Partnerzy portalu

Transport kontenerowy wraca systematycznie na pozycje sprzed covid

Po dwóch latach bezprecedensowego wzrostu stawek frachtu kontenerowego można oczekiwać, że spadną one istotnie w 2023 i 2024 roku – o 80 procent w porównaniu z apogeum z jesieni ub.r. Od stycznia br. systematycznie zresztą maleją. 

covid

Np. Indeks Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) spadł dziś o 10 proc. licząc tydzień do tygodnia i o prawie 19 proc. w ciągu ostatnich dwu tygodni – do wartości 2 562,1 USD/TEU. Jest on już niemal dwukrotnie niższy od tegorocznego maksimum (7 stycznia – 5 109,6 USD/TEU).

„Istnieją oznaki wskazujące, że stopy spot mogą szybko spaść do poziomów sprzed pandemii w związku z powiększającą się luką popytowo-podażową. Oceniamy jednak, że – ważniejsze dla linii żeglugowych – stawki kontraktowe powinny ustabilizować się powyżej poziomów sprzed pandemii, a dyscyplina w zakresie zdolności przewozowych powstrzyma stawki spot przed spadkiem na niższe poziomy” – powiedział Parash Jain, szef żeglugi HSBC (Hongkong Shanghai Banking Corporation).

Wśród powodów malejących stawek frachtu HSBC wskazuje rosnące zdolności przewozowe, które w przyszłym roku przewyższą popyt oraz malejące obroty handlu zagranicznego i spadający popyt na transport morski. Dodajmy od siebie, że przez całą minioną dekadę podaż zdolności przewozowych kontenerowców przewyższała popyt na ten transport morski (od ok. 3 do 9 proc.).

Patrz: Rynek przewozów kontenerowych bliski zbilansowania

W ocenie HSBC pojemność kontenerowców wzrośnie w 2022 r. o 6,2 proc. rdr, w 2023 r. – o 6,5 proc., a w 2024 r. – o 8 proc. Natomiast globalny handel towarami przewożonymi w kontenerach zmaleje w 2022 r. o 2 proc. rd, a w 2023 r. o 3 proc., po czym w 2024 r. odbije się o 2,5 proc. Zarazem HSBC prognozuje, że sektor przewozów kontenerowych raczej nie powróci do strat, które charakteryzowały go w ciągu ostatnich dwóch dekad przed kryzysem covid. Według danych Alphaliner, w dekadzie poprzedzającej pandemię marża zysku operacyjnego żeglugi kontenerowej wyniosła -0,2 proc. Od drugiej połowy 2020 r. marża ta jest dodatnia, w pierwszym kwartale 2022 r. wzrosła do 57,4 proc. Analitycy przewidują, że tegoroczny łączny dochód netto jedenastu największych przewoźników oceanicznych może osiągnąć 256 miliardów dolarów, co jest liczbą prawie równą produktowi krajowemu brutto Portugalii.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close