Partnerzy portalu

Na Węgrzech otwarto terminal East-West Gate

Na Węgrzech otwarto terminal East-West Gate, który planowany był jako alternatywny do Małaszewicz suchy port na Nowym Jedwabnym Szlaku. Obecnie obiekt, będzie obsługiwał głównie eksport ukraińskiego zboża. 

W miejscowości Fényeslitke we wschodnich Węgrzech otwarto terminal East-West Gate. Obiekt wg pierwotnych planów miał być „suchym portem” dla transportu intermodalnego między Unią Europejską a Chinami wykonującym przeładunki kontenerów między składami o rozstawie 1520 i 1435 mm. Terminal posiada bowiem połączenia z ukraińską siecią kolejową. Obecnie jednak w związku z działaniami wojennymi w Ukrainie nie może pełnić planowanej roli alternatywy dla Małaszewicz. 

Nie oznacza to jednak, że nowy obiekt będzie stal pusty. Jak powiedział podczas inauguracji terminalu Péter Szijjártó, minister spraw zagranicznych Węgier, East-West Gate będzie wspierał eksport ukraińskiego zboża i oleju. EWG obecnie ma możliwość przeładowania 800 ton zboża i 450 m. sześc. oleju słonecznikowego na godzinę. Z Fényeslitke ziarno transportowane będzie do portów nad północnym Adriatykiem. 

Węgierski terminal jest obiektem nowoczesnym. Zainstalowano w nim suwnice zdalnie sterowane z wykorzystaniem łączności 5G i technologii bliźniaka cyfrowego. Terminal ma 5 torów szerokich i 5 o rozstawie standardowym, trzy tory dla suwnic RMG i jest dostosowany do przeładunków kontenerów, naczep oraz tankkontenerów. Obiekt dostosowano do obsługi pociągów o długości 740 m. Obok terminala zbudowano magazyn o powierzchnii 15 tys. mkw. Do dyspozycji są też tereny inwestycyjne o powierzchnii 140 ha.

Budowa terminala 73 mln euro, z czego 8,2 mln euro wyniosło wsparcie finansowe węgierskiego rządu. Roczne możliwości przeładunkowe terminalu wynoszą obecnie 300 tys. TEU. Węgrzy zapowiadali, że w dalszej perspektywie czasowej możliwości te będą zwiększone do 1 mln TEU. Nie wiadomo jednak czy i kiedy plany te będą realizowane.

Czytaj też: Mniejszy ruch kolejowy na przejściu Brześć – Terespol w I półroczu 2022 roku

Wpływ wojny w Ukrainie na przewozy intermodalne między Unią Europejską a Chinami będzie jednym z tematów konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH SOUTH, która odbędzie się w Szczecinie 30 listopada – 1 grudnia.

Program konferencji, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/szczecin-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close