Lokomotywy DB będą wykorzystywać wodór i amoniak
Deutsche Bahn podpisała umowę z australijską firmą Fortescue Future Industries ws. rozwoju zeroemisyjnych lokomotyw wykorzystujących amoniak i wodór jako paliwo. Projekt obejmuje modyfikację już wykorzystywanych silników diesla.

DB i FFI zawarły list intencyjny ws. współpracy przy projektach wodorowych obejmujących rozwój technologii napędowych oraz systemu dystrybucji ekologicznego paliwa w Europie. Pierwszy projekt dotyczy modyfikacji silników wysokoprężnych w lokomotywach i pojazdach trakcyjnych Kolei Niemieckich w celu wykorzystania w nich wodoru i amoniaku. Dzięki temu pojazdy te staną się neutralne pod względem emisji CO2. Drugi projekt dotyczy współpracy w zakresie logistyki i utworzenia łańcuchów dostaw wodoru i amoniaku w Europie. DB Cargo będzie jednocześnie jednym z większych konsumentów ekologicznego paliwa jak też jego dystrybutorem dla innych firm.
— Mobilność neutralna dla klimatu zaczyna się od zielonych łańcuchów dostaw na kolei. Już dziś możemy transportować wodór w postaci płynnej w konwencjonalnych cysternach. Jest to wydajne i nieskomplikowane. Naszym celem jest rozwijanie dalszych rozwiązań logistycznych dla wodoru, ponieważ kolej jest najbardziej przyjazną dla klimatu formą transportu. Jeden pociąg może zastąpić 52 ciężarówki — komentuje Sigrid Nikutta, prezes DB Cargo.
Amoniak paliwem przyszłości
Amoniak jako nośnik wodoru ma dwie zalety w porównaniu z wodorem w postaci płynnej. Może być wykorzystywany w już funkcjonujących pojazdach, po odpowiedniej modyfikacji. Obniża to koszt inwestycji. Po drugie cechuje się większą gęstością ekonomiczną. Dzięki temu jest łatwiejszy do transportowania i przechowywania. Kluczowym komponentem pozwalającym wykorzystać amoniak jest tak zwany kraker, który rozkłada tę substancję na wodór i azot. Urządzenie to skonstruowała firma Ammonigy ze Stuttgartu. Wodór powstały w ten sposób jest mieszany z pozostałym amoniakiem i działa jak zapalnik reakcji spalania, która nie emituje CO2 do atmosfery. Obecnie trwają testy prototypowego silnika z tą technologią.
— Wiemy, że najnowocześniejsza technologia i rzeczywiste rozwiązania są kluczem do przeciwdziałania zmianom klimatycznym, dlatego Fortescue współpracuje z Deutsche Bahn. FFI i DB będą wspólnie pracować nad zmniejszeniem globalnych emisji, biorąc pod uwagę pilną potrzebę znalezienia nowych sposobów zastąpienia paliw kopalnych w branży transportowej — komentuje Andrew Forrest założyciel i prezes FFI.
Czytaj też: Grupa HHLA realizuje testową dostawę wodoru dla klienta z Niemiec