Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowy wariant omicrona w chińskich miastach portowych niesie groźbę zatorów

W Chinach ponownie pojawiają się masowe testy i blokady ruchu mieszkańców z powodu covid, które obejmują także dzielnice w kluczowych miastach portowych, takich jak Shenzhen, Dalian i Tianjin. Grozi to jeżeli nie ponownym paraliżem, to co najmniej nasileniem zatorów w tamtejszych portach. Odwrotną sytuację obserwuje się w zakorkowanych do niedawna największych portach w USA i Europie.

covid
fot. Pixabay

Gwoli przypomnienia, zatory w portach tworzyły wąskie gardła w globalnych łańcuchach logistycznych i były jednym z głównych powodów nierównowagi podaży mocy przewozowych i popytu na nie, co spowodowało wywindowanie stawek frachtu. One z kolei pomogły rozpalić inflację dotykającą obecnie gospodarki od USA po Europę, która wzrosła po agresji Rosji na Ukrainę.

Bardziej ponury okres?

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej urzędnicy z Shenzhen powiedzieli, że ostatnia epidemia jest napędzana głównie przez nowy subwariant covidu, o nazwie Omicron BF.15. W ocenie lekarzy chińskich, jest on „bardziej zakaźny i trudniejszy do wykrycia”, niż poprzednie wersje. Ponieważ w Chinach nadal obowiązuje rządowa polityka Pekinu „zero tolerancji” dla pandemii, lokalne jej ogniska poddawane są różnym obostrzeniom, tym w postaci ograniczenia przemieszczania się mieszkańców. To dlatego, gdy pandemię notuje się też w miastach portowych, może to spowodować zatory w łańcuchach logistycznych, ocenia firma badawcza Gavekal Dragonomics. Nawet pomimo wprowadzonych modyfikacji rządowych przepisów. Obecnie blokady w przemieszczaniu się osób dotyczą tylko sąsiedztwa ogniska covidu, a nie całego miasta (chodzi o aglomeracje liczące często ponad 5 mln mieszkańców). Skrócone zostały także czasy kwarantanny. Niemniej jednak przyspieszenie tempa rozprzestrzeniania się wariantu omicrona niepokoi niezależnych analityków.

„Nadchodzący okres będzie najbardziej stresujący, ryzykowny i ponury w zapobieganiu i kontroli epidemii w naszym mieście” – powiedział podczas konferencji prasowej przedstawiciel urzędu miasta Shenzhen nie wymieniony z nazwiska, a cytowany przez portal singapurski Splash. Odnosząc się do konferencji prasowej japońska firma finansowa Nomura we wtorkowej notatce ostrzegła, że „Rynki mogą ponownie zostać uderzone w ciągu najbliższych kilku tygodni, prawdopodobnie wywołując kolejną rundę cięć gospodarczych”. Jak dodała, sytuacja może się pogorszyć, ponieważ omicron rozprzestrzenił się w Chinach na duże miasta. 

Near shoring aktualny

Prawie jedna czwarta europejskich firm działających w Chinach rozważa przeniesienie swoich inwestycji do innego kraju, m.in. z powodu surowej polityki antycovidowej, wynikało z ankiety opublikowanej w czerwcu przez Izbę Handlową UE w Chinach. Można zakładać, że badanie to miało ukryty cel, wywarcie nacisku na rząd, by złagodził tę politykę. Tak się też stało w lipcu, o czym wspomina Gavekal Dragonomics. A może do poluzowania polityki „zero tolerancji” przyczyniły się inne raporty, amerykańskich i brytyjskich izb handlowych, wyrażających podobne odczucia biznesu. Jednak wobec nowej fali covidu i groźby dalszych zakłóceń w łańcuchach logistycznych, zapewne więcej dużych marek powie: „dość” – i będzie szukać alternatywnych zakładów produkcyjnych poza Chinami.

Na Zachodzie – zmiany

Tymczasem liczba kontenerowców czekających przed portami w Los Angeles i Long Beach, które były symbolem wielkich zatorów (a także „wigoru amerykańskich konsumentów podczas pandemii”) spadła obecnie do najniższego poziomu od dwu lat, informuje portal Ajot. Zgodnie z danymi Marine Exchange of Southern California & Vessel Traffic Service Los Angeles i Long Beach, w poniedziałek na redach tych portów lub w ich pobliżu było tylko osiem statków. Dla przypomnienia, w styczniu ustanowiono tam niechlubny rekord – 108 jednostek czekających (nawet dwa tygodnie) na dobicie do nabrzeży i na rozładunek. Rok temu o tej porze czekało 40 statków.

Z kolei według najnowszych danych Hapag-Lloyd AG, największego niemieckiego przewoźnika kontenerowego, w portach wschodniego wybrzeża USA na zawinięcie czekało na początku tygodnia ok. 75 statków. Wskazuje się na dwie przyczyny takiego rozładowania korków w amerykańskich portach. Po pierwsze, administracja USA wymusiła na armatorach spowolnienie prędkości statków, by nie grupowały się w pobliżu portów (a także mniej emitowały CO2). Po drugie, malejąca liczba statków w portach odzwierciedla spowolnienie popytu konsumenckiego oraz nasycenie magazynów towarami.

Podobne zjawiska występują w największych europejskich portach kontenerowych, przy czym dodatkowym czynnikiem  jest zakończenie w ostatnich dniach strajków dokerów; w ubiegłym tygodniu w niemieckich, wczoraj w brytyjskim Felixstowe. 

Patrz też: Koniec strajków dokerów w portach niemieckich

Jak ocenia portal The Loadstar opierając się na danych  firmy wywiadowczej eeSea, koniec strajków wpływa pozytywnie też na zmniejszanie się zatorów w portach Rotterdam i Antwerpia. Firma ta informuje przy czym, że połowa kontenerowców notuje opóźnienia ośmiogodzinne.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close