Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przedwczesne prognozy zmierzchu TEU

Wydłuża się okres, kiedy znaczenie transportowych „suchych” kontenerów o długości 20 stóp (TEU) stanie się marginalne dla rynku lub znikną z niego. Zamówienia ich zakupu znacznie wzrosły w tym roku. Dlatego, wbrew powszechnej opinii i wcześniejszym ocenom, brytyjska firma konsultingowa Drewry spodziewa się, że ich udział w globalnej flocie sprzętu kontenerowego utrzyma się „w dającej się przewidzieć przyszłości” powyżej 25 proc., a może będzie stanowić co najmniej 26 proc. standardowych suchych kontenerów w eksploatacji.

TEU

Faktem jest, że udział 20-stopowych kontenerów towarowych w łącznej, użytkowanej pojemności kontenerów odnotował w ciągu ostatniej dekady spadek z ok. 47 proc. w 2017 r. do 25 proc. w 2021 r. Ale w tym roku tendencja spadku prawdopodobnie się odwróci. W pierwszych ośmiu miesiącach roku producenci kontenerów z siedzibą w Chinach, którzy mają ponad 96 proc. udziału w światowej ich produkcji, sprzedali blisko 500 000 TEU, co stanowiło wzrost o prawie 64 proc. rok do roku i o 35 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku.

Drewry spodziewa się, że ich produkcja w całym br. wyniesie co najmniej 900 000 TEU, w porównaniu z nieco poniżej 560 000 TEU w 2021 r. A ponieważ zmaleje do ok. 3,9 mln TEU pojemność wszystkich wyprodukowanych kontenerów, te 20-sto stopowe zwiększą udział w łącznej pojemności do co najmniej 26 proc.

Utrzymanie tego poziomu przez TEU Drewry szacuje na okres 2022-2026. Dlatego m.in., że na rynku transportu morskiego w tym roku notowana jest nadwyżka podaży kontenerów nad popytem na nie, która prawdopodobnie pogłębi się do końca br. To może oznaczać, że mniej wyprodukuje się kontenerów w rozmiarach 40-to i 45-cio stopowych. 

Patrz też: Zmienność na globalnym rynku kontenerów

Główną przyczyną obecnej nadwyżki na rynku kontenerów jest ich stopniowe uwalniane, w miarę jak maleją zatory w portach i spada popyt na przewozy morskie. W latach 2020-21 zatory spowodowały, że wydłużył się okres rotacji kontenerów, były one od 15 do 20 proc. mniej produktywne niż w czasach przed Covidem, co z kolei wymusiło wzrost ich produkcji.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close