Nowy Jedwabny Szlak dotarł do Afryki
Chińczycy uruchomili pierwszy pociąg intermodalny do Afryki. 15 października wyruszył transport kontenerów z Chengdu do Casablanca w Maroko. Pekin zacieśnia współpracę polityczną i gospodarczą z Afryką.

Intermodalny Nowy Jedwabny Szlak dociera już do Afryki. Koleje Chińskie wysłały pierwszy transport kontenerowy, który przez szlaki euroazjatyckie dotrze do Maroko. Kontenery zostaną w Hamburgu przeładowane z pociągu na statek, który dowiezie ładunek do portu docelowego. Transport z Chengdu do Casablanca potrwać ma 35 dni. W kontenerach transportowane są głównie tekstylia i sprzęt elektroniczny.
Uruchomienie intermodalnego połączenia jest częścią rozwoju współpracy gospodarczej Chin z państwami afrykańskimi w ramach Inicjatywy Pasa i Drogi (BRI). W ubiegłym roku chińskie bezpośrednie inwestycje w Afryce wyniosły ponad 47,3 mld dol. Maroko przystąpiło do inicjatywy BRI w 2017 r. a niedawno poparło politykę „Jednych Chin”, wg której władze w Pekinie dążą do podporządkowania sobie Tajwanu, który uważają za „zbuntowaną prowincję”.
Współpraca międzyrządowa
W 2018 r. utworzono Forum Współpracy Chińsko — Afrykańskiej (FOAC), do którego należy obecnie 53 spośród 54 państw Afryki. W ramach tej organizacji kraje członkowskie wyraziły w sierpniu „zrozumienie”dla szeroko krytykowanej na zachodzie chińskiej polityki „zero tolerancji dla covid”, która spowodowała duże zakłócenia w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw. Chiny z kolei zadeklarowały, że będą wspierać kraje afrykańskie w „walce z terroryzmem”, co może oznaczać zwiększenie obecności militarnej tego supermocarstwa na kontynencie afrykańskim.
Zarówno Chiny jak i kraje afrykańskie zachowują neutralność w kwestii wojny w Ukrainie i nie zdecydowały się na jednoznaczne potępienie rosyjskiej agresji, ani nie wprowadziły sankcji gospodarczych przeciw Rosji. Podczas spotkania FOAC wezwano jedynie do dążenia do pokoju poprzez środki dyplomatyczne.
Czytaj też: Drugie oblicze inicjatywy BRI – droższe pożyczki, zaniżanie zobowiązań