W II kwartale wyhamował wzrost przewozów intermodalnych w Europie
Pomimo bardzo wysokiego i rosnącego zapotrzebowania europejskiego przemysłu, wyniki przewozów intermodalnych w drugim kwartale 2022 r. spadły o 0,46% — poinnformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych (UIRR). Na spadek ten wpływ miały zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw oraz strukturalne problemy transportu w Europie.

Wg UIRR głównymi czynnikami hamującymi obecnie rozwój przewozów intermodalnych są: problemy w globalnych łańcuchach dostaw wynikające blokady pracy w chińskich fabrykach i terminalach, kongestia w portach morskich, na którą nałożyły się operacyjne problemy w transporcie lądowym, spowodowane ograniczeniami ruchu kolejowego, strajkami w portach, czy też wpływem czynników takich pożary i skutki ubiegłorocznej powodzi w Europie Zachodniej. To wszystko powoduje, że transport kombinowany obecnie nie może realizować rosnącego zapotrzebowania przemysłu.
— Historyczny rekordowy wzrost o 11%, jaki odnotował transport kombinowany w 2021 r., prawdopodobnie nie powtórzy się w tym roku. Decydujące preferencje rynkowe zostały dobrze zilustrowane niedawno opublikowanym jednoznacznym stanowiskiem Niemieckiej Federacji Przemysłu BDI, wzywającym do zwiększenia transportu kombinowanego. ECTA, Europejskie Stowarzyszenie Transportu Chemicznego, potwierdziło te oczekiwania, dostarczając raport, który wykazał, że odwrotna zmiana modalna w tym bardzo ważnym segmencie rynku miała miejsce w 2021 r. – ponieważ niektórzy spedytorzy chemikaliów zostali zmuszeni do przeniesienia ładunków z powrotem do ciężarówek — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezydent UIRR.
Jak wskazuje organizacja, samo zwiększenie wydatków na inwestycje inwestycje infrastrukturalne i terminalowe nie spowoduje znacznego zwiększenia wolumenu przewozów intermodalnych. Konieczna jest reforma zarządzania ruchem kolejowym w Europie, w tym postulowany od dawna przez przewoźników towarowych zharmonizowany mechanizm alokacji trasy pociągów oraz usprawnione zarządzanie przepustowością sieci w sytuacjach kryzysowych. W związku z wyjątkowo trudną sytuacją na głównych europejskich magistralach UIRR apeluje o opracowanie krótkoterminowego rozwiązania problemu z zatorami w sieci transportowej. Bez tego niemożliwe będzie przejęcie dodatkowych potoków ładunków chociażby z Ukrainy, która usiłuje przekierować swoje towary eksportowe na nowe trasy.
Czytaj też: Zrównoważony rozwój odpowiedzią na problemy i nowe wyzwania branży logistycznej
O barierach rozwoju i nowych wyzwaniach branży logistycznej oraz propozycjach wsparcia dla tego sektora w Europie debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”.

Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/