Duisport i port Antwerpia-Bruggia będą współpracować w zakresie zielonej transformacji energetycznej
Port Duisburg i port Antwerpia-Brugia zawarły umowę o współpracy w zakresie transformacji energetycznej, rozwoju infrastruktury i połączeń kolejowych oraz wodnych śródlądowych. To kolejne takie porozumienie podpisane przez duisport.
Operator największego niemieckiego portu śródlądowego i jednego z głównych hubów logistycznych w Europie Zachodniej będzie rozwijać zrównoważone połączenia z portami nad Morzem Północnym. 8 września prezes spółki duisport Markus Bengen oraz prezes Zarządu Portu Antwerpia-Brugia Jacques Vandermeiren podpisali w towarzystwie przedstawicieli rządu Nadrenii-Północnej Westfalii i samorządu Antwerpii wieloletnią umowę o współpracy obejmującej dostosowanie niemieckiego i belgijskiego portu do transformacji energetycznej. Duisport i Port Antwerpia będą współpracować w zakresie rozwoju łączących je szlaków kolejowych i śródlądowych zapewniając stabilizację łańcuchów dostaw między Belgią a Niemcami i resztą Europy.
Kolejnym ważnym obszarem wspólnych działań będzie transformacja energetyczna. Porty planują inwestycje w magazyny energii i systemy produkcji zielonego wodoru. Duisburg i Antwerpia mają stać się hubami dystrybucyjnymi tego innowacyjnego, ekologicznego paliwa na Europę. W tym celu zbudowany będzie rurociąg oraz uruchomiony pociąg wahadłowy, który z dużą częstotliwością będzie kursował miedzy portami. Port Antwerpia i duisport będą także inwestować w infrastrukturę dla rozwoju przewozów intermodalnych w celu zapewnienia zmiany modalnej w transporcie towarowym. Do 2050 roku oba porty planują osiągnąć neutralność klimatyczną.
Przed podpisaniem umowy z portem Antwerpia-Bruggia spółka duisport zawarła podobne porozumienia z zarządami portów Rotterdam i Antwerpia. — Nasze porty odgrywają kluczową rolę w swoich regionach jako wiodące centra logistyczne i przemysłowe i są już połączone różnymi usługami multimodalnymi. W kontekście obecnych globalnych wyzwań logiczne jest, abyśmy w sposób zrównoważony wzmacniali naszą europejską sieć partnerów i jeszcze ściślej współpracowali — skomentował prezes Markus Bangen.
Port Antwerpia-Bruggia, który powstał w wyniku fuzji dwóch belgijskich portów rozpoczął działalność wiosną br. i obecnie jest to drugi pod względem wielkości przeładunków hub morski w Europie. Roczne przeładunki połączonego portu wynoszą ok. 289 mln ton.
Czytaj też: Port Antwerpia-Brugia rozpoczął działalność po fuzji
Duisport jest zarządcą śródlądowego portu i trójmodalnego hubu w Duisburgu nad Renem, ale tez operatorem logistycznym rozwijającym sieć połączeń intermodalnych w różnych krajach Europy w tym w Polsce. Firma ta była jednym z beneficjentów projektu unijnego, w ramach którego pozyskała dofinansowanie na zakup wagonów platform kontenerowych. Niedawno spółka z grupy duisport nabyła udziały w polskiej firmie Relopack Solutions świadczącej usługi pakowania i relokacji.
Czytaj też: Spółka Grupy duisport nabyła udziały w Relopack Solutions