Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UIRR chce priorytetu dla pociągów intermodalnych transportujących surowce energetyczne w UE

Po wprowadzeniu w Niemczech priorytetu dla przewozu węgla i innych surowców energetycznych na kolei, pociągi intermodalne i pasażerskie mogą mieć wydłużone czasu przejazdu. Tymczasem pociągi kontenerowe również transportują surowce energetyczne i w takim wypadku powinny być traktowane priorytetowo — zauważa Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych (UIRR).

priorytetu
fot. UIRR

W wyniku zablokowania dostaw gazu do Europy przez Rosję, po wprowadzeniu unijnych sankcji na ten kraj pilnym zadaniem dla branży transportowej stało się dostarczenie surowców energetycznych odbiorcom, w tym zwłaszcza uruchamianym po długiej przerwie elektrowniom i ciepłowniom węglowym. Rząd Niemiec wydał w sierpniu dekret przyznający transportom węgla i innych surowców energetycznych priorytet na sieci kolejowej. Podobny priorytet dla przewozu węgla zapowiedziała Grupa PKP. 

Jak zauważyła UIRR, do przewozu surowców energetycznych takich jak LNG, czy wodór wykorzystywany jest również transport intermodalny. Surowce takie przewożone są w kriogenicznych kontenerach zbiornikowych. Przykładem jest transport wodoru w formie amoniaku zorganizowany niedawno przez Grupę HHLA.

Czytaj też: Grupa HHLA realizuje testową dostawę wodoru dla klienta z Niemiec

Priorytet w całej Europie

Składy kontenerowe transportujące LNG, LPG, czy wodór również powinny mieć status „pociągów energetycznych” i korzystać z priorytetu w rozkładzie jazdy. Wykorzystanie transportu intermodalnego do przewozu tych surowców jest bardziej efektywne niż korzystanie z przejazdów samochodowych i pozwala zaoszczędzić nawet 70% oleju napędowego użytego przez ciężarówki. Z tego powodu UIRR apeluje o wprowadzenie priorytetu dla pociągów, w tym również intermodalnych transportujących surowce energetyczne w całej Unii Europejskiej. 

— Komisja Europejska powinna ogłosić priorytet dla pociągów intermodalnych przewożących surowce energetyczne na całej europejskiej sieci kolejowej na zasadach podobnych do wprowadzonych w Niemczech w sierpniu i dekrecie polskiego rządu, który będzie uchwalony wkrótce — apeluje Ralf-Charley Schultze, przewodniczący UIRR.

O wyzwaniach dla branży logistycznej jakie przyniosła wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny, będą debatować uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Agenda wydarzenia, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close