Partnerzy portalu

Koniec strajków dokerów w portach niemieckich

Niemieccy pracownicy portowi zrzeszeni w związku zawodowym Ver.di oraz Stowarzyszenie Niemieckich Operatorów Portów Morskich – ZDS (Zentralverband der Deutschen Seehafenbetriebe) uzgodnili warunki nowego kontraktu płac. W ten sposób zakończył się jeden z najdłużej trwających sporów pracowniczych w Niemczech od dziesięcioleci. 

fot. Pixabay

Związek, który reprezentuje ponad 12 000 pracowników, w tym główne z portów w Hamburgu, Bremerhaven i Wilhelmshaven informuje, że zaleca członkom zaakceptowanie porozumienia. W ten sposób zostanie ono sfinalizowane 5 września. Wstępne porozumienie pojawiło się zaledwie trzy dni przed upływem okresu karencji, jaki wyznaczył Hamburski Sąd Pracy. Usuwa też groźbę kolejnych strajków, które od czerwca zakłócają działalność we wszystkich portach Morza Północnego. 

Według związku, porozumienie zajęło 10 rund negocjacji, ale ostatecznie osiągnęły one wzajemnie uzgodnione warunki. W zależności od zajmowanego stanowiska pracownicy w operacjach kontenerowych otrzymają średnio 9,4-cio procentowy wzrost płac, w tym premie z mocą wsteczną do 1 lipca. Pracownicy w operacjach drobnicowych otrzymują mniejszy wzrost  – o 7,9 proc. (wliczając premie).  Ponadto według uzgodnień, od 1 czerwca 2023 r. wszyscy pracownicy otrzymają kolejne podwyżki wynagrodzeń o 4,4 proc., który może zostać przedłużony do 5,5 proc. – jeżeli do takiego poziomu wzrośnie stopa inflacji w przyszłym roku.

Pierwszy z tzw. „strajków ostrzegawczych” Ver.di przeprowadził 9 czerwca. Został wstrzymany w związku z 58 układami zbiorowymi. W następnych tygodniach związek zawodowy starał się jeszcze bardziej eskalować presję poprzez serię kolejnych strajków, co było m.in. powodem pogłębiającym zatory w portach i zakłócenia w łańcuchach logistycznych.

We wczorajszym oświadczeniu ZDS po zakończeniu negocjacji stwierdził, że jest zadowolony z porozumienia i jego akceptacji przez Federalną Komisję Taryfową. Pokreślił zarazem, że „warunki te stanowią również większe obciążenie dla operatorów portów morskich i wpłyną nie tylko na wydajność, ale także na konkurencyjność branży”. Rekompensata wynagrodzeń uwzględniająca stopy inflacji detalicznej była jednym z głównych punktów spornych podczas negocjacji. Stała się również kluczowym punktem w podobnych negocjacjach w Wielkiej Brytanii – w porcie Felixstowe i Liverpool. 

Patrz też: Dokerzy w portach Hamburg i Bremerhaven rozpoczęli strajk

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close