Partnerzy portalu

Rynek przewozów kontenerowych bliski zbilansowania

Obserwowany podczas pandemii covid-19 skokowy wzrost popytu na towary, który przyczynił się do rekordowo wysokich zarobków morskiego transportu kontenerowego, należy już do przeszłości. Od kilku miesięcy br. spada wolumen przewozów, a tylko chaos w łańcuchu dostaw, taki jak zatłoczenie w wielu portach, pomaga utrzymać stawki frachtu na jeszcze wysokim poziomie, wyższym niż przed wybuchem pandemii. 

przewozów
fot. Pixabay

Taki jest główny wniosek z nowej analizy przeprowadzonej przez duńską firmę analityczną Sea-Intelligence, kierującej ją głównie do przewoźników. Analizę oparła na danych podaży usług przewozów kontenerowych i popytu na nie w erze covid. Dodajmy od siebie, że przez całą minioną dekadę podaż zdolności przewozowych kontenerowców przewyższała popyt na ten transport morski (od ok. 3 do 9 proc.). W efekcie stawki frachtu kontenerowego utrzymywały się na względnie stabilnym poziomie i niższym niż w latach 2020-21, z przewidywalnymi wzrostami w okresach dwu sezonowych szczytów przewozów. 

Zmniejsza się luka podaży i popytu

Od listopada 2020 r. do stycznia 2022 r. globalny popyt na transport morski był stale o ok. 10 proc. wyższy niż zdolności przewozowe, szacuje Sea-Intelligence. Jednak różnica ta zmniejsza się systematycznie w tym roku. Najnowsze dane z czerwca pokazują, że luka popytu i podaży wynosi ok. 2 proc. w stosunku do poziomów sprzed pandemii. 

„Ekstremalne skoki stawek frachtowych w 2021 r. były rzeczywiście spowodowane sytuacją, w której popyt nagle przekroczył na poziomie globalnym zdolności jego zaspokojenia przez transport. Ale można również wyraźnie zauważyć, że był to efekt spowodowany przede wszystkim niedostępnością zdolności przewozowych” – stwierdza Sea-Intelligence w swoim najnowszym cotygodniowym raporcie.

Z kolei występująca od niedawna tendencja do normalizacji, tj. zbilansowania rynku, była „napędzana przede wszystkim stopniową poprawą niezawodności harmonogramów i zmniejszenia opóźnień statków”, ocenia cytowana firma analityczna, która przewiduje, że równowaga podaży i popytu będzie się zmieniać na niekorzyść podaży, tj. przewoźników, w związku z czym „stawki frachtowe będą pod rosnącą presją spadkową”.

Stawki frachtu nadal maleją

Wskazują na to najnowsze notowania podstawowych indeksów przewozów kontenerowych. Np. złożony indeks World Container Index Drewry spadł w zeszłym tygodniu o 3 proc. – do 6 224 USD za FEU i był o 35 proc. niższy niż w tym samym tygodniu w 2021 r., choć pozostawał o 71 proc. wyższy niż pięcioletnia średnia (3 631 USD/FEU). Jeszcze bardziej zmalał tydzień/tygodnia indeks Drewry na linii Szanghaj – Rotterdam, bo o 5 proc. (do 8 430 USD/ TEU). Ale najbardziej zmalały w ciągu tygodnia stawki spot przewozu towarów w kontenerach z Chin na trasach wewnątrzazjatyckich (Ningbo Containerized Freight Index odnotował 30 proc. spadek składowej do Tajlandii i Wietnamu) oraz na trasie na Bliski Wschód (NCFI spadł o 22 proc.).

„Stawki frachtu spot nadal się zmieniają w związku z nieobecnym popytem w szczycie sezonu” – stwierdza w nowym raporcie dotyczącym transportu kontenerowego bank HSBC. Zauważa, że lipiec nie wskazwał, by trzeci kwartał, na który tradycyjnie przypada pierwszy z dwu sezonowych szczytów przewozów, w tym roku był lepszy dla przewoźników. Np. Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) spadł w lipcu średnio o 8 proc. w porównaniu kwartał do kwartału.

W swojej aktualizacji rynku na sierpień spedytor CH Robinson stwierdza natomiast, że „apetyt na import maleje w USA i Europie z powodu inflacji i gromadzenia zapasów, nawet gdy utrzymują się zatłoczenia w portach, a strajki pracownicze w Europie zakłócają wydajność portów”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close