Port Antwerpia-Brugia rozpoczął działalność po fuzji
Po czternastu miesiącach od podpisaniu umowy akcjonariuszy zjednoczonej spółki (w lutym 2021 r.), porty w Antwerpii i Zeebrugge połączyły się w końcu kwietnia. Będzie to drugi pod względem łącznych przeładunków towarów port w Europie, w kilku segmentach – zajmie pierwsze miejsce.

Zarząd – w osobie prezesa Annicka de Riddera, wiceburmistrza miasta Antwerpia i wiceprezesa, burmistrza miasta Brugia, Dirka de Fauw – ma wyraźną ambicję stania się pierwszym światowym portem, który pogodzi gospodarkę, ludzi i klimat. Krótko mówiąc, port Antwerpia-Brugia dysponuje wszystkimi narzędziami, aby odgrywać coraz ważniejszą rolę na globalnej scenie logistycznej.
Uzasadnione ambicje
Dziś ten zunifikowany port zapewnia nie mniej niż 74 tys. bezpośrednich miejsc pracy i 90 tys. pośrednich. Z wartością dodaną prawie 21 miliardów euro ma 4,5 proc. udziału w belgijskim PKB. Jest więc zdecydowanie czołowym motorem gospodarczym w skali tego kraju.
Już wiadomo, że kompleks ten jest największym portem eksportowym w Europie, z wolumenem 147 mln ton rocznie. Będzie również największym portem przeładunkowym ładunków w systemie ro-ro, największym zintegrowanym klastrem chemicznym i jednym z wiodących portów kontenerowych w Europie. Od dwu lat sam port w Antwerpii zajmował drugie miejsce w Europie, za Rotterdamem, a przed Hamburgiem. W strategii zarząd połączonych portów zakłada też rozwój przeładunków klasycznej drobnicy, nie w kontenerach (breakbulk).
Zunifikowany port planuje dalsze wzmocnienie swojej pozycji w międzynarodowym łańcuchu logistycznym, przejęcie wiodącej roli w transformacji energetycznej i cyfrowej, a jednocześnie „stworzenie trwałej wartości dodanej dla społeczeństwa jako całości”. Nie tylko dla obszaru Antwerpii i Zeebrugge, a co za tym idzie Flandrii, lecz także dla wszystkich interesariuszy krajowych i międzynarodowych.
Wzmocnienie
Fuzja portów jest doskonałą okazją do wykorzystania mocnych stron obu lokalizacji, także wykorzystania efektów synergii, bowiem oba porty w dużej mierze się uzupełniają. Na przykład mocną stroną oddziału portu w Antwerpii jest obsługa ładunków w kontenerach i przechowywanie kontenerów, breakbulk i przeładunek produktów chemicznych. Natomiast Zeebrugge jest głównym portem dla ruchu ro-ro, obsługi kontenerów i przeładunku ciekłego gazu ziemnego (LNG).
Port Antwerpia-Brugia nadal inwestuje w strategiczną infrastrukturę, w tym w Terminal Europa w Antwerpii, a także w Nową Śluzę i Morską Strefę Logistyczną w Zeebrugge. Koncentruje się na wzmocnieniu wzajemnych połączeń między oddziałami w Antwerpii i Brugii oraz na osiągnięciu korzyści skali w dziedzinie cyfryzacji.
W sumie, port w nowej formuje ma przyczynić się do wzrostu wydajności i niezawodności, a jednocześnie przodować w rozwoju zrównoważonego łańcucha logistycznego. Utrzymany zostanie zrównoważony wzrost indywidualnych i łącznych udziałów w rynku obu portów.
Pionier nowych technologii
Port Antwerpia-Brugia zamierza ugruntować swoją pozycję jako centrum „zielonej” energii i pomóc w kształtowaniu transformacji energetycznej. Zunifikowany port będzie m.in. kontynuował i rozszerzał swój pionierski – realizowany już – projekt wychwytywania, składowania i ponownego wykorzystania CO2, m.in. na wodór i chlor.
Według założeń, do 2025 roku pierwsze 2,5 miliona ton CO2 zostanie przesłane z zakładów przemysłowych do portu, tam ten groźny odpad poprzemysłowy będzie przechowywany i ostatecznie ponownie wykorzystany jako surowiec do szerokiego zakresu zastosowań.
Połączenie Antwerpii, jako drugiego co do wielkości klastra petrochemicznego na świecie i nadmorskiego położenia Zeebrugge daje okazję do odegrania wiodącej roli we wdrażaniu gospodarki wodorowej. Do 2028 r. port Antwerpia-Brugia planuje osiągnąć pełną zdolność do przyjmowania pierwszych transportów „zielonego” wodoru.W tym celu pracuje nad zwiększeniem przepustowości terminali dla istniejących i nowych nośników wodoru w obu lokalizacjach portowych. Natomiast rurociąg wodorowy między tymi dwoma miejscami zagwarantuje, że obszar portowy jako całość, a co za tym idzie, Belgia i duża część Europy, będą mogły korzystać z tego ważnego nośnika energii odnawialnej. Wreszcie, port Antwerpia-Brugia zaoferuje różne rozwiązania z zakresu innowacji i cyfryzacji, które sprawią, że łańcuch logistyczny będzie nie tylko bardziej wydajny, ale także bezpieczniejszy i bardziej niezawodny.