Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Lokomotywy DB będą wykorzystywać wodór i amoniak

Deutsche Bahn podpisała umowę z australijską firmą Fortescue Future Industries ws. rozwoju zeroemisyjnych lokomotyw wykorzystujących amoniak i wodór jako paliwo. Projekt obejmuje modyfikację już wykorzystywanych silników diesla. 

amoniak
fot. Pixabay

DB i FFI zawarły list intencyjny ws. współpracy przy projektach wodorowych obejmujących rozwój technologii napędowych oraz systemu dystrybucji ekologicznego paliwa w Europie. Pierwszy projekt dotyczy modyfikacji silników wysokoprężnych w lokomotywach i pojazdach trakcyjnych Kolei Niemieckich w celu wykorzystania w nich wodoru i amoniaku. Dzięki temu pojazdy te staną się neutralne pod względem emisji CO2. Drugi projekt dotyczy współpracy w zakresie logistyki i utworzenia łańcuchów dostaw wodoru i amoniaku w Europie. DB Cargo będzie jednocześnie jednym z większych konsumentów ekologicznego paliwa jak też jego dystrybutorem dla innych firm. 

— Mobilność neutralna dla klimatu zaczyna się od zielonych łańcuchów dostaw na kolei. Już dziś możemy transportować wodór w postaci płynnej w konwencjonalnych cysternach. Jest to wydajne i nieskomplikowane. Naszym celem jest rozwijanie dalszych rozwiązań logistycznych dla wodoru, ponieważ kolej jest najbardziej przyjazną dla klimatu formą transportu. Jeden pociąg może zastąpić 52 ciężarówki — komentuje Sigrid Nikutta, prezes DB Cargo. 

Amoniak paliwem przyszłości

Amoniak jako nośnik wodoru ma dwie zalety w porównaniu z wodorem w postaci płynnej. Może być wykorzystywany w już funkcjonujących pojazdach, po odpowiedniej modyfikacji. Obniża to koszt inwestycji. Po drugie cechuje się większą gęstością ekonomiczną. Dzięki temu jest łatwiejszy do transportowania i przechowywania. Kluczowym komponentem pozwalającym wykorzystać amoniak jest tak zwany kraker, który rozkłada tę substancję na wodór i azot. Urządzenie to skonstruowała firma Ammonigy ze Stuttgartu. Wodór powstały w ten sposób jest mieszany z pozostałym amoniakiem i działa jak zapalnik reakcji spalania, która nie emituje CO2 do atmosfery. Obecnie trwają testy prototypowego silnika z tą technologią. 

— Wiemy, że najnowocześniejsza technologia i rzeczywiste rozwiązania są kluczem do przeciwdziałania zmianom klimatycznym, dlatego Fortescue współpracuje z Deutsche Bahn. FFI i DB będą wspólnie pracować nad zmniejszeniem globalnych emisji, biorąc pod uwagę pilną potrzebę znalezienia nowych sposobów zastąpienia paliw kopalnych w branży transportowej — komentuje Andrew Forrest założyciel i prezes FFI.

Czytaj też: Grupa HHLA realizuje testową dostawę wodoru dla klienta z Niemiec

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close