Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Antwerpia-Brugia rozpoczął działalność po fuzji

Po czternastu miesiącach od podpisaniu umowy akcjonariuszy zjednoczonej spółki (w lutym 2021 r.), porty w Antwerpii i Zeebrugge połączyły się w końcu kwietnia. Będzie to drugi pod względem łącznych przeładunków towarów port w Europie, w kilku segmentach – zajmie pierwsze miejsce. 

Zarząd – w osobie prezesa Annicka de Riddera, wiceburmistrza miasta Antwerpia i wiceprezesa, burmistrza miasta Brugia, Dirka de Fauw – ma wyraźną ambicję stania się pierwszym światowym portem, który pogodzi gospodarkę, ludzi i klimat. Krótko mówiąc, port Antwerpia-Brugia dysponuje wszystkimi narzędziami, aby odgrywać coraz ważniejszą rolę na globalnej scenie logistycznej.

Uzasadnione ambicje 

Dziś ten zunifikowany port zapewnia nie mniej niż 74 tys. bezpośrednich miejsc pracy i 90 tys. pośrednich. Z wartością dodaną prawie 21 miliardów euro ma 4,5 proc. udziału w belgijskim PKB. Jest więc zdecydowanie czołowym motorem gospodarczym w skali tego kraju.

Już wiadomo, że kompleks ten jest największym portem eksportowym w Europie, z wolumenem 147 mln ton rocznie. Będzie również największym portem przeładunkowym ładunków w systemie ro-ro, największym zintegrowanym klastrem chemicznym i jednym z wiodących portów kontenerowych w Europie. Od dwu lat sam port w Antwerpii zajmował drugie miejsce w Europie, za Rotterdamem, a przed Hamburgiem. W strategii zarząd połączonych portów zakłada też rozwój przeładunków klasycznej drobnicy, nie w kontenerach (breakbulk). 

Zunifikowany port planuje dalsze wzmocnienie swojej pozycji w międzynarodowym łańcuchu logistycznym, przejęcie wiodącej roli w transformacji energetycznej i cyfrowej, a jednocześnie „stworzenie trwałej wartości dodanej dla społeczeństwa jako całości”. Nie tylko dla obszaru Antwerpii i Zeebrugge, a co za tym idzie Flandrii, lecz także dla wszystkich interesariuszy krajowych i międzynarodowych. 

Wzmocnienie 

Fuzja portów jest doskonałą okazją do wykorzystania mocnych stron obu lokalizacji, także wykorzystania efektów synergii, bowiem  oba porty w dużej mierze się uzupełniają. Na przykład mocną stroną oddziału portu w Antwerpii jest obsługa ładunków w kontenerach i przechowywanie kontenerów, breakbulk i przeładunek produktów chemicznych. Natomiast Zeebrugge jest głównym portem dla ruchu ro-ro, obsługi kontenerów i przeładunku ciekłego gazu ziemnego (LNG).

Port Antwerpia-Brugia nadal inwestuje w strategiczną infrastrukturę, w tym w Terminal Europa w Antwerpii, a także w Nową Śluzę i Morską Strefę Logistyczną w Zeebrugge. Koncentruje się na wzmocnieniu wzajemnych połączeń między oddziałami w Antwerpii i Brugii oraz na osiągnięciu korzyści skali w dziedzinie cyfryzacji. 

W sumie, port w nowej formuje ma przyczynić się do wzrostu wydajności i niezawodności, a jednocześnie przodować w rozwoju zrównoważonego łańcucha logistycznego. Utrzymany zostanie zrównoważony wzrost indywidualnych i łącznych udziałów w rynku obu portów. 

Pionier nowych technologii

Port Antwerpia-Brugia zamierza ugruntować swoją pozycję jako centrum „zielonej” energii i pomóc w kształtowaniu transformacji energetycznej. Zunifikowany port będzie m.in. kontynuował i rozszerzał swój pionierski – realizowany już – projekt wychwytywania, składowania i ponownego wykorzystania CO2, m.in. na wodór i chlor.

Według założeń, do 2025 roku pierwsze 2,5 miliona ton CO2 zostanie przesłane z zakładów przemysłowych do portu, tam ten groźny odpad poprzemysłowy będzie przechowywany i ostatecznie ponownie wykorzystany jako surowiec do szerokiego zakresu zastosowań. 

Połączenie Antwerpii, jako drugiego co do wielkości klastra petrochemicznego na świecie i nadmorskiego położenia Zeebrugge daje okazję do odegrania wiodącej roli we wdrażaniu gospodarki wodorowej. Do 2028 r. port Antwerpia-Brugia planuje osiągnąć pełną zdolność do przyjmowania pierwszych transportów „zielonego” wodoru.W tym celu pracuje nad zwiększeniem przepustowości terminali dla istniejących i nowych nośników wodoru w obu lokalizacjach portowych. Natomiast rurociąg wodorowy między tymi dwoma miejscami zagwarantuje, że obszar portowy jako całość, a co za tym idzie, Belgia i duża część Europy, będą mogły korzystać z tego ważnego nośnika energii odnawialnej. Wreszcie, port Antwerpia-Brugia zaoferuje różne rozwiązania z zakresu innowacji i cyfryzacji, które sprawią, że łańcuch logistyczny będzie nie tylko bardziej wydajny, ale także bezpieczniejszy i bardziej niezawodny.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close