HHLA: Port w Hamburgu nie będzie sprzedany Chinom
W ostatnich tygodniach w Niemczech trwała debata na temat zawartej ponad rok temu umowy między spółką HHLA a COSCO dotyczącym sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji operatora terminala Tollerort. Zarząd spółki HHLA skomentował doniesienia mediów i wypowiedzi polityków.

We wrześniu ubiegłego roku spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zarządzająca terminalami kontenerowymi w Hamburgu zawarła z chińskim armatorem COSCO umowę ws. sprzedaży 35% udziałów w terminalu Tollerort (CTT). Dla chińskiego giganta żeglugi oceanicznej hamburski terminal ma stać się głównym hubem przeładunkowym w Europie. Umowa ta zatem ma przynieść obopólne korzyści dla chińskiej grupy oraz portu Hamburg.
Czytaj też: Terminal HHLA Tollerort będzie głównym hubem COSCO w Europie
Jednakże nowa sytuacja geopolityczna jaka powstała w br. w związku z agresją Rosji na Ukrainę i chińskimi groźbami pod adresem Tajwanu spowodowała, że w nowej koalicji rządowej, która przejęła władzę na szczeblu federalnym w Niemczech w grudniu ubiegłego roku pojawił się spór odnośnie tego na ile Niemcy mogą przekazywać swoją infrastrukturę krytyczną obejmującą porty morskie i sieć dystrybucji gazu spółkom kontrolowanym przez obce mocarstwa. — Nie powinniśmy powtarzać błędów z przeszłości i znów uzależniać się od obcego kraju tak bardzo, że mogą nas szantażować — powiedziała Katharina Dröge, liderka jednej z koalicyjnych partii Zielonych.
Przeciwko wejściu COSCO do hamburskiego terminalu wypowiada się też drugi koalicjant: Partia Wolnych Demokratów. Transakcję popiera natomiast kanclerz Olaf Scholz i jego partia Socjaldemokraci. Scholz udaje się w listopadzie z oficjalną wizytą do Pekinu, której celem jest dalsze wspieranie kontaktów gospodarczych Chin i Niemiec. Kanclerz nie podziela także zastrzeżeń zgłaszanych przez niektórych polityków odnośnie inwestycji COSCO w Hamburgu.
Oświadczenie HHLA
W związku z publicznymi wypowiedziami na ten temat zarząd spółki HHLA wydał oświadczenie, w którym sprostował powtarzane tezy. — HHLA jest nadal w trakcie uzyskiwania niezbędnej zgody wg prawa inwestycyjnego. HHLA nie wie o żadnym odrzuceniu przez sześć ministerstw federalnych. Błędem jest twierdzenie, że UE sprzeciwiła się współpracy. Zatwierdzenie prawa kartelowego zostało wydane przez właściwe władze — napisano w komunikacie.
Operator hamburskich terminali przypomina, że umowa dotyczy sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji spółki zależnej Container Terminal Tollerort GmbH, która jest operatorem terminalu. Chiński inwestor nie stanie się współwłaścicielem infrastruktury portu Hamburg ani HHLA. Terminal pozostanie otwarty dla wszystkich klientów, a systemy IT oraz dane handlowe pozostaną we władaniu spółki HHLA.
— Współpraca HHLA i COSCO nie tworzy żadnych jednostronnych zależności. Wręcz przeciwnie: wzmacnia łańcuchy dostaw, zabezpiecza miejsca pracy i promuje tworzenie wartości w Niemczech. Sprawnie funkcjonująca logistyka to podstawowy warunek globalnych przepływów handlowych i dobrobytu. To samo dotyczy ochrony klimatu, co logistyki: postęp i bezpieczeństwo można osiągnąć tylko na podstawie współpracy, wspólnych celów i interesów. Współpraca obu partnerów wzmacnia także pozycję Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburga jako węzła logistycznego w regionie Morza Północnego i Bałtyckiego oraz Republiki Federalnej Niemiec jako kraju eksportowego — czytamy w komunikacie spółki HHLA.