Konstanca będzie nadal ważnym ogniwem w eksporcie towarów z Ukrainy
Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę eksporterzy wysłali dotychczas 1,46 mln ton ukraińskiego zboża przez port Konstanca w Rumunii. Operatorzy terminali w tym porcie spodziewają się, że będą nadal wysyłać ukraińskie zboże, ponieważ pełne wdrożenie wielostronnej umowy zawartej pod egidą ONZ w sprawie odblokowanie portów Ukrainy „zajmie trochę czasu”. Zboże dociera do Konstancy drogą lądową, głównie pociągami lub barkami z ukraińskich portów naddunajskich Reni i Izmail.
Ukraina, zwana jako spichlerz Europy, ma nadzieję wyeksportować 20 mln ton zboża przechowywanego w silosach i 40 mln ton z trwających obecnie zbiorów, początkowo z Odessy i pobliskich portów Piwdennyj i Czarnomorska.
Korytarz zbożowy jest, ale nie działa
Umowa wielostronna o bezpiecznym transporcie statkami zbóż z portów ukraińskich, podpisana w końcu lipca między Rosją i Ukrainą, jest postrzegana „jako promyk nadziei w pogarszającym się globalnym kryzysie żywnościowym”, stwierdza agencja Reuters. Tymczasem z powodów proceduralnych, dotyczących ubezpieczenia statku i kontroli pustych statków przepływających przez Cieśninę Dardanele po ładunki w portach Ukrainy, korytarz zbożowy wciąż nie funkcjonuje, stwierdza Lloyd’s Market Association. Stowarzyszenie to reprezentuje interesy wszystkich firm ubezpieczeniowych na rynku ubezpieczeniowym Lloyd’s of London. Nadal trwają prace Wspólnego Komitetu Wojennego Lloyd’s Market, które opracować wytyczne dla rynku ubezpieczeń dotyczące „obszarów wysokiego ryzyka”.
Na razie port w Odessie w poniedziałek opuścił pierwszy statek – Razoni, z ponad 26 tys. ton kukurydzy dla Libanu. Tymczasem Turcja, która pośredniczyła w umowie wraz z ONZ, oczekuje, że dopóki umowa będzie obowiązywać, ukraińskie porty będzie opuszczał każdego dnia co najmniej jeden statek ze zbożem.
Możliwości portu Konstanca
Do końca czerwca rumuński operator portowy Comvex obsłużył ok. 70 proc. ukraińskich zbóż i innych towarów, które miały dotrzeć przez Konstancę, w tym prawie 800 tys. ton rudy żelaza. Jego przedstawiciel poinformował Reutersa, że jeszcze w tym tygodniu wyśle dwa statki – jeden przewożący 30,5 tys. ton ukraińskiej i rumuńskiej kukurydzy do Libii, a drugi z 45 tys. tonami ukraińskiej kukurydzy do Iranu. „Wszystko zależy od tego, jak działa porozumienie stambulskie i od ilości, które ukraińskie porty mogą wysłać” – powiedział Reuterowi menedżer Comvex Viorel Panait.
Comvex zainwestował 4 mln euro w drugą platformę rozładunkową barek, która rozpoczęła działalność pod koniec lipca i zwiększyła całkowitą zdolność przeładunkową do 84 tys. ton dziennie. W 2021 r. port w Konstancy wysłał rekordowo wysoki wolumen 25,2 mln ton zboża, ale pochodziło ono z Rumunii i od sąsiadów bez dostępu do morza, tj. Serbii, Węgier, Mołdawii i Austrii.
Wąskie gardła
Transport towarów z Ukrainy, cierpiący na problemy z infrastrukturą kolejową, utrudnia od niski poziom wody w Dunaju. Barki nie mogą przewozić pełnych ładunków. Władze portu poinformowały, że 183,6 tys. ton zboża jest obecnie w drodze do Konstancy, a ponadto wyroby stalowe, ruda żelaza i rury. Stowarzyszenie Biznesu Portowego w Konstancy skupiające 10 operatorów portowych, któremu przewodniczy Viorel Panait, poinformowało, że by udrożnić eksport towarów z Ukrainy będzie potrzebowało inwestycji w sprzęt o wartości 340 mln euro. O fundusze te zwrócili się do Komisji Europejskiej, starają się też o gwarancje kredytowe rządu.
W lipcu przedstawiciel rumuńskiego rządu powiedział Reuterowi, że rozważa pilotażowy program zakupu sprzętu „w celu zwiększenia prędkości operacyjnej w terminalach zbożowych”. Pracuje również nad remontem 35 portowych linii kolejowych i usunięciem setek zardzewiałych wagonów blokujących tory.
O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”.
Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/