Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Perspektywy nearshoringu produkcji przemysłowej z Chin

Od czasu wybuchu pandemii covid-19 i wystąpienia dużych zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw spowodowanych przerwami w pracy chińskich fabryk i portów morskich eksperci oraz przedsiębiorcy mają coraz więcej wątpliwości, czy Chiny mogą dalej utrzymać swój status „fabryki świata”. Jakie są jednak perspektywy na powrót przemysłu do Europy?

fot. Pixabay

Przerwy w dostawach chińskich komponentów wywołały kryzys w europejskim przemyśle, co zmniejszyło zaufanie do Państwa Środka jako kluczowego dostawcy półproduktów. Równocześnie w samych Chinach wzrosły koszty produkcji, co spowodowało że opieranie się na imporcie chińskich komponentów przestało wiązać się z oszczędnościami. Z tych powodów coraz częściej mówi się o zmianie dostawców. Część produkcji ma być przeniesiona do innych lokalizacji, jako które wskazuje się inne kraje wschodniej Azji lub Europę Środkowo-Wschodnią. Czy jednak tzw. „nearshoring” jest realną perspektywą?

Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny w swojej analizie uzależnienie świata od chińskich podzespołów jest bardzo duże. W 2015 r wartość wsadu importowego chińskiego pochodzenia w zużyciu materiałowym w różnych działach przetwórstwa przemysłowego na świecie (wyłączając Chiny) wyniosła 680 mld USD. W państwach UE-15 (tzw starej UE) wartość chińskich towarów i usług zużytych w produkcji wyniosła 85,1 mld USD, zaś w krajach UE-13 wyniosła 17,8 mld USD. Jeśli chodzi o wykorzystanie materiałów, chińskie półprodukty i usługi stanowiły 2 proc zużycia materiałowego w produkcji państw UE-15 oraz 3 proc w produkcji państw UE-13. Chińskie półprodukty maja zastosowanie w produkcji komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych, urządzeń elektrycznych i nieelektrycznych, sprzętu AGD i samochodów.

Równocześnie jednak coraz więcej przedsiębiorców uważa, że w przyszłości znaczenie Chin jako fabryki świata będzie maleć. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że 68% firm przewiduje że do 2030 r. nastąpi umocnienie produkcji przemysłowej w Europie Środkowej. 65% uważa, że Azja pozostanie fabryką świata, ale zmniejszy się rola Chin na rzecz innych państw azjatyckich. Wpływ na zmniejszenie udziału Państwa Środka w światowym eksporcie będą mieć przede wszystkim rosnące koszty i problemy w globalnych łańcuchach dostaw. 

— Na potencjalne umocnienie Europy Środkowej w roli „fabryki Europy” i relokację produkcji z Azji największy wpływ miałyby: wzrost kosztów produkcji w Chinach (wskaźnik sprzyjania 69,38) i zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw wywołane min przez pandemie i katastrofy naturalne (69,38) Eksperci dość duże znaczenie przypisywali również bardziej asertywnej polityce gospodarczej UE oraz USA wobec Chin (64,10) oraz konfliktom w dziedzinie polityki bezpieczeństwa UE i USA w relacjach z Chinami (63,82) — napisano w raporcie PIE. 

Bariery w rozwoju

Równocześnie wskazano na liczne bariery wstrzymujące przeniesienie produkcji do Europy Środkowej. Są to: kontrolowanie przez Chiny dostaw kluczowych surowców, starzenie się społeczeństw środkowoeuropejskich, unijna polityka klimatyczna, wysokie koszty pracy, trudność w znalezieniu pracowników, problemy z dostępem do wody i energii elektrycznej, niewystarczające środki finansowe przedsiębiorstw.

— Wskazywaną przez ekspertów dodatkową barierą była wysoka niestabilność regulacji prawnych, w tym szczególnie – brak stabilności otoczenia podatkowego Bezpośrednio prze- kłada się to na niepewność dotyczącą warunków prowadzenia biznesu. Eksperci skierowali te uwagi także pod adresem Polski – wskazując jako przykład nowe podatki oraz zmieniające się zasady opodatkowania VAT-em. Kolejną barierą wymienioną przez ekspertów jest brak działań ukierunkowanych na zwiększenie atrakcyjności Polski jako miejsca pracy dla osób o wysokich kwalifikacjach cyfrowych bądź innych kompetencjach „ścisłych” (np. inżynierowie) — czytamy w raporcie PIE.

Czytaj też: P. Komar: Nearshoring wpisał się już w trwałą tendencję w globalnej gospodarce

Zwiększenie produkcji przemysłowej w Polsce i krajach Europy Środkowej będzie wymagało podjęcia działań stymulujących rozwój tej branży. Konieczne będzie zwiększenie wydatków na kształcenie pracowników, ułatwienie imigracji wyszkolonych osób, zwiększenie wydatków na badania i rozwój, obniżenie cen energii elektrycznej, wprowadzenie ceł i innych mechanizmów chroniących przed importem z krajów, które nie prowadzą polityki klimatycznej Nałożenie ceł lub sankcji związanych z kradzieżą technologii, ochroną praw człowieka lub rywalizacją polityczną.

Równocześnie jednak przedsiębiorcy wykazują się sceptycyzmem co do tego, czy Polska i kraje regionu mogą przejąć dużą część produkcji z Chin. — Możliwości relokacji łańcuchów dostaw w wybranych sektorach eksperci ocenili zdecydowanie gorzej niż ich pożądanie z punktu widzenia interesów Polski Największe możliwości relokacji do Polski ma sektor baterii i akumulatorów – 65 proc. ekspertów wskazało na duże lub bardzo duże szanse dla tego sektora. Kolejnym z szansą na częściową relokację łańcuchów dostaw jest sektor leków – wskazany przez blisko połowę ekspertów (47,5 proc.) (wykres 10). Małe lub bardzo małe szanse na re- lokację do Polski mają przede wszystkim sektor obronny, fotowoltaika, sprzęt RTV, mikroelektronika — stwierdza PIE. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close