Mniejszy ruch kolejowy na przejściu Brześć – Terespol w I półroczu 2022 roku
Wojna w Ukrainie oraz unijne sankcje na Rosję i Białoruś spowodowały wyraźny spadek liczby pociągów towarowych, które wjechały do Polski przez przejście graniczne Brześć — Terespol. Spadek ten dotyczy wszystkich kategorii pociągów, choć w największym stopniu tych, które transportują ładunki z Rosji i Białorusi objęte sankcjami unijnymi.

W pierwszej połowie 2022 r. na stacjach Małaszewicze Centralne, Rozrządowe i Południowe odprawiono 2,876 pociągów intermodalnych co stanowi spadek o 16% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Liczba ta jednak nie obejmuje wszystkich pociągów kontenerowych, które przekraczają przejście graniczne Brześć — Terespol, gdyż część była odprawiana na innych okolicznych stacjach, a część była klasyfikowana nie jako pociągi intermodalne, lecz graniczne.
— Trzeba mieć na uwadze, że operatorzy logistyczni wykorzystują również transport z pobliskich stacji jak np. do/z stacji Kobylany znajdującej się w niewielkiej odległości od stacji Małaszewicze, jak również docierają do nich pociągi z określonych powodów trasowane jako pociągi graniczne, nie zaś intermodalne — wyjaśnił Tomasz Frankowski, naczelnik wydziału komunikacji społecznej w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Koleje Chińskie poinformowały, że w okresie od stycznia do lipca liczba wyprawionych przez nie pociągów kontenerowych w kierunku Europy wzrosła o 3% rdr a liczba kontenerów przetransportowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku o 4%. Dane te obejmują jednak wszystkie korytarze euroazjatyckie, w tym również omijające Polskę. Urząd Transportu Kolejowego nie dysponuje danymi w zakresie liczby przeładowanych jednostek na poszczególnych terminalach w Małaszewiczach w ujęciu miesięcznym, jak też liczbą pociągów, które były obsłużone przez poszczególnych operatorów.
Czytaj też: W lipcu wzrosły przewozy kolejowe Chiny – Europa
Mniej pociągów z Białorusi
Dysponujemy jednak danymi dotyczącymi całego ruchu kolejowego w rejonie przejęcia Brześć Terespol. Ogólna liczba pociągów wszystkich kategorii, które wjeżdżały do Polski ze stacji Brest Siewiernyj a kończyły na stacjach w Małaszewiczach i Terespolu wyniosła w I półroczu 2021 r. 2025 pociągów, zaś w I półroczu 2022 r. 1684 pociągów. Widoczny jest zatem spadek o 16%. Liczba ta dotyczy jednak wszystkich kategorii pociągów a zatem również transportujących ładunki z Rosji i Białorusi, które zostały objęte sankcjami Unii Europejskiej (np. węgiel, czy produkty naftowe). W poniższej tabeli przedstawiono liczbę pociągów, które wjeżdżały do Polski ze stacji Brest Siewiernyj w podziale na poszczególne miesiące. Wyraźny spadek widoczny jest od marca, co pokazuje wpływ sankcji i reakcji branży logistycznej na wojnę w Ukrainie.

Podobne wyglądają dane dla pociągów ze stacji Park Bug, które kończyły bieg na stacji Kobylany. Również w tym przypadku oprócz transportu intermodalnego w korytarzu euroazjatyckim odbywa się przewóz innych ładunków np. z Rosji czy Białorusi, jak np. gazu. Ograniczenie importu gazu miało wpływ na zmniejszenie ruchu kolejowego w tej relacji.

— Dla wielu operatorów (nie tylko intermodalnych) sytuacja była zbliżona do tej sprzed wojny, przy czym trzeba mieć na uwadze ogólny spadek wolumenu przewozów z Chin, zmiany geopolityczne, wprowadzane sankcje na dane grupy towarów z wybranych krajów — skomentował Tomasz Frankowski.
O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”, która odbywa się pod patronatem Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/