Grupa HHLA realizuje testową dostawę wodoru dla klienta z Niemiec
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) operator terminali kontenerowych w Hamburgu z powodzeniem wykonała pierwszy testowy odbiór wodoru z Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ekologiczne paliwo zostało dostarczone do terminala Altenwerder (CTA), który ma być hubem importowym i centrum logistyki wodorowej w Niemczech. Odbiorcą docelowym jest producent metali, który chce zrezygnować z korzystania z gazu ziemnego.

CTA jest pierwszym morskim terminalem kontenerowym, który otrzymał certyfikat neutralności klimatycznej. Kolejnym krokiem w rozwoju zrównoważonej działalności jest uruchomienie hubu importu i logistyki wodoru. Pierwszy testowy transport zielonego paliwa wyładowano ze statku Prague Express należącego do Hapag-Lloyd 16 września. I choć wodór, który przetransportowano wytworzony był z surowców kopalnych, to testowy załadunek jest ważnym krokiem w rozwoju zdolności do importu zielonego wodoru (wytwarzanego dzięki energii odnawialnej).
W marcu 2022 HHLA zawarła umowę z Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) na dostawę wodoru w formie amoniaku do Portu Hamburg. Odbiorcą tego paliwa jest producent artykułów metalowych Aurubis, który wykorzysta go do konwersji linii produkcyjnej kabli miedzianych z procesu wykorzystującego dużą ilość gazu ziemnego na wodór. Dzięki temu firma ta ograniczy wykorzystanie surowców kopalnych, w tym zwłaszcza gazu ziemnego, którego dostawy do Europy wstrzymała Rosja, co wywołało kryzys energetyczny na Starym Kontynencie. Tym samym HHLA bierze udział w tranformacji energetycznej. Do transportu wodoru wykorzystana będzie sieć połączeń Metrans.
— HHLA z przyjemnością ułatwia import wodoru i jego pochodnych do Niemiec i Europy w ramach strategicznego partnerstwa energetycznego między ZEA a Niemcami. Aby wykorzystać wodór na dużą skalę, potrzebny jest niezawodny i wydajny łańcuch transportowy od krajów produkujących, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie do klientów niemieckich i europejskich. Dzięki rozległej europejskiej sieci terminali portów morskich, połączeń kolejowych i intermodalnych terminali węzłowych obsługiwanych przez naszą spółkę zależną Metrans, HHLA jest dobrze pozycjonowana jako hub importowy i niezawodny partner logistyczny w zakresie dystrybucji i transportu wodoru — komentuje Angela Titzrah, prezes HHLA.
Czytaj też: REPowerEU przyspieszy zielone inwestycje energetyczne na kolei
Wodór jest nośnikiem energii, który może w znaczący sposób przyczynić się do dekarbonizacji logistyki. HHLA chce być pionierem w tworzeniu łańcuchu dostaw wodoru w Europie, do czego wykorzysta swoją sieć morskich i lądowych terminali intermodalnych oraz połączenia kolejowe przewoźnika Metrans. HHLA planuje także wykorzystywać wodór na własne potrzeby do zasilania swoich urządzeń terminalowych i pojazdów.