwej pozycji, miało przede wszystkim na celu dostosowanie go do nowej sytuacji gospodarczej po przemianach 1989 roku. Nowa sytuacja rynkowa wymagała kształcenia inżynierów dla sektora transportu
i logistyki, wyposażonych w nowe kompetencje wymagane przez wolny rynek. Podniesienie instytutu do rangi wydziału wzmocniło naszą pozycję w strukturze uczelni, ale przede wszystkim pozwoliło nam lepiej współdziałać z otoczeniem gospodarczym i biznesowym. Wydział uzyskał wtedy uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego i starał się nawiązywać nowe kontakty z partnerami biznesowymi.
Czy poza wiedzą stricte inżynierską, np. umiejętnością projektowania urządzeń, Wydział Transportu dostarcza także podstawową wiedzę ekonomiczno-menedżerską?
– Tak. Dzisiejszy inżynier to nie tylko specjalista w określonym obszarze techniki, ale także świadomy uczestnik procesów biznesowych. Wyposażamy naszych studentów w wiedzę ekonomiczną i związaną z zarządzaniem, w tym w zakresie funkcjonowania i organizacji transportu intermodalnego. Wiedza menedżerska w transporcie i logistyce, tak jak w innych obszarach biznesowych, musi być stale uzupełniana i zwiększana, dlatego kształcimy naszych studentów także w obszarze zarządzania projektami.
Wielu naszych absolwentów zajmuje stanowiska kierownicze w sektorze prywatnym
i w administracji państwowej, w tym w ministerstwach i urzędach centralnych takich jak: UTK, Generalna Dyrekcja PKP, PKP PLK, GDDKiA, UTL. To właśnie oni są dla nas punktem odniesienia w kształceniu inżynierów. Niemniej jednak oczekiwania stawiane naszym absolwentom nadal są te same i dotyczą głównie wiedzy fachowej. Wiedza inżynierska jest konieczna do podejmowania decyzji
i kierowania rozwojem projektów, systemów, inwestycji czy produktów, a także do analizy potrzeb i możliwości, czy to w biznesie, czy to w jednostkach administracji.
Ilu studentów liczy Wydział Transportu w bieżącym roku akademickim?
– W ciągu ostatnich pięciu latach ich liczba zmniejszyła się o ok. 10 proc., do ok. 900 w ub.r.
Takie są skutki pośrednie niżu demograficznego?
– Tylko w części. Chętnych osób do studiowania na naszym Wydziale jest bardzo wiele, chociaż zauważalne są zmiany demograficzne i wynikające z nich zmniejszenie ogólnej liczby kandydatów. Inną rzeczą jest zmniejszenie limitu naboru na studia w całej Politechnice Warszawskiej. Wynika to z wdrożenia w Politechnice programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” w celu podniesienia międzynarodowego znaczenia najlepszych polskich uczelni. To z kolei ciągnie za sobą potrzebę dalszego zwiększania jakości kształcenia. W tym celu ograniczamy liczbę studentów przypadających na jednego nauczyciela akademickiego (obecnie 12 : 1) wdrażając jednocześnie modele tutoringowe (mają służyć do doskonaleniu dydaktyki, przyp. autor) i indywidualizując sposób nauczania.
Jakie są wymierne efekty takiej strategii? Stajecie się uczelnią bardziej pożądaną, elitarną?
– To są najlepsze modele międzynarodowe. Dzięki temu dyplom Politechniki Warszawskiej, także Wydziału Transportu, staje się jeszcze bardziej pożądany na rynku pracy, ponieważ nasi absolwenci uzyskują bardziej skoncentrowane, ukierunkowane wykształcenie. Od sześciu lat nieprzerwanie Wydział Transportu zajmuje pierwsze miejsce w rankingu studiów inżynierskich na kierunku transport czasopisma Perspektywy, które monitoruje rynek studiów w Polsce.
