Partnerzy portalu

Od przyszłego roku należy się liczyć z dodatkową opłatą w transporcie morskim

Maersk ostrzega, że koszty unijnych planów objęcia transportu morskiego dodatkową opłatą od emisji gazów cieplarnianych będą „znaczące” i będą rosnąć, jeżeli przewoźnik nie spełni wymogów ograniczania tych emisji, pochodzących z paliw kopalnych. 

dodatkową opłatą

Gdy pakiet nowych przepisów wejdzie w życie, klienci będą musieli dodatkowo zapłacić na trasie Azja – Europa 170 euro (173 dolary) za przewóz kontenera 40-sto stopowego (FEU). W przypadku kontenerów chłodni dodatkowa opłata szacowana jest na tym samym pasie handlowym na 255 euro. Nieco niższe będą opłaty na trasie z Europy do USA – 184 euro za kontener suchy, 106 euro z Bliskiego Wschodu do Europy i 99 euro z Europy na Daleki Wschód. Przypomnimy, że 14 lipca 2021 r. Komisja Europejska zaprezentowała pakiet Fit for 55 i plan objęcia systemem ETS żeglugi do i z UE.

Patrz też: Więcej sektorów transportu będzie objętych zasadą „zanieczyszczający płaci”

Wniosek Komisji w sprawie ETS dotyczy statków, ale nie ładunków. Oznacza to, że wymaga ona od przedsiębiorstw żeglugowych zakupu uprawnień do: 50 proc. emisji z rejsów rozpoczynających się w porcie unijnym do portu spoza UE, także 50 proc. emisji z rejsów rozpoczynających się w porcie spoza UE do portu UE, ale 100 proc. emisji pochodzących z rejsów między portami UE i 100 proc. emisji statków zacumowanych w porcie UE.

To z kolei określa liczbę przydziałów uprawnień darmowej (bez opłat) emisji, które przedsiębiorstwo żeglugowe będzie musiało przekazać na koniec roku. Komisja Europejska proponuje okres stopniowego wprowadzania, w którym przedsiębiorstwa żeglugowe są zobowiązane do przekazania przydziałów odpowiadających procentowi ich emisji. To stopniowe wprowadzanie oznacza, że przedsiębiorstwa żeglugowe byłyby zobowiązane do stopniowego zwiększania opłat za emisje CO2, metanu i podtlenku azotu – z 20 proc. w 2023 r., do 100 proc. od 2027 r., co prawdopodobnie w całości będzie przenoszone przez przewoźników na nadawców ładunków. Tym samym już w przyszłym roku będą one stanowić od 1 do 2 proc. obecnych kosztów transportu i w ciągu kolejnych czterech lat mogą pięciokrotnie wzrosnąć (szacunki własne autora).

„Koszt zgodności z dodatkową opłatą ETS będzie prawdopodobnie znaczący, co wpłynie na koszty wysyłki” – ostrzegł Maersk, wyjaśniając, że zamierza stosować te nowe opłaty jako samodzielną dopłatę od początku 2023 r. Oczekuje się, że zmienność uprawnień do emisji GHG będących przedmiotem obrotu w ramach ETS może wzrosnąć, gdy zmienione przepisy wejdą w życie. 

szacowane koszty dopłat ETS w euro, źródło: Maersk

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close