Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Węgrzy zbudują terminal w porcie Triest

Węgierska spółka Adria Port wybuduje nowy terminal kontenerowy na terenie portu w Trieście. Projekt otrzyma dofinansowanie z włoskiego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

port Triest, fot Wikimedia Commons

Spółka Adria Port, będąca własnością rządu Węgier od kilku lat zapowiada budowę nowego morskiego terminala w Trieście, który ma być oknem na świat dla węgierskich eksporterów. Plany takie ogłosił węgierki minister spraw zagranicznych i handlu Péter Szijjártó w 2019. W 2020 r. po tym jak zwiększono kapitał spółki Adria Port 1,8 mln euro do 16 mln euro, Węgrzy kupili 34-hektarową działkę w Trieście, na której znajdowała się zlikwidowana w 1980 r. rafineria. Dzięki transakcji inwestor nabył koncesję na działalność portową na 60 lat. Nowy terminal ma funkcjonować jako wolny port, dzięki czemu będzie mógł pobierać niższe opłaty niż inne włoskie porty, a importerzy sprowadzający tam towary spoza Unii Europejskiej będą mogli korzystać z 180-dniowej zwłoki w opłatach celnych i podatkach. 

7 października podczas Szczytu Morskiego w Barcelonie Adria Port zapowiedziała start inwestycji, której koszt wyniesie 200 mln euro, z czego 45 mln zapewni dofinansowanie z funduszy UE w ramach włoskiego KPO. Inwestycja obejmie budowę nabrzeża o długości 650 m i 10-kilometrowej linii kolejowej łączącej terminal z stacją Aquilinia. Kolej będzie odgrywała kluczową rolę w dostępie do nowego portu od strony lądu. Już teraz Triest pełni istotną rolę w obsłudze handlu zagranicznego Węgier. Między włoskim portem a Budapesztem kursuje 6 par pociągów dziennie. Liczba ta zwiększy się po ukończeniu projektu Adria Port. 

Węgierska spółka państwowa nie jest jedynym inwestorem zagranicznym w Trieście. W 2020 r. niemiecka grupa Hamburger Hafen und Logistik AG kupiła  terminal Piattaforma Logistica Trieste, z kolei należąca do tej grupy firma Metrans buduje w Zalaegerszeg w zachodnich Węgrzech terminal intermodalny, który będzie dogodnym punktem do obsługi potoków towarów napływających z i do portów nad Północnym Adriatykiem. Triest i położony jego bliskim sąsiedztwie Koper to porty, których lokalizacja pozwala na łatwy dostęp do klientów na Węgrzech i w krajach sąsiednich. 

Czytaj też: Pierwszy kontenerowiec zawinął do terminalu HHLA w Trieście

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close