Partnerzy portalu

Mniejszy ruch kolejowy na przejściu Brześć – Terespol w I półroczu 2022 roku

Wojna w Ukrainie oraz unijne sankcje na Rosję i Białoruś spowodowały wyraźny spadek liczby pociągów towarowych, które wjechały do Polski przez przejście graniczne Brześć — Terespol. Spadek ten dotyczy wszystkich kategorii pociągów, choć w największym stopniu tych, które transportują ładunki z Rosji i Białorusi objęte sankcjami unijnymi. 

Brześć — Terespol
Most kolejowy Brest – Terespol fot. Vedenei  Wikimedia Commons

W pierwszej połowie 2022 r. na stacjach Małaszewicze Centralne, Rozrządowe i Południowe odprawiono 2,876 pociągów intermodalnych co stanowi spadek o 16% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Liczba ta jednak nie obejmuje wszystkich pociągów kontenerowych, które przekraczają przejście graniczne Brześć — Terespol, gdyż część była odprawiana na innych okolicznych stacjach, a część była klasyfikowana nie jako pociągi intermodalne, lecz graniczne. 

— Trzeba mieć na uwadze, że operatorzy logistyczni wykorzystują również transport z pobliskich stacji jak np. do/z stacji Kobylany znajdującej się w niewielkiej odległości od stacji Małaszewicze, jak również docierają do nich pociągi z określonych powodów trasowane jako pociągi graniczne, nie zaś intermodalne — wyjaśnił Tomasz Frankowski, naczelnik wydziału komunikacji społecznej w Urzędzie Transportu Kolejowego. 

Koleje Chińskie poinformowały, że w okresie od stycznia do lipca liczba wyprawionych przez nie pociągów kontenerowych w kierunku Europy wzrosła o 3% rdr a liczba kontenerów przetransportowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku o 4%. Dane te obejmują jednak wszystkie korytarze euroazjatyckie, w tym również omijające Polskę. Urząd Transportu Kolejowego nie dysponuje danymi w zakresie liczby przeładowanych jednostek na poszczególnych terminalach w Małaszewiczach w ujęciu miesięcznym, jak też liczbą pociągów, które były obsłużone przez poszczególnych operatorów.

Czytaj też: W lipcu wzrosły przewozy kolejowe Chiny – Europa

Mniej pociągów z Białorusi

Dysponujemy jednak danymi dotyczącymi całego ruchu kolejowego w rejonie przejęcia Brześć Terespol. Ogólna liczba pociągów wszystkich kategorii, które wjeżdżały do Polski ze stacji Brest Siewiernyj a kończyły na stacjach w Małaszewiczach i Terespolu wyniosła w I półroczu 2021 r. 2025 pociągów, zaś w I półroczu 2022 r. 1684 pociągów. Widoczny jest zatem spadek o 16%. Liczba ta dotyczy jednak wszystkich kategorii pociągów a zatem również transportujących ładunki z Rosji i Białorusi, które zostały objęte sankcjami Unii Europejskiej (np. węgiel, czy produkty naftowe). W poniższej tabeli przedstawiono liczbę pociągów, które wjeżdżały do Polski ze stacji Brest Siewiernyj w podziale na poszczególne miesiące. Wyraźny spadek widoczny jest od marca, co pokazuje wpływ sankcji i reakcji branży logistycznej na wojnę w Ukrainie.

Pociągi ze stacji Brest Siewiernyj do Polski, dane UTK

Podobne wyglądają dane dla pociągów ze stacji Park Bug, które kończyły bieg na stacji Kobylany. Również w tym przypadku oprócz transportu intermodalnego w korytarzu euroazjatyckim odbywa się przewóz innych ładunków np. z Rosji czy Białorusi, jak np. gazu. Ograniczenie importu gazu miało wpływ na zmniejszenie ruchu kolejowego w tej relacji. 

Pociągi ze stacji Park Bug do Polski, dane UTK

— Dla wielu operatorów (nie tylko intermodalnych) sytuacja była zbliżona do tej sprzed wojny, przy czym trzeba mieć na uwadze ogólny spadek wolumenu przewozów z Chin, zmiany geopolityczne, wprowadzane sankcje na dane grupy towarów z wybranych krajów — skomentował Tomasz Frankowski. 

O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”, która odbywa się pod patronatem Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close