Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zmienność na globalnym rynku kontenerów

Na rynku transportu morskiego można spodziewać się pogłębienia nadwyżki podaży kontenerów nad popytem na nie. Nadwyżka ta będzie jednak prawdopodobnie krótkotrwała. W tle mieszają się rozbieżne interesy producentów kontenerów, ich głównych nabywców oraz użytkowników, czyli najemców. A smaczku dodaje narzekanie portów, że kontenery piętrzą się u nich w stosach. Takie m.in. wnioski i obserwacje dostarcza brytyjska firma analityczna Drewry Maritime Research.

kontenerów
fot. Pixabay

Zatory w globalnych łańcuchach dostaw spowodowały, że w latach 2020-21 kontenery były od 15 do 20 proc. mniej produktywne niż w czasach przed Covidem, pomimo sześciomilionowej nadwyżki kontenerów (liczonej w TEU) na całym świecie, szacuje cytowana firma w swoim najnowszym raporcie („Drewry’s Container Census & Leasing Annual Review & Forecast 2022/23”).

Nadwyżka nadal jeszcze rośnie. Jak podają źródła chińskie, producenci kontenerów (nr 1 na świecie) w czwartym kwartale 2020 r. zwiększyli produkcję do 300 000 TEU miesięcznie. Było to możliwe m.in. dzięki temu, że przedsiębiorstwa te wydłużyły normatywny czas pracy z ośmiu do 11 godzin dziennie.  

Drewry prognozuje jednak, że ta nadwyżka kontenerów nad popytem zacznie spadać. Po pierwsze, maleją zatory w portach, a kontenery są lepiej „upłynniane”. Po drugie, ich produkcja w całym 2022 roku i przyszłym będzie znacznie niższa niż w ub.r., odpowiednio na poziomie 3,9 mln TEU w tym roku i 2,4 mln TEU w 2023 roku. Większość składanych zamówień obejmuje wymianę zużytego sprzętu.  

W absorpcji obecnej nadwyżki kontenerów na rynku sprzyjać będą też nowe przepisy IMO dotyczące emisji, które wejdą w życie w styczniu 2023 r., co może spowodować zmniejszenie prędkości statków i wydłużenie czasu rotacji kontenerów.  

Wyższa rentowność najmu

W ciągu najbliższych dwóch lat głównymi nabywcami kontenerów będą przewoźnicy oceaniczni. Ma to związek z tym, że bardzo dużo zamówiono nowych kontenerowców, a łączna pojemność ich slotów ma wzrosnąć w 2023 r. o 3,6 mln TEU i o ponad 3,9 mln TEU w 2024 r. Ponadto przewoźnicy będą zwiększać „zapasy buforowe” kontenerów, starając się nie powtórzyć sytuacji ich niedoborów, których doświadczyli w poprzednich dwu latach.

Jednak w dłuższej perspektywie to leasingodawcy ponownie będą przejmować kontrolę na rynkiem kontenerów, zwiększając w nim do 2026 r. swój udział do 54 proc. Ich posiadanie stanie się też bardziej rentowne, choć ceny nowych i używanych kontenerów prawdopodobnie zaczną maleć (ale nie do poziomu bardzo niskich cen z 2019 r.). 

„W okresie prognozy stawki najmu dziennego kontenerów i zwrot z inwestycji będą generalnie wyższe, niż w ciągu ostatnich pięciu lat” – powiedział John Fossey, szef badań nad sprzętem kontenerowym w Drewry. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close