Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

ETC Terminal rozbudowuje możliwości przeładunkowe suchego portu w Chełmie

Firma Eastern Trade Center sp. z o. o znany dystrybutor maszyn rolniczych marki Agromilka przejęła w maju terminal przeładunkowy w Chełmie, który posiada dostęp do linii kolejowych o rozstawie europejskim i szerokotorowym. Ten suchy port w ostatnich miesiącach stał się jednym z istotnych węzłów dla wymiany handlowej między Polską a Ukrainą. ETC Terminal realizuje tu inwestycje, które zwiększą jego możliwości przeładunkowe i magazynowe. 

ETC Terminal

W ostatnich miesiącach wzrosło zapotrzebowanie na obsługę przewozów towarowych przez granicę polsko — ukraińską. W wyniku zablokowania portów nad Morzem Czarnym pilną potrzebą stało się zwiększenie możliwości przewozu towarów drogą lądową. Dotyczy to w szczególności zbóż i innych produktów rolnych, których Ukraina jest dużym eksporterem.

Polska branża logistyczna odpowiadając na te wyzwania zwiększa możliwości przewozu towarów przez granicę polsko — ukraińską. Przykładem takich działań są inwestycje spółki Eastern Trade Center  w Chełmie. Od sierpnia operator ten podwoił możliwości przeładunku ziaren w tym obiekcie do 10 tys. ton dziennie dzięki uruchomieniu tu nowej maszyny przeładunkowej o wydajności 500 t na godzinę. 

Nietuzinkowe rozwiązania

— Terminal wychodząc naprzeciw wyzwaniom rozpoczął przeładunek towarów sypkich z  wagonów krytych (koniowozów) za pomocą specjalistycznych maszyn pneumatycznych. W związku z ograniczeniem środków transportu rozpoczynamy załadunek kontenerów morskich  bez  włazów  za pomocą  urządzeń pneumatycznych przez drzwi wyładunkowe — wyjaśnił Kacper Wieczorek, dyrektor ETC Terminal.

Terminal w Chełmie może obsługiwać różnego rodzaju ładunki, zarówno produkty sypkie jak też przeładunki kontenerów. Obiekt dysponuje dwoma torami kolejowymi o długości 800 m. posiada połączenie z Linią Chełmską Szerokotorową, dzięki czemu jest jednym z „suchych portów” umożliwiających przeładunki między pociągami o różnym rozstawie szyn. Ponadto w terminalu realizowane są także przeładunki z pociągów na samochody oraz z samochodów przyjeżdżających z Ukrainy na pociągi. 

W związku z bardzo dużym zapotrzebowaniem na wywóz zbóż z Ukrainy wykorzystuje się obecnie wszystkie możliwości tego terminalu. Wynika to z faktu, że w Polsce brakuje specjalistycznych wagonów. Z tego powodu ziarno transportowane jest zarówno specjalnymi wagonami do przewozu zboża, samochodami jak i kontenerami umożliwiającymi załadunek od góry jak i typowymi jednostkami intermodalnymi. Uniwersalność chełmskiego terminala pozwala na stosowanie różnych rozwiązań logistycznych. Jednak aby usprawnić przewozy przez graniczne oprócz inwestycji operatorów terminali konieczne jest udrożnienie całego łańcucha transportowego. Wąskimi gardłami obecnie jest dyspozycyjność przewoźników kolejowych tj. PKP Cargo oraz brak torów zapasowych do magazynowania pustych i pełnych wagonów  pozwalając na ciągłość pracy terminali. 

— Analizujemy jak funkcjonuje obecnie transport przez granicę. Sprawdzamy gdzie są „wąskie gardła” i proponujemy rozwiązania dla tych problemów. W przypadku Linii Chełmskiej ograniczeniem jest kolejowe przejście Dorohusk-Jagodzin, które ma 3 tory z czego 2 są wykorzystywane do przewozu towarów. Całodobowa blokada linii nr 101 po której jeżdżą pociągi, które 2 razy dziennie blokują ją przez 4 godziny z powodu kontroli granicznej. Zaproponowaliśmy by te kontrole przeprowadzać na bocznym pasie aby umożliwić w tym czasie ruch towarowy. Obserwujemy również jak wygląda sytuacja na innych kolejowych przejściach granicznych i jeśli zajdzie taka potrzeba to możemy uruchomić przewozy alternatywnymi trasami — powiedział Kacper Wieczorek.

Nowe magazyny

Oprócz zbóż terminal w Chełmie obsługuje przeładunki produktów stalowych, rur, granulatu plastikowego, olejów i ładunków skonteneryzowanych. Transport realizowany jest w obu kierunkach. Ważnym atutem obiektu są także możliwości magazynowania ładunków. Terminal posiada magazyn buforowy na 25 tys. ton ziaren. W związku z dużym zainteresowaniem takimi usługami ETC planuje inwestycje w nowe powierzchnie magazynowe. 

— Rozpoczęliśmy budowę nowego magazynu buforowego na 1,5 tys. ton oleju.   Rozbudowujemy magazyn zbożowy aby zwiększyć jego pojemność o 15 tys. ton.  Rozbudowa jest konieczna ze względu na dużą liczbę zleceń na usługi logistyczne. Nasz terminal pracuje obecnie 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu — poinformował Kacper Wieczorek. 

W celu usprawnienia wywozu ładunków z terminalu w Chełmie ETC  nawiązała współpracę z przewoźnikiem DB Cargo Polska, który dysponuje odpowiednim taborem. Ładunki przewożone są do różnych portów w Europie, w tym do Gdańska, Gdyni i Kłajpedy a także do Hiszpanii. ETC realizuje przeładunki towarów sypkich w Polsce, Niemczech i Czechach od 2015 r. Firma jest liderem w zakresie pakowania i rozpakowywania plonów. Spółka rozszerza zakres oferowanych usług i uruchomiła magazyn czasowego składowania. Firma rozpoczęła też przeładunki olejów. 

Czytaj też: Hiszpański pociąg przewiezie ukraińską kukurydzę z ETC Terminalu Przeładunkowego w Chełmie

— Odpowiadamy na potrzeby rynkowe i oferujemy nowe produkty logistyczne. Obsługujemy największych graczy na rynku rolnym. Obecnie jednak wyzwaniem dla całej branży transportowej jest przepustowość linii kolejowych ograniczona przez prace remontowe i duży wzrost przewozów węgla z portów. Dlatego na bieżąco reagujemy na pojawiające się wąskie gardła i korzystamy z różnych środków transportu. Dzisiaj szczególnie istotna jest też współpraca między operatorami terminali, przewoźnikami i zarządcami infrastruktury, gdyż trzeba zapewnić sprawne funkcjonowanie całego łańcucha logistycznego — komentuje dyrektor ETC Terminal.

Dyrektor ETC Kacper Wieczorek będzie uczestnikiem konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”.  Program konferencji, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close